Rickard!fcx skrev:Vem var det som sa det? Bagdad-Roald eller någon annan?Klicka för att utvidga...
Rickard!fcx skrev:Vem var det som sa det? Bagdad-Roald eller någon annan?Klicka för att utvidga...
ResenärenLars skrev:SAS har ju tidigare sagt att man inte ska flyga söder om ekvatorn. Det utesluter ju både Sydafrika och stora delar av Sydamerika. Har någon hört att man har ändrat sig på den punkten?Klicka för att utvidga...
Ja Bagdad Bob var ibland lite väl frispråkig med vad som fanns i röret.fcx skrev:Då kan man ju faktiskt tro på det.Klicka för att utvidga...
Homer skrev:Såhär sa han 2015:Inte heller Finnairs strategi att flyga mellan Europa och Asien via Helsingfors tror Rickard på för SAS. Dels skulle det innebära att behöva ta upp konkurrensen med en etablerad spelare, dels går flera av linjerna till Asien inte att trafikera fram och tillbaka (inklusive markstopp) på 24 timmar från Skandinavien, något som Finnair klarar på de flesta av sina långlinjer från Helsingfors. Linjer som överstiger 24 timmar skapar en helt annan komplexitet och kräver framförallt fler flygplan.
Rickard tror framförallt på att erbjuda direktlinjer från Skandinavien till viktiga destinationer i Nordamerika och Asien, destinationer där det finns en tillräckligt stor lokal efterfrågan i norra Europa inom näringslivet och turistnäringen oIntervju: Rickard Gustafson, VD i SAS - Nya flygplan, linjer, teknik och personifierad service - BusinessClass.seKlicka för att utvidga...
ResenärenLars skrev:Ja, precis. Jag tänkte precis svara detsamma, att man vill hinna fram och tillbaka på 24 timmar.Sedan kan man ju alltid argumentera kring att man då flyger till både SFO och LAX som ju ligger på ungefär samma avstånd som det är Köpenhamn-Johannesburg. Dessa båda destinationer klarar man inte av på 24 timmar, men då får den destinationen kombineras med en destination som ligger betydligt närmre så att flygmaskinerna kan alternera.Man skulle självklart kunna kombinera även t ex Johannesburg med någon kortare destination, men då handlar det väl också så klart om att hitta en lämplig destination att kombinera det med, och det är kanske inte så lätt.Det skulle till exempel kunna gå att kombinera Delhi med en längre tur (mer än 24 timmar), t.ex Johannesburg, då man kan klara Delhi fram och tillbaka på mindre än 20 timmar. Men då är ju frågan om SAS verkligen skulle ha tillräckligt passagerarunderlag för att fylla de stora maskinerna, A330/340/350, till Delhi, och då kan det ju falla på det.Däremot, om man ger upp ambitionen om att flyga varje dag, utan istället siktar på 3-4 avgångar per vecka så kan man kanske faktiskt "kosta på sig" att flyga lite längre sträckor, framför allt om man skulle flyga med sina A340 som, vad jag förstår, redan är betalda.Det har väl faktiskt också antytts av Rickard någon gång att man eventuellt kan tänka sig att behålla några av sina A340 och låta dem flyga till vissa specialdestinationer. Ett sånt här upplägg, typ Johannesburg 3 gånger i veckan, skulle ju kunna vara ett exempel på det. Nackdelen är väl att man måste ha personal boendes ytterligare en eller två nätter på destinationen i så fall. Det kanske inte heller är ekonomiskt försvarbart.Klicka för att utvidga...
coclol skrev:Howcome? För dyrt med khakiuniformerna eller?Klicka för att utvidga...
ResenärenLars skrev:Ja, precis. Jag tänkte precis svara detsamma, att man vill hinna fram och tillbaka på 24 timmar.Sedan kan man ju alltid argumentera kring att man då flyger till både SFO och LAX som ju ligger på ungefär samma avstånd som det är Köpenhamn-Johannesburg. Dessa båda destinationer klarar man inte av på 24 timmar, men då får den destinationen kombineras med en destination som ligger betydligt närmre så att flygmaskinerna kan alternera.Man skulle självklart kunna kombinera även t ex Johannesburg med någon kortare destination, men då handlar det väl också så klart om att hitta en lämplig destination att kombinera det med, och det är kanske inte så lätt.Det skulle till exempel kunna gå att kombinera Delhi med en längre tur (mer än 24 timmar), t.ex Johannesburg, då man kan klara Delhi fram och tillbaka på mindre än 20 timmar. Men då är ju frågan om SAS verkligen skulle ha tillräckligt passagerarunderlag för att fylla de stora maskinerna, A330/340/350, till Delhi, och då kan det ju falla på det.Däremot, om man ger upp ambitionen om att flyga varje dag, utan istället siktar på 3-4 avgångar per vecka så kan man kanske faktiskt "kosta på sig" att flyga lite längre sträckor, framför allt om man skulle flyga med sina A340 som, vad jag förstår, redan är betalda.Det har väl faktiskt också antytts av Rickard någon gång att man eventuellt kan tänka sig att behålla några av sina A340 och låta dem flyga till vissa specialdestinationer. Ett sånt här upplägg, typ Johannesburg 3 gånger i veckan, skulle ju kunna vara ett exempel på det. Nackdelen är väl att man måste ha personal boendes ytterligare en eller två nätter på destinationen i så fall. Det kanske inte heller är ekonomiskt försvarbart.Klicka för att utvidga...
Jobbigt att vara pilot som bara flyger inrikes i Ecuador då//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji28.pngPatrik skrev:Sydamerika härifrån kräver specialträning för att flyga över ekvatorn och antagligen fyrmotoriga flygplan fortfarande (vilka Sas avser att fasa ut)"Svarta burken löper som ett gigantiskt bälte mitt över ekvatorn, halvvägs mellan Brasilien och Afrika. Området som är sex gånger större än Sveriges yta saknar radartäckning. Meteorologerna kallar området för ”intertropiska konvergenszonen”. För att flyga i området ger flygbolagen specialutbildning."Klicka för att utvidga...
Jag har missar totalt att SAS har flugit på Toronto, när var det?coclol skrev:En gammal purser berättade att när de flög till Toronto så flögs de hem med BA. Och ny besättning hade flugits in dagen före. Det låter väldigt dyrt.Klicka för att utvidga...
011430121 skrev:Jag har missar totalt att SAS har flugit på Toronto, när var det?Klicka för att utvidga...
coclol skrev:Ingen aning. Säkert 80-tal eller tidigt 90-tal.Men SAS sida på Wikipedia visar mången destination som hade varit intressanta att återvända till.Klicka för att utvidga...
Jag vill minnas att det var exakt så - men har förstås ingen aning om när det var... Tidigt 90-tal?John Rosenbaum skrev:Som jag kommer ihåg det så hade SAS under 80-talet ett samarbete med CP (Canadian Pacific Air Lines) och codeshare med ett par frekvenser i veckan (3 eller 4). Tror att en flight i veckan gick med SAS 767r och rutten ARN-CPH-YYZ. Sedan hade CP 2 eller 3 av flygningarna men de gick bara till CPH och sedan fick man byta för vidare flyg till ARN. Någon som känner igen detta? Ganska tråkigt att SAS själva har så dålig koll/inte går att hitta digitalt på nätet. Gör man samma sökning på Continental så hittar man allt...Klicka för att utvidga...
Cristoffer Cedergren skrev:Jobbigt att vara pilot som bara flyger inrikes i Ecuador dåKlicka för att utvidga...
KalleSus skrev:Jag vill minnas att det var exakt så - men har förstås ingen aning om när det var... Tidigt 90-tal?Tyvärr är alla mina SAS-tidtabeller slängda, efter en flytt för några år sen. Jag har ett svagt minne av att den där turen som SAS utförde, och som fortsatte till ARN också gick att boka lokalt, och den fick nytt flightnummer med en tillagd 1:a före det ordinarie 9xx-numret.Det var helt klart Boeing 767 - så inte före 1989...Klicka för att utvidga...
Både stämmer och inte stämmer...John Rosenbaum skrev:Det är något som inte ståmmer. CP försvann tydligen som bolag 1987 och SAS fick inte sina 767 förräns 1989 så jag blir faktiskt osäker på årtalen. Undrar vad som inte stämmer... Själv flög jag som barn oftast Northwest "Orient" som flög 747-100 mellan Arlanda och JFK. Magiska flighter.Klicka för att utvidga...