Jag hatar att vara han nya killen som inte söker ordentligt i gamla trådar innan man ställer en fråga.
Men det jag lyckats söka fram i min frågeställning är som 'nyast' från 2016 och kanske inte är aktuellt länge med tanke på lagen är ny/uppdaterad 2018.
Så, till frågeställningen!
Har en charterresa bokad med Ving idag till Turkiet som är försenad 24h till imorgon just nu pga tekniska orsaker på ordinarie maskin har jag fått sms om nu.
Jag känner ju till lite grann om EU-lagen, men nu läser jag om den här paketreselagen som är "ny" från 2018, men jag blir inte riktigt klok på vad ersättningen är?
Ving skriver att om resans längd är mellan 5-8 dygn (Vilket våran är) och förseningen är mer än 8h så utgår kompensation med '1 dagsandel'.
Sen skriver dom:
*En dagsandel utgör resans pris minus försäkring, rabatter och eventuella tillägg. Om förseningen är längre än 24 timmar kan kompensationen bli högre.
Tolkar jag det rätt att en dagsandel är hela resans kostnad som vi lagt ut?
På namnet "dagsandel" låter det ju som att det är vad 1/7 av resan hade kostat, alltså ersättning för ett dygn.
Kan man annars kräva flygbolaget Thomas Cook på ersättning enligt EU lagen istället? Kan man kräva både Ving och Thomas cook på ersättning?
Tack gode gud för charter, hur hade man annars rest...
