Senaste nytt

Air China ekonomiklass, hur är servicenivån?

Nu har ju SAS ryckt upp sig med sin nya kabin, men när jag åkte Air China senast på ARN-PEK så tyckte jag detta var bättre på CA jfrt med SAS
- Direkt till PEK, inget bakflygande till CPH först
- Fri öl i Ekonomi (Tsing Tao, helt OK 4.5%)
- IFE i varje säte med VoD

Sämre / Lika
- Maten. Inge vidare varken på SK eller CA i ekonomi. Ät innan brukar vara min devis när jag åker ekonomi.
- Personalen. Opersonligt på bägge

Sämre på CA
- Rödvinet är odrickbart
- Mindre antal EB-poäng om man bokas i låg ekonomi

Nu har ju SAS ryckt upp sig med sin nya kabin, men när jag åkte Air China senast på ARN-PEK så tyckte jag detta var bättre på CA jfrt med SAS
- Direkt till PEK, inget bakflygande till CPH först
- Fri öl i Ekonomi (Tsing Tao, helt OK 4.5%)
- IFE i varje säte med VoD

Sämre / Lika
- Maten. Inge vidare varken på SK eller CA i ekonomi. Ät innan brukar vara min devis när jag åker ekonomi.
- Personalen. Opersonligt på bägge

Sämre på CA
- Rödvinet är odrickbart
- Mindre antal EB-poäng om man bokas i låg ekonomi

Håller med att flyga direkt till PEK är främsta argumentet att välja CA före SAS. Tycker dock att maten är bättre på SAS. Betydligt färre EB-poäng spelar också in. Jag dricker inte så mkt alkohol på flighter så den punkten spelar inte så stor roll för mig.

Brukar alternera mellan SK och CA.

Ser ett par fördelar med CA:
- Direktflyg till PEK, skönt speciellt på hemvägen då det är stor skillnad att komma hem vid 18 istället för 23.
- Ganska lätt att får exit row seat utan att behöva betala 499kr som SAS vill ha.
- Mycket bra priser på inrikesflyg i Kina om man bokar hela resan som multi city på deras hemsida.
- Bättre tidtabell om man har PEK som första stopp, ska man till Shanghai är det väl likvärdigt.

Några nackdelar med CA:
- Maten är inte ens okej.
- Vet inte hur lätt/svårt det är att uppgradera till "Plus" men ingen idé eftersom skillnaden mot Eco är minimal.
- Kan tänka mig att det är svårt att få till smidig lösning vid långa förseningar, SAS har alltid varit ok.
- Får inte kolla på film i mobilen, men stolsgrannen får kolla i sin iPad med 4G modem...
- Väldigt varierande skick på planen som dom kör ARN-PEK, ibland väldigt slitet ibland helt nytt.

Så för mig beror valet mest på om jag bara ska hålla mig i Peking och Shanghai (SAS) eller till andra städer också (CA), kommer hem Fredag (CA)...

När jag flög CA ARN-PEK för ca 2 år sedan i eco var SAS fortfarande kvar i 1990. Därför kändes kabinen faktiskt helt ok i jämförelse.

Instämmer i redan nämnda att det är ett lotteri att flyga med CA, man vet aldrig vad som händer och vad man bjuds på :)

Maten är riktigt dålig och räkna med att om du sitter långt bak i planet att det finns ett alternativ kvar att välja. Satt i och för sig på tredje raden efter eco plus och redan då var det slut. Om jag minns rätt förklarade CC att de hade själva sparat några portioner av maten till sig själva och därför var det slut :)

Ölen brukar vara tempererad, isbitar gör underverk!

Eco plus är direkt ingenting extra, tyckte att benutrymmet inte var något bättre, men kan ha fel att du erbjuds någon cm extra. Tofflor ingår :) samma mat o dryck som eco.

IFE är seg och västerländskt utbud begränsat. Ta med egen padda!

När jag flög var det ca 50% beläggning. Många kunde därför ta en hel rad att sova själv på.

Fördelen är direktflyg till PEK men då du skall vidare till BKK är Thai direktflyg alltid att rekommendera. Även Qatar och Finnair brukar ha bra priser på rutten med enklare connections än Peking. Eurobonus poängen i low eco är försumbar i jämförelse.

Vi ska flyga till Seoul från Peking. Tyvärr finns inga awardplatser, så vi tänker köpa revenue ekonomibiljetter.
Vilket bolag är bättre när det gäller säkerhet och service - Air China eller Asiana?

Vi ska flyga till Seoul från Peking. Tyvärr finns inga awardplatser, så vi tänker köpa revenue ekonomibiljetter.
Vilket bolag är bättre när det gäller säkerhet och service - Air China eller Asiana?
Min allmänna uppfattning är att Sydkorea har ett bättre säkerhetstänk och ett mer organiserat samhälle än Kina.
Personligen hade jag bokat Asiana framför Air China varje dag i veckan.

Min allmänna uppfattning är att Sydkorea har ett bättre säkerhetstänk och ett mer organiserat samhälle än Kina.
Personligen hade jag bokat Asiana framför Air China varje dag i veckan.
Man får hoppas att de lärde sig något av 0Z214, den kraschen gav inte ett särskilt förtroendeingivande intryck.

Last edited:
Man får hoppas att de lärde sig något av 0Z214, den kraschen gav inte ett särskilt förtroendeingivande intryck.
Var helt säker på att någon skulle kommentera detta men valde att inte gardera mitt inlägg med att "Asiana har också haft olyckor" eller att koreansk kultur kanske inte alltid främjar den bästa säkerheten som t.ex. här hemma i Norden eller Västeuropa.

Om valet stod mellan Air China och Asiana skulle jag ändå valt Asiana.

Asiana, försöker undvika air china om möjligt. Dålig disciplin på medpassagerare, smutsiga toaletter, trots att de städar kontinuerlig. Halvtaskig mat.... Asiana är det mer ordning på.

Toppen