Senaste nytt

Våra samlade tips och tricks för snabbare säkerhetskontroller!

DRG

Medlem
På Arlanda om man reser med bara handbagage så är det snabbaste att undvika ”fast tryck” säkerhetskontrollen vid SAS diskarna och istället ta fast tracken nära sky city. Nästan alltid snabbare och inte längre att gå till gaterna heller om man inte skall till F piren.
 

agehall

Medlem
På Arlanda om man reser med bara handbagage så är det snabbaste att undvika ”fast tryck” säkerhetskontrollen vid SAS diskarna och istället ta fast tracken nära sky city. Nästan alltid snabbare och inte längre att gå till gaterna heller om man inte skall till F piren.
Det där måste jag ifrågasätta. Det var länge sedan jag såg någon kö att tala om i fasttracken på ARN T5 om man bortser från större skollov då drevor med folk som inte borde få vara där dyker upp.
 

FF#1

Medlem
Det där måste jag ifrågasätta. Det var länge sedan jag såg någon kö att tala om i fasttracken på ARN T5 om man bortser från större skollov då drevor med folk som inte borde få vara där dyker upp.
Vissa vardags kvällar i slutet av veckan, kring 17-18 tiden är det slumpvis massa kö, har inte sett nått mönster. Ofta lättare i den närmast sky city. Men ofta är det helt tomt
 

adl.sthlm

Medlem
På Arlanda om man reser med bara handbagage så är det snabbaste att undvika ”fast tryck” säkerhetskontrollen vid SAS diskarna och istället ta fast tracken nära sky city. Nästan alltid snabbare och inte längre att gå till gaterna heller om man inte skall till F piren.

Brukar också ta den vägen när jag har bilen i inomhusgaraget under sky city, brukar nästan aldrig vara någon kö i den fast tracken.
 

DRG

Medlem
Fast tracken vid SAS diskarna mellan 16 och 18 tycker jag alltid det är kö i vart fall på torsdagar. Oftast 10-20 pax framför trots dubbla köer. Väsentligen snabbare i den andra securityn. Problemet är väl egentligen att de aldrig öppnar mer än två köer för fast track och det gör att det kan bygga på sig rejält. Vi har väl alla sett hur många prio boarding det är på Köpenhamn och Oslo flighterna och när det är ett par sådan flighter som ligger nära varandra som det är på kvällarna så skall ju alla dessa pax genom securityn ungefär samtidigt. Då de flesta går vid SAS diskarna blir det kö, i vart fall min erfarenhet.
 

i013145

Medlem
Det där måste jag ifrågasätta. Det var länge sedan jag såg någon kö att tala om i fasttracken på ARN T5 om man bortser från större skollov då drevor med folk som inte borde få vara där dyker upp.
Hur menar du då? Förklara gärna vad du menar med "drevor med folk som inte borde få vara där dyker upp". Menar du att de kommit in i Fast-track på ett icke tillåtet sätt?
 

agehall

Medlem
Hur menar du då? Förklara gärna vad du menar med "drevor med folk som inte borde få vara där dyker upp". Menar du att de kommit in i Fast-track på ett icke tillåtet sätt?
Under olika lov fylls fasttracken med folk som inte ens vet de mest grundläggande saker man ska göra i en säkerhetskontroll. Därför blir köerna ofta riktigt långa.

Jag anser att har man inte koll på grunderna i hur en säkerhetskontroll går till har man inget i fasttrack att göra.
 

AndersSt

Medlem
Under olika lov fylls fasttracken med folk som inte ens vet de mest grundläggande saker man ska göra i en säkerhetskontroll. Därför blir köerna ofta riktigt långa.

Jag anser att har man inte koll på grunderna i hur en säkerhetskontroll går till har man inget i fasttrack att göra.

Jag är själv en av dem som förbereder mig bra inför säkerhetskontrollen, plastpåse i ena handen, laptop i andra, inget i fickorna, inget bälte och jackan av. Det är bl a av hänsyn till bakomvarande, man vill ju inte vara i vägen om man kan undvika det. Men så bråttom har jag inte att jag blir upprörd över om någon framför mig krånglar lite eller inte är lika bra förberedd som jag.

Dina kommentarer doftar av en elitism som jag har lite svårt för och som verkligen inte gagnar bilden av den medvetne resenären. Det går att likna vid vissas nedlåtande syn på de som reser bakom skynket. Man glömmer då att de oftast har betalt resan själva, till skillnad från de flesta som reser i affärsklass där arbetsgivaren ofta står för biljetten.

Till syvende och sist, det som faktiskt avgör huruvida man "har i fasttrack att göra" är ju bokningsklass eller status hos flygbolag/Alliance, inte hur duktig man är på att gå genom en säkerhetskontroll?
 
Toppen