Senaste nytt

Hur mycket mat & dryck ingår i SAS Plus egentligen

Jag håller med om att SAS borde fokusera mer på Plus, gå med dricka på bricka någon mer gång gör ju att man upplever det bättre - med minimal ansträngning. Men hur står sig SAS egentligen mot andra premium economy på långlinjer? Upplever ju SAS Plus mycket bättre än Finnairs motsvarighet - både vad gäller service och hård produkt. Men har ej åkt med något annat bolag i premium economy.

En liten jämförelse av de bolag jag åkt med senaste åren:

SAS:
Ingen pre-departuredrink
Fördrink med snacks
Ingen dryckesservering till huvudmåltiden
Ingen meny
Ingen dryckesservering mellan måltiderna
Snacks på begäran mellan måltiderna (varierande vilken typ av snacks som ingår dock)
Andraservering med dricka föra landning
Anslutningsflyg i premium economy

Lufthansa:
Pre-departuredrink (alkoholfri)
Fördrink med snacks
Separat dryckesservering till huvudmåltiden
Tryckt meny
En dryckesservering mellan måltiderna
Inga snacks mellan måltiderna
Andraservering med dricka före landning
Anslutningsflyg i economy

British airways (var några år sedan, det kan ha ändrats):
Ingen pre-departuredrink
Fördrink med snacks
Separat dryckesservering till huvudmåltiden
Tryckt meny
Ingen dryckesservering mellan måltiderna
Inga snacks mellan måltiderna
Andraservering med dricka före landning
Anslutningsflyg i economy

Norwegian:
Pre-departuredrink
Fördrink utan snacks
Separat dryckesservering till huvudmåltiden
Ingen meny
Bricka med vatten/juice/läsk varannan timme
Inga snacks mellan måltiderna
Andraservering med dricka före landning
Anslutningsflyg i economy
 
Men om vi ska snacka
En liten jämförelse av de bolag jag åkt med senaste åren:

SAS:
Ingen pre-departuredrink
Fördrink med snacks
Ingen dryckesservering till huvudmåltiden
Ingen meny
Ingen dryckesservering mellan måltiderna
Snacks på begäran mellan måltiderna (varierande vilken typ av snacks som ingår dock)
Andraservering med dricka föra landning
Anslutningsflyg i premium economy

Lufthansa:
Pre-departuredrink (alkoholfri)
Fördrink med snacks
Separat dryckesservering till huvudmåltiden
Tryckt meny
En dryckesservering mellan måltiderna
Inga snacks mellan måltiderna
Andraservering med dricka före landning
Anslutningsflyg i economy

British airways (var några år sedan, det kan ha ändrats):
Ingen pre-departuredrink
Fördrink med snacks
Separat dryckesservering till huvudmåltiden
Tryckt meny
Ingen dryckesservering mellan måltiderna
Inga snacks mellan måltiderna
Andraservering med dricka före landning
Anslutningsflyg i economy

Norwegian:
Pre-departuredrink
Fördrink utan snacks
Separat dryckesservering till huvudmåltiden
Ingen meny
Bricka med vatten/juice/läsk varannan timme
Inga snacks mellan måltiderna
Andraservering med dricka före landning
Anslutningsflyg i economy
Så vilka tyckte du var vinnaren?
 
Det finns åtta floorlevel-exits, och det skall finnas en per floorlevel-exit.

Det ska finnas en per par floor level exakt, antalet passagerare ombord påverkar också, minst en CC per 50 och minst en CC per par floor level exit.

Hade det varit en per floor level exit hade det krävts åtta CC på en 321 också.

På de 330/340 SAS har är minimum crew sex. Hade det varit åtta, som även är standard bemanning hos SAS, hade det inte funnits någon möjlighet att flyga med full kabin heller om någon blivit sjuk.

Källa: crew ombord
 
Det ska finnas en per par floor level exakt, antalet passagerare ombord påverkar också, minst en CC per 50 och minst en CC per par floor level exit.

Hade det varit en per floor level exit hade det krävts åtta CC på en 321 också.

På de 330/340 SAS har är minimum crew sex. Hade det varit åtta, som även är standard bemanning hos SAS, hade det inte funnits någon möjlighet att flyga med full kabin heller om någon blivit sjuk.

Källa: crew ombord
Wizz air har väl 240 säten ombord på deras a321neo så det blir väll 5 crew
 
Det ska finnas en per par floor level exakt, antalet passagerare ombord påverkar också, minst en CC per 50 och minst en CC per par floor level exit.

Hade det varit en per floor level exit hade det krävts åtta CC på en 321 också.

På de 330/340 SAS har är minimum crew sex. Hade det varit åtta, som även är standard bemanning hos SAS, hade det inte funnits någon möjlighet att flyga med full kabin heller om någon blivit sjuk.

Källa: crew ombord
Det är inte helt lätt att veta och inte riktigt samma på en narrowbody heller då man pratar om överblickbarhet "direct view requirements".
Man får hoppas att cabin-crew vet vad som gäller för respektive flygplanstyp (typcertifiering), EASAs subpart CC nedan.

AMC1 ORO.CC.100 Number and composition of cabin crew

DETERMINATION OF THE NUMBER AND COMPOSITION OF CABIN CREW
(a) When determining the minimum number of cabin crew required to operate aircraft engaged in CAT operations, factors to be taken into account should include:
(1) the number of doors/exits;
(2) the type(s) of doors/exits and the associated assisting evacuation means;
(3) the location of doors/exits in relation to cabin crew stations and the cabin layout;
(4) the location of cabin crew stations taking into account direct view requirements and cabin crew duties in an emergency evacuation including:
(i) opening floor level doors/exits and initiating stair or slide deployment;
(ii) assisting passengers to pass through doors/exits; and
(iii) directing passengers away from inoperative doors/exits, crowd control and passenger flow management;
(5) actions required to be performed by cabin crew in ditching, including the deployment of slide-rafts and the launching of life-rafts;
(6) additional actions required to be performed by cabin crew members when responsible for a pair of doors/exits; and
(7) the type and duration of the flight to be operated.
(b) When scheduling cabin crew for a flight, the operator should establish procedures that take account of the experience of each cabin crew member. The procedures should specify that the required cabin crew includes some cabin crew members who have at least 3 months experience as an operating cabin crew member.
GM1 ORO.CC.100 Number and composition of cabin crew

MINIMUM NUMBER OF CABIN CREW
(a) When determining the minimum required cabin crew for its specific aircraft cabin configuration, the operator should:
(1) request information regarding the minimum number of cabin crew established by the aircraft type certificate (TC) holder or other design organisation responsible for showing compliance with the evacuation requirements of the applicable Certification Specifications; and
(2) take into account the factors specified in AMC1 ORO.CC.100, as applicable.
(b) The number of cabin crew referred to in ORO.CC.100 (b)(1) means either:
(1) the number of cabin crew who actively participated in the aircraft cabin during the relevant emergency evacuation demonstration, or who were assumed to have taken part in the relevant analysis, carried out by the aircraft TC holder when demonstrating
AMC/GM TO ANNEX III (PART-ORO)
SUBPART CC — CABIN CREW
Page 167
the maximum passenger seating capacity (MPSC) of the aircraft type at the time of initial type certification; or
(2) a lower number of cabin crew who actively participated in a subsequent emergency evacuation demonstration, or who were assumed to have taken part in the relevant analysis, and for which approval has been obtained for a cabin configuration other than the MPSC, either by the TC holder or by another design organisation. The operator should obtain a clear indication of that number which is specified in the related documentation. If a lower number is not specified, the number of cabin crew established at the time of initial type certification applies.
 
Toppen