Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Hur har det gått för er gällande ersättning för nedgradering? Nu har det snart gått sju veckor sedan vi flög och sex veckor sedan vi skickade in den separata claimen för nedgradering. Ärendet står fortfarande som registrerat och vi har kontaktat SAS via både chatt och telefon, men vi får till svar att de ej kan kontakta claimavdelningen och därmed inte kan göra något. Det känns märkligt att de inte ens öppnat ärendet då de har krav på sig att ersätta för nedgradering inom sju dagar.
Äntligen! Nio veckor efter resan har vi äntligen fått svar och ett positivt sådant! Hade räknat ut att enligt EUs regler för ersättning vid nedgradering skulle vi få 72k eurobonuspoäng för vår resa. Vi fick idag ett email där de bad om ursäkt för att svar dröjt så länge och att de har 14 000 ärenden i kö, pju. Nu till det roliga! Vi fick alternativet att välja mellan 400 EUR x 2pers eller 80k poäng. Vi är glada att vi får mer än vi räknat med. Jag valde poängen och hoppas att det var rätt beslut. Tänker att 80k poäng med 2-4-1 tar oss längre än pengarna.

Jag fick en ombokning pga strejk som triggade tre element:
1. Försening enligt EU261
2. Downgrade (plus till ekonomi inom europa)
3. Lägre EB-poäng än orginalboking.

Skickade in en claim enligt formulär länkat nedan samt en separat EB-retro för #3. Fick decline för EU claim (och således 1 och 2 ovan). Skickade mail tillbaka och påpekade att åtminstone #2 ovan skall utlösa kompensation. Väntar på svar...
Väntar även fortfarande på svar från EB-retro.

Ni som gjort en separat claim för downgrade, är de samma EU-claim-formulär eller någon annan kanal?

Har jag missat något?

Skickade in en claim enligt formulär länkat nedan samt en separat EB-retro för #3. Fick decline för EU claim (och således 1 och 2 ovan). Skickade mail tillbaka och påpekade att åtminstone #2 ovan skall utlösa kompensation. Väntar på svar...

Ni som gjort en separat claim för downgrade, är de samma EU-claim-formulär eller någon annan kanal?

Har jag missat något?
Jag skickade in angående downgrade med samma formulär men blev nekad, då jag fick övriga utlägg betalda smidigt lät jag udda vara jämt och nöjd att jag kom fram.

Jag skickade in angående downgrade med samma formulär men blev nekad, då jag fick övriga utlägg betalda smidigt lät jag udda vara jämt och nöjd att jag kom fram.
Ok. Jag fick helt computer says no, så jag kör det en vända till (pending...). Spänningen är olidlig. Lär nog få vänta ett tag...

Såg idag på senaste (digitala) pappersfakturan från Amex att jag efter 2 månaders väntan till slut fått tillbaka pengarna från SAS för min inställda flight under strejken. Denna återbetalning syns dock inte på Amex hemsida så jag höll på att missa det.

Först nu kan jag alltså enligt tidigare instruktioner från SAS kundtjänst begära mellanskillnaden för min ersättningsbiljett med Norwegian. Hjulen maler långsamt...
Återbetalningen kan ev. finnas längre tillbaka i historiken. Har vid några tillfällen upplevd att återbetalningar bokförs på ett tidigare datum.

Har jag missat något?

Vi var tvungna att skicka ett separat claim för nedgraderingen och det var rätt svårt att hitta. Hoppas följande kan hjälpa er:
Gå via denna länk och skrolla längst ner där ni hittar "Please select a topic for your feedback". Välj passenger irregularities och under "Sorry for the inconvenience. What happened?" välj downgrading.

Vi var tvungna att skicka ett separat claim för nedgraderingen och det var rätt svårt att hitta. Hoppas följande kan hjälpa er:
Gå via denna länk och skrolla längst ner där ni hittar "Please select a topic for your feedback". Välj passenger irregularities och under "Sorry for the inconvenience. What happened?" välj downgrading.
Tack för tips. Nu har jag fyllt i detta formulär också. Intressant notis är att jag kontaktade EBD-support och frågade hur jag skulle gå tillväga med claim. Inget tydligt svar... Provade först det felaktiga downgrade-formuläret där man behöver en downgrade voucher. I instruktionerna står det dock att den är på formatet som en 6teckens bokningskod (troligen typo). Anyway... EBD-supporten nämnde inte denna länk, men jag provar :)

Återbetalningen kan ev. finnas längre tillbaka i historiken. Har vid några tillfällen upplevd att återbetalningar bokförs på ett tidigare datum.
Ja, exakt. Men det stod varken på ursprungligt inköpsdatum (2 april) eller återbetalningsdatum (26 juni) utan som första posten i min förra Amex-period (dock med 2 april som datum i den sammanställningen).

Inte så lätt att se om man inte vet vad man letar efter så därför var det tur att jag såg det på min e-faktura (där det var tydligare).

• Gilla
Reactions: obs
Då har SAS svar inkommit till arn och jag ska få möjlighet att besvara deras svar innan de tar beslut. Som väntat hävdar dom att det är en extra ordinära omständighet och stöder det med att bifoga 19 bilagor i deras svar. Jag laddar upp svaret här. Om någon är intresserad av någon av bilagorna så säg till.

Jag gjorde mest anmälan för att se hur SAS och ARN kommer att resonera kring det. Vet inte om jag har så mycket mer att komma med i ett svar, det skulle vara om frågan är hur nära inpå under en pågående strejk får flygbolaget ställa in en avgång?

Attachments

• 008 - SVAROMÅL[3] (kopia).pdf
    {memory} MB · Visningar: 504
Då har SAS svar inkommit till arn och jag ska få möjlighet att besvara deras svar innan de tar beslut. Som väntat hävdar dom att det är en extra ordinära omständighet och stöder det med att bifoga 19 bilagor i deras svar. Jag laddar upp svaret här. Om någon är intresserad av någon av bilagorna så säg till.

Jag gjorde mest anmälan för att se hur SAS och ARN kommer att resonera kring det. Vet inte om jag har så mycket mer att komma med i ett svar, det skulle vara om frågan är hur nära inpå under en pågående strejk får flygbolaget ställa in en avgång?
Någon har gjort sin läxa på sas och verkligen plockat fram massa domar

Toppen