Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

mha321

Medlem
Eller att de hade förhandsinformation om vad ARN skulle komma att säga idag.
Det är säkert inte omöjligt, men vore definitivt inte bra. Knappast ett bra betyg om ARN om de läcker sådan info.

Kan väl också ha att göra med att sas vd dels sagt att bolaget inte skulle följa ARNs beslut och det dels inte är juridiskt bindande, således ganska ointressant mer än att det kan stärka upp ens argumentation.

Kan säkert ha spelat in en del, men samtigit vet nog både de och SAS att det VD sade inte heller var juridiskt bindande. Det var ju också ett utspel i förhandlingarna -- det är mycket möjligt att SAS hade följt ARNs rekommendation även om den hade varit att de ska betala.

Nuvarande praxis som ARN utgår ifrån var ju redan känd. Airhelp är ju ute efter skapa ny praxis, som gör att dom kan tjäna mer pengar i framtiden.
Det som är nytt är väl att ARN inte ansåg att de andra domsluten var relevanta. Det har man väl inte sagt förut, utan den praxisen var baserad på ett tidigare läge?

AirHelp har onekligen en balans att gå. De tjänar ju inte heler på om flygbolagen drives i konkurs. Och definitivt inte heller på om situationen blir så orimlig att direktiven faktiskt skrivs om till att exkludera mer än det gör idag. Men de har uppenbarligen gjort bedömningen att de tjänar på att bolagen tvingas att betala ut det.

Även om slutresultatet naturligtvis blir högre biljettpriser för kunderna - men det förlorar ju inte AirHelp på.

Däremot förlorar de stort om en hög domstol helt plötsligt skulle börja stryka en massa saker som bolagen behöver betala. Då minskar ju deras marknad markant.
 

danielhog

Medlem
Någon som kan förklara varför de tidigare domar inom EU inte är prejudicerande?
Enkelt förklarat så har varslad strejk inte avhandlats i EU-domstolen utan det som har hanterats är en vild strejk där företaget annonserade stora förändringar varpå personalen protesterade och vägrade jobba. Då ansåg domstolen att det var företaget som skapade grundproblemet som ledde till strejk. I SAS fall så är det, enligt hur ARN bedömt det, arbetstagarna som varit drivande i konflikten och stor vikt verkar ligga vid att SAS accepterade medlarnas bud som arbetstagarna sa nej till, SAS försökte således undvika konflikt.
 

cantona

Medlem
Enkelt förklarat så har varslad strejk inte avhandlats i EU-domstolen utan det som har hanterats är en vild strejk där företaget annonserade stora förändringar varpå personalen protesterade och vägrade jobba. Då ansåg domstolen att det var företaget som skapade grundproblemet som ledde till strejk. I SAS fall så är det, enligt hur ARN bedömt det, arbetstagarna som varit drivande i konflikten och stor vikt verkar ligga vid att SAS accepterade medlarnas bud som arbetstagarna sa nej till, SAS försökte således undvika konflikt.

Minns inte men vad accepterades till slut? Medlarnas bud från båda parter eller annat?
 

cantona

Medlem
Det blev drygt 10% löneökning över tre år och diverse andra villkor.

Och det översteg medlarnas bud eller återkom piloterna till det som SAS redan accepterat? Vad jag är ute efter är om SAS hade kontroll eller ej. Om de till slut accepterade högre bud än medlarnas då hade dom kontrollen hela tiden.
 

mha321

Medlem
Och det översteg medlarnas bud eller återkom piloterna till det som SAS redan accepterat? Vad jag är ute efter är om SAS hade kontroll eller ej. Om de till slut accepterade högre bud än medlarnas då hade dom kontrollen hela tiden.
Så vitt jag förstår så översteg det medlarnas bud rätt rejält.

På vilket sätt hade de kontroll? De kunde också låtit bli att höja budet och istället gått i konkurs?
 

danielhog

Medlem
Och det översteg medlarnas bud eller återkom piloterna till det som SAS redan accepterat? Vad jag är ute efter är om SAS hade kontroll eller ej. Om de till slut accepterade högre bud än medlarnas då hade dom kontrollen hela tiden.
Medlarna kom med ett bud som sas accepterade men piloterna sa nej.

Sedan kom de överens på en högre nivå. Således hade sas inte kontroll utan det var piloternas nej/veto som styrde.
 

cantona

Medlem
Så vitt jag förstår så översteg det medlarnas bud rätt rejält.

På vilket sätt hade de kontroll? De kunde också låtit bli att höja budet och istället gått i konkurs?

Det står upp till SAS att tacka ja till vad som helst dvs, man kunde ha tackat ja till högre bud än medlarnas redan från början. Om man har möjlighet att tacka ja, nej eller avstå då har man kontrollen. Det är inte så att piloterna bestämde och SAS bara var tvungna att följa.
 
Toppen