Senaste nytt

[Semi-Live]En oförglömlig sommarsemester

Har spenderat delar av dagen idag med att ta hand om diverse saker som hänt under resan, bland annat fadäsen med hur Hotel Indigo i Barcelona hanterade mina kortuppgifter då de tog en fotokopia på pass och kreditkort (amex).
Skickade in lite synpunkter till IHG Ambassador mailen om detta och kan ju konstatera att jag är nöjd med deras response tid på under 90 minuter och att de har eskalerat det hela till management på hotellet och att jag ska förvänta mig ett svar inom 48h från dom.

Av förklarliga skäl har jag spärrat aktuellt amex kort och begärt ett nytt, drygt att behöva ett nytt nummer som ska registreras över allt men man har ju inte mycket val efter att ens kortuppgifter läcker på det sättet.

Du tror att det är det största problemet?
Nej inte direkt, men när man gör en sådan resa som Gnopps byggde ihop så är det också medvetet att man kommer att kunna få en hel del ersättning under resans gång samt att han hade backuper för i stort sätt varenda flight som han kunde bokas om till om något gick fel.

Helt klart mer spännande att göra något sådant i Kina, men nog för att jag hittat på en del dårskap så känns den biten med Kina lite för riskabel att saker ska gå fel på riktigt.

Du flyger åt ena hållet, jag flyger åt andra hållet så ses vi på destinationen. Allt i ekonomiklass! :)
I så fall borde man ju köra utresa till USA tillsammans, och sedan varje dag ska man ta sig till en förutbestämd flygplats som destination för dagen så att man träffas där och då ha valfri routing för att komma dit, rinse and repeat i en vecka. Mest poäng på kontot när veckan är över vinner :)

Kanske dum fråga, men var detta i C och på en ca 5-timmarsflygning?
Ja, en nattflight med avgång 21:30 och ankomst vid 6 på morgonen.
Domestic First på American Airlines.

Dagsflighterna jag gjort med American Airlines på JFK-LAX tor så har maten varit betydligt mer omfattande med 3-4 olika val och mer "riktig" mat.

Ja, en nattflight med avgång 21:30 och ankomst vid 6 på morgonen.
Domestic First på American Airlines.

Dagsflighterna jag gjort med American Airlines på JFK-LAX tor så har maten varit betydligt mer omfattande med 3-4 olika val och mer "riktig" mat.

Nu har jag inte flugit AA domestic på något år, men tidigare kunde man förbeställa mat - typ "book the cook". Dessutom fanns flera val av förrätt och dessert.

Nu flög jag vissserligen i vad som kalldes "domestic first"...det kanske är skillnad...oavsett så var det väldigt bra!

Nu har jag inte flugit AA domestic på något år, men tidigare kunde man förbeställa mat - typ "book the cook". Dessutom fanns flera val av förrätt och dessert.

Nu flög jag vissserligen i vad som kalldes "domestic first"...det kanske är skillnad...oavsett så var det väldigt bra!
Kanske gick att beställa mat, inget jag undersökt. Dagflighter på någon timme brukar det serveras mat. Nattflighter är kanske annorlunda.

Vi hoppar tillbaka lite för att rapportera lite mer om Thai First från Bangkok till Tokyo, kommer inte gå allt för djupt i detaljer här då forumet badar i rapporter om Thai First
Enda flighten som erbjöd First availability som passade mig var 07:30 flighten på morgonen, alltid trevligt att få in A380 men avgångstiden är allt annat än rolig.

Efter en BC-träff i Bangkok med 5 personer så begav jag mig till hotellet i god tid och ställde sedan 15 larm för att inte missa att gå upp 04 på morgonen för att åka ut till flygplatsen senast 05:00, planen var att hinna med 1h massage därav den extra tiden på morgonen. Hade inga problem att vakna, snabbt packa ihop väskorna samt en dusch så var det dags att checka ut... Ähh, vänta lite här. Nu var det ju så att jag behövde en weekend stay för min IHG Accelerate challenge, kom fram till att bästa alternativet var att boka 2 nätter i Bangkok (bra prisbild på hotellen) istället för att ta en extra weekend i Europa. Jag åkte med andra ord direkt ner till taxibilarna utan att checka ut, jag skulle ju faktiskt "bo" en natt till på hotellet. Trots att jag kom med 4 väskor fick jag förklara för killarna nere vid taxibilarna att jag inte checkade ut, skulel bara iväg "över dagen". Fick min weekend stay och min sista del i challengen klarades av och poängen kom in på kontot idag.

Taxiresan ut till flygplatsen var smärfri, så tidigt på morgonen är det ingen kö och jag kände mig säker då bilen hade säkerhetsbälte till skillnad från första resan in till Bangkok ca 10 dagar tidigare.

På Bangkok flygpalts så är det första dörren man ska in i som First resenär med Thai, förklarade att jag bara ville checka in väskorna till Tokyo och det var inga problem. Några minuter senare var allt klart och jag tog mig igenom formaliteterna på flygplatsen och fick sedan åka berömda golfbilen genom Thai loungen bort till First delen.
20190727_052223.jpg 20190727_052133.jpg
20190727_052123.jpg 20190727_052915.jpg 20190727_053404.jpg 20190727_053412.jpg

Bad direkt om massage och den skulle inte börja förrän 25 minuter senare (öppnade vid 06:00) så jag passade på att ta en lättare frukost i form av Club Sandwich och något starkare att dricka. Ni som känner mig vet att jag inte dricker kaffe, förutom när jag flyger. Närmaste man kommer en Irish coffee är att ha bailys i.
20190727_054249.jpg 20190727_053654.jpg

05:55 kom de och hämtade mig för massage, fylla i lite papper om att man är "frisk" (jo det kan man ju kanske diskutera) och sedan var det bara att följa med massören och gå in och byta om till sina dispensable underwear. Dom är fan inte snygga och täcker ju knappt något men man får väl göra som man blir ombedd, och det ska tilläggas att det är väldigt profesionellt hur de tittar bort när man ska lägga sig ner med dessa på mm.
20190727_060758.jpg

Massagen var skön och var precis vad jag behövde, snabb dusch efteråt för att gå tillbaka till loungen och vänta på boarding. Trodde vi skulle åka på en gång men så blev det inte, istället nästna 20 minuters väntan och klockan var närmare 07:30 när vi begav oss på en lång färd i golfbilen (jag och 2 andra passagerare), bort mot E-gater där vi även fick göra en ny säkerhetskontroll och sedan boarda.
20190727_072445.jpg 20190727_072133.jpg

Väl ombord så är första klass kabinen nästan full när vi 3 kommer från loungen, konstigt att så många väljer att inte nyttja den alternativet. Slår mig ner på 1A och får snabbt lite dompa och min chokladpralin. Vi blir kvar en stund på marken och påfyllning erbjuds.
20190727_073658.jpg 20190727_073726.jpg 20190727_073949.jpg

Rimowa amenity Kit är alltid trevligt, vet inte hur många jag har hemma och denna är ju ny vad det gäller färg, hur ful färg kan man välja egentligen?
20190727_073804.jpg

Hela 20Mb surf erbjuds gratis på flighten, det räckte inte länge men fördrev väl några minuter av flighten.
20190727_080022.jpg

Jag väljer det västerländksa alternativet till frukost där det först serveras lite frukt och sedan omelett med tillbehör. Går väl inte till historian som det bästa man ätit i First dirket, men fungerar helt klart då jag inte var direkt hungrig.
20190727_085036.jpg 20190727_085947.jpg

Ett toalettbesök är ju ett måste, bara för att se hur stor toaletten är.
20190727_115426.jpg 20190727_115415.jpg

Innan landning så väljer jag åter igen det västerländksa alternativet med en chicken bacon sandwich som var riktigt god. Till det lite fransk Pauillac från 2014 (säger man så?,grand cru classe låter fint åtminstone) samt cognac. Viner, bubbel och cognac behöver de absolut inte skämmas för på Thai, den saken är säker.
20190727_124341.jpg 20190727_130403.jpg 20190727_130409.jpg 20190727_130412.jpg 20190727_130429.jpg 20190727_130434.jpg

Vid landning på Narita så får jag se den ANA A380 som jag ska åka med 30 timmar senare, var oklar tom det var den blå eller gröna sköldpaddan som blev min flight.
20190727_161022.jpg

Vi parkerar dock längst ut "som vanligt" vid höga 40-gaterna och det blir en bra promenad in till immigration. Är igneom på någon minut och när man sedan kommer ner står redan väskorna där och väntar. Thai har nämligen satt upp ett eget litet "område" där de lastar av alla First resenärers bagage så man slipper vänta. Tack vare detta kommer jag snabbt ut och har tur att min buss till hotellet vid Narita kommer 1 minut senare.
20190727_163124.jpg

Självklart lyckades jag med att klicka på "annonserings-knappen" på BC där man ser notifieringar, tänkte spara dessa ett tag för att se vad som händer då ni är så många som följt resan och gillat inläggen, räknaren stannar en bit över 500 efter ett "snedklick" i mobilen. Ett stort tack till er alla, lite hejarop längs med vägen och positiva kommentarer uppskattas. Ska försöka få ner lite mer tankar om hemresan och en separat rapport om ANA First också på deras A380.
Screenshot_20190801-232249_Chrome.jpg

Last edited:
Hela 20Mb surf erbjuds gratis på flighten, det räckte inte länge men fördrev väl några minuter av flighten.

Senast jag flög med TG F så började jag och polaren se det som en tävling - hur många "skraplotter" skulle vi hinna med på sträckan BKK-KIX. Jag skrapade 12 och polaren 15 innan vi både kände att det var dags att sova en stund innan ankomst :D

Toppen