Senaste nytt

SAS kö till incheckning för status och premium passagerare

Har inga problem med att det kontrolleras, vilket är bra men det är själva attityden.
Bara för att jag kommer väldigt ledigt klädd ska jag inte få kommentarer som att jag inte hör hemma där. Hade jag kommit i kostym, fina skor och portfölj gissar jag att bemötandet varit annorlunda.

Tycker också det vore bra om sas informerar om detta om det nu införs riktiga kontroller. Allt som gör att man kan vara mer förberedd är bra info skulle jag säga.

Om vi bortser från det specifika bemötandet, skulle det vara dåligt att SAS faktiskt försöker se till att EBG+ incheck verkligen bara används av de som har rätt till det? :)

EDIT: @palmen inlägg kom medan jag skrev

Hur skall de annars göra? Om jag förstår det rätt så är ni upprörda över att behöva visa att ni får gå i business check-in och att det inte räcker att ni säger att ni är guld/Diamond. Om de inte hade kollat och det hade varit lång kö där så lovar jag att folk hade klagat över att SAS inte vågar kolla att folk verkligen får gå där, och att det är SÅ typiskt Jante-Sverige.
För min del är det bemötandet och attityden, inte grunden i att behöva visa och som jag skrev så har jag som rutin att visa upp kortet utan anmodan.

Hej alla! Jag har nu mailat min kontakt inom SAS jag tidigare skrev om. Jag betonade just sättet de gör detta på, att de borde vara mer serviceminded och ge ett trevligt bemötande. Hoppas detta kan lösa upp knuten. Koll är ok men inte bemötandet och tonläget. Det hör inte hemma i SAS.

Tycker också det vore bra om sas informerar om detta om det nu införs riktiga kontroller. Allt som gör att man kan vara mer förberedd är bra info skulle jag säga.
Nu var det ett tag sedan jag checkade in på flygplatsen, men jag har för mig att på Kastrup så står det en skylt att man skall visa sitt kort (eller står det bara vilka kort det gäller?).

Nu var det ett tag sedan jag checkade in på flygplatsen, men jag har för mig att på Kastrup så står det en skylt att man skall visa sitt kort (eller står det bara vilka kort det gäller?).
Såg ingen sådan skylt på Arlanda. Stod väl något om vilka som hade rätt att checka in, men inte att visa kortet.

De är kanske tomma för att folk faktiskt har gått där tidigare trots att de inte borde.

Hade SAS haft kontrollen vid disken så hade det blivit en massa diskussioner där "Men jag är ju redan här, tar ju bara en minut" och så hade BC fyllts av trådar som "åhh gud vad jag är trött att SAS inte vågar kontrollera boardingkort innan check-in, nu tar det ju 10 minuter längre tid för mig".

Att få ett otrevligt bemötande däremot är ju aldrig ok!

Jag håller inte med, nu har jag inte checkat in vid disk på Arlanda på 10+ år men i Göteborg så är det inte bara bag drop och därmed har man inte fått boarding pass ännu. Om man åker i plus/business (med bolag som delar incheckning) så får man använda dessa diskar och kan vara helt utan dokument som visar det innan incheckning. Det betyder att om man säger att man ska åka business lär man få ställa sig i kön och om det inte kontrolleras framme vid disken så blir kontrollen ganska värdelös.

Det skulle kräva att man kontrollerade om det fanns någon bokning redan vid ingången till kön och känns som resursslöseri med en person som kostar för det. känns som att en lösning med automatisk grind hade varit omständig eftersom man borde kunnat använda en inchecningsmaskin isf.

Det enda rimliga är ju att det kontrolleras vid incheckning och man får säga "du står tyvärr i fel kö, du ska stå i kön vid nummer x". Det finns vakter på flygplatserna som kan användas om det urartar och att be att någon ställer sig i en annan kö borde ju inte vara i närheten av lika uppretande mot folk som att be att betala pengar för övervikt eller inte låta någon checka in för att man är för sent på plats.

så var det inte när jag checkade in men jag tycker precis som andra att det är bra att de börjar kolla. För jag är övertygad om att det stått fler kön än som har rätt men man måste kunna hålla en vänlig och civiliserad ton.

Toppen