Senaste nytt

Mileage Run Air France & KLM 2012

Du behöver åka till Helsingfors och bjuda Gnopps ett par glass öl för att höra mer detaljer. ;)
Jag har ett bättre förslag: Gnopps planerar en till semester och jag ansluter honom i NYC. Ölen tar vi på DLs First cabin på väg till västkusten eller i någon krog i East Village :p

Det här är något man skapar på 3 mins:

ARNSFOMRNov12.JPG

Vill du utveckla detta lite mer? Jag är idel öra :). Har aldrig lyckats få mer än 8 segments per bokning hos DL.
Sådana komplicerade bokningar brukar behöva göras över telefon.

Att få så många segment fungerar så här:

1. Hitta lämpligt pris till USA/Kanada med Delta, de flesta dit tillåter att man har obegränsat antal byten (max 23h59m mellanb bytena). Begränsing 1 är att en ebiljett kan ha max 16 flyg på dem. I detta ingår vanligtvis ett flyg med AF/KL/OK/AZ-kod inom Europa men sedan måste alla vara DL-kodade. Begränsning 2 är att totalt mil man flyger får inte överstiga biljettens MPM (Maximum Permitted Milage) +25% (räknas per resväg). För varje 5% du går över MPM så höjs priset per sträcka lika mycket (före skatter & avgifter, så det brukar inte märkas mer än ett par hundralappar). För att se MPM behöver du använda Expertflyer eller liknande. Eftersom man inte får gå över 125% MPM är det bättre att ha biljetter till västkusten, Florida eller liknande eftersom MPM är högre ju längre bort du reser.

2. Hitta en lämplig rutt du vill flyga i ITA, med tidtabeller och/eller ruttkarta. Skriv in rutten i Great Circle Mapper och se så att totalet inte går över 125% MPM. Kom ihåg att ITA har en resursbegränsning. Du kan alltså inte söka 16 DL-flyg samtidigt på ITA. Istället rekommenderar jag att du sätter upp delmål, t ex. bestäm att du flyger över Atlanten med ett DL-kodat AF-flyg CDG-JFK och att du sedan vill via ATL och SLC. Sök du först JFK DL DL ATL och sedan ATL DL DL SLC, osv. Leta dessa som enkelbiljetter inrikes i USA utan att titta efter tillgänglighet, du vill bara se vilka möjligheter som finns.

3. Leta efter tillgänglighet i rätt bokningsklass med ITA, Expertflyer och/eller Deltas hemsida. DL använder mycket "married segment" vilket innebär att även om det finns T-klass ledigt MIA-ATL och ATL-LAX så kanske det inte finns MIA-ATL-LAX. När du letar tillgänglighet måste du alltså söka MIA-LAX via ATL och inte segmenten separat.

4. Boka!

Jag tycker det är jättekul att planera sådana här resor, hjälper gärna till om det behövs.

Det går betydligt billigare än så. Stockholm-San Francisco med Delta kostar cirka 7100 SEK och där kan du göra upp till 16 segment på samma biljett.

Off-topic nu, men blir nyfiken. Vad skulle det kosta ungefär att fixa OneWorld Silver om man utgår från 0 statuspoäng/tierpoints?

Även jag ser fram emot att få läsa ett reportage om detta, naturligtvis! Och det är inte att svära att påstå att man gillar Air France! :D De flesta synpunkter jag möts av gäller CDG, och som vi alla vet men glömmer ibland, är inte CDG samma sak som Air France. Dessutom händer det massor på CDG i detta nu, så jag/bc.se tar gärna emot synpunkter från de av er som nyligen besökt CDG och ev upplevt något nytt (bättre :confused:) än tidigare!

Dessutom händer det massor på CDG i detta nu, så jag/bc.se tar gärna emot synpunkter från de av er som nyligen besökt CDG och ev upplevt något nytt (bättre :confused:) än tidigare!
En av de bästa saker noterade sist: direkt airside transfer 2E -> 2G med passkontroll i 2G, äntligen! Det är kanon, jag landade 9.12, var ute i terminalen 9.15, buss, transfer, passkontroll, hann till min avgående 9.55 mot GOT(som lyckligtvis var försenad med 20 min). Och ingen extra säkerhetskontroll!
Hade det varit som vanligt då hade jag nog aldrig hunnit.

FBS ger ju faktiskt en del trevliga fördelar som lounge, SkyPriority på AMS och 50 % Elite bonus, vilket kan vara nog så värdefullt för mig. Dessutom, och nu svär jag väl i kyrkan, gillar jag Air France.
Loungeaccess är mot betalning, sällan är det värt sin peng. På AMS och CDG är det helt OK att vara i vänthallen. Däremot op-up uppgraderingar är något bra att få och SkyPriority även i USA(samt Economy Comfort seating i värsta fall på DL).

Loungeaccess är mot betalning, sällan är det värt sin peng. På AMS och CDG är det helt OK att vara i vänthallen. Däremot op-up uppgraderingar är något bra att få och SkyPriority även i USA(samt Economy Comfort seating i värsta fall på DL).

Yes! För några veckor sedan betalade vi oss in på AF:s lounge på CDG 2E. Vi maxade en halvtimme med ett antal glas champagne, frukost, tidningar, m.m. Tror att vi fick valuta för pengarna eller vad säger du Igorius?

F.ö. exakt två veckor kvar till denna övning. Ni följer oss i denna tråd. Och den här gången har vi en vettig fotograf med oss.

Toppen