Senaste nytt

SAS kö till incheckning för status och premium passagerare

Walter

Medlem
Ja, det är det riktiga problemet :)

Hehe. Jag retar mig iaf på den sura danska gubben i köpenhamn som barskt och drygt vill veta om en flyger ”business”, då både plusbiljett och silver ska ge tillträde. Om kraven bör höjas kan diskuteras - men som vanligt är de enda konsekventa med SAS personalens inkonsekvens...
 

Hachans

Medlem
Det är väl alldeles utmärkt att de kollar status, så inte fållorna fylls upp av dem som inte skall vara där. Om man kollar innan diskarna så sparar man dessutom tid för gatepersonalen. Det är ju dessutom enkelt att visa upp kortet man har elektroniskt i appen (antar att de flesta Guld och över som reser mycket använder den).

Att sedan bemötandet inte är trevligt är ju en annan sak och naturligtvis inte OK.

Kollandet är inget problem alls. Personalens ton och attityd är problemet!

Det är stor skillnad på att säga ”flyger’u business eller?” och ”välkommen, skulle jag kunna få se ditt medlemskort eller bokningsbekräftelse så dka jag hjälpa dig komma rätt”.

Det finns många sätt att få något som egentligen är en kontroll att framstå som en service. Men det har inte SAS greppat riktigt.
 

igelkotten

Medlem
Hur skall de annars göra? Om jag förstår det rätt så är ni upprörda över att behöva visa att ni får gå i business check-in och att det inte räcker att ni säger att ni är guld/Diamond. Om de inte hade kollat och det hade varit lång kö där så lovar jag att folk hade klagat över att SAS inte vågar kolla att folk verkligen får gå där, och att det är SÅ typiskt Jante-Sverige.

Tror alla som kommenterat, inkl jag, anmärker på hur otrevliga de är. Dessutom är diskarna de flesta gånger jag flugit varit heeeelt tomma. Den kontrollen kan ju då enklast ske av personen som sitter vid disken?
 

ludde

Medlem
Hur skall de annars göra? Om jag förstår det rätt så är ni upprörda över att behöva visa att ni får gå i business check-in och att det inte räcker att ni säger att ni är guld/Diamond. Om de inte hade kollat och det hade varit lång kö där så lovar jag att folk hade klagat över att SAS inte vågar kolla att folk verkligen får gå där, och att det är SÅ typiskt Jante-Sverige.
Inte upprörd. Bra att de kollar. Bättre bemötande hade förvisso varit trevligare, skulle t ex kunna vara ögonkontakt och "Hej! Har du boarding kort i plus eller ett kort jag kan titta på?". Men man kan kanske inte få allt. :)

Som sagt, jag undrar hur vissa personer väljer serviceyrken. Sen kan det inte vara lätt och jag vet inte om jag hade gjort det mycket bättre själv.
 

mha321

Medlem
Tror alla som kommenterat, inkl jag, anmärker på hur otrevliga de är. Dessutom är diskarna de flesta gånger jag flugit varit heeeelt tomma. Den kontrollen kan ju då enklast ske av personen som sitter vid disken?
Fast då skulle de vid disken faktiskt avvisa de som inte borde vara där. Och det hände väl knappast - skulle ju kunnat skapa konflikt. Det faktum att de nya kontrollanterna gjort att köerna faktiskt är påtagligt kortare nu tycker jag indikerar att det var ett reellt problem med fel personer i köerna.

Sedan är det en annan sak om folk avvisas (eller släpps in!) på ett otrevligt sätt. Men att kontrollen i sig hjälper tycker jag är hyfsat tydligt.
 

Vax

Medlem
Håller med om att många, inte alla, är ganska "otrevliga/hårda" i sitt bemötande vid sållningen, läs icke service minded.
Själv har jag säker gjort som många andra att innan när man kommer fram säga "Goddag, diamond och plus", Vi har ingen business från GOT för SAS så det blir lite "roligt" när de frågar om man reser business...
Nåväl genom att förekomma dem brukar svaret var Välkommen istället för otrevligt bemötande.
Sista gången jag checkade in väska manuellt så behövde jag visa boardingpasset innan jag fick passera, så kanske det är nya rutiner (vem vet).
Och igen så stör det mig något på SAS igen med information ut till oss kunder.
Så enkelt det hade varit att lägga med en blänkare i ett utskick som beskrev att man skärper kontrollen vid incheckingen för *G och business/plus och att man behöver visa kort/boardingpass innan kön. Hade man skickat ut det tror jag det är ganska många som faktiskt hade förberett sig och har det uppe från dag 1 när man inför det. Hade man haft info innan så hade det också spridit sig här som en löpeld och misstänker att nästa alla hade applåderat istället för att klaga som nu. Angående problemet med att folk försöker utnyttja gammal status / smiter in i kön så har det varit ganska uppenbart så. Har många gånger sätt hur väskor inte får den röda taggen påsatt... Själv tror jag bara det har hänt en gång för mig att de har glömt under alla år.

Lovar skall inte förlänga denna diskussionen mer :)
 
Tror alla som kommenterat, inkl jag, anmärker på hur otrevliga de är. Dessutom är diskarna de flesta gånger jag flugit varit heeeelt tomma. Den kontrollen kan ju då enklast ske av personen som sitter vid disken?
De är kanske tomma för att folk faktiskt har gått där tidigare trots att de inte borde.

Hade SAS haft kontrollen vid disken så hade det blivit en massa diskussioner där "Men jag är ju redan här, tar ju bara en minut" och så hade BC fyllts av trådar som "åhh gud vad jag är trött att SAS inte vågar kontrollera boardingkort innan check-in, nu tar det ju 10 minuter längre tid för mig".

Att få ett otrevligt bemötande däremot är ju aldrig ok!
 

mha321

Medlem
Har många gånger sätt hur väskor inte får den röda taggen påsatt... Själv tror jag bara det har hänt en gång för mig att de har glömt under alla år.

Ska man vara petig så får även Silver använda den incheckningen, men ska inte få röda taggar. Så det behöver inte varit fel. (men det har helt klart ofta varit det)
 
Toppen