Senaste nytt

Våra samlade tips och tricks för snabbare säkerhetskontroller!

Nja, vi har åkt en del på helgresor där jag "kräver" att vi åker bara med handbagage

Fortsätter lite OT men på samma tema. För några år sedan åkte frun och jag på en veckas solsemester och jag föreslog då, halvt på skämt, att vi skulle skippa incheckat bagage den här gången. Jag kan själv vara iväg 2 veckor på handbagage utan problem. Så det blev varsin kabinväska och en-liters påse för vätskor. Låt oss säga såhär, allt i min väska/påse var inte mitt och så här i efterhand betraktar jag det kanske mer som ett intressant socialt experiment... ;)

Jag trodde att jag hade gjort allt en medveten resenär kan göra för att få en smidig passage genom säkerhetskontrollen.
Vätskor i egen påse, på egen bricka.
Powerbank likaså, samt plånbok och mobil upp ur fickorna och på brickan.
Av med skorna, upp på bandet.
Inga nycklar eller mynt i fickorna.
Ingen livrem eller hängslen.
Ingen dator eller iPad.
Inget rågmjöl i handbagaget (det är då garanti på att de ska rota i handbagaget).
Nä, såklart ingen flaska men det är gammalt.

Men. Ett paraply. Ett hopfällbart paraply. I handbagaget. Det måste såklart stoppa bandet och undersökas.

Lärdom: ta inte med paraply i handbagaget.

Plats: Schiphol / Amsterdam

Inte ha för mycket sladdar och laddare i dataväskan, har blivit vanligare och vanligare att få väskan "omkörd" genomrptad eller vänd ut och in på sistone... har två mobila kontor i den..

ska nog börja ha en påse med en del av de "tyngre" grejorna som går att lyfta ut i förebyggade syfte.

Inte ha för mycket sladdar och laddare i dataväskan, har blivit vanligare och vanligare att få väskan "omkörd" genomrptad eller vänd ut och in på sistone... har två mobila kontor i den..

ska nog börja ha en påse med en del av de "tyngre" grejorna som går att lyfta ut i förebyggade syfte.
De har jag i en större ziplockpåse i handbagaget; borde kanske lyfta ur den också. Snart är allt i handbagaget uppe till allmän beskådan :(

Jag har mina laddare i en av SAS tygnecessärer, de som man får i businessclass. Passar bra till mina laddare för datorn, mobilen, ipad och eventuellt annat också. Smidigt att ha alla kablar på ett ställe.

Toppen