gjohansson
Medlem
Tekniska fel eller än märkligare, avsaknaden av sådana som det verkar som är aldrig extraordinära. Försök ett mail till o skicka sen till ARN är mitt förslag. Att tidigare flighter är sena är inte det heller giltigt skäl för avslag.Lystring alla experter:
Min lille bror fick problem när han skulle hem från semestern... Norwegian så klart.
DY4364 PMO-ARN 13 april
vart 3:49 sen enligt Norwegian.
Anledningen var en tidigare försening pga ett "upplevt" tekniskt problem, de vägrar ersättning, hävdar till extraordinär omständighet
samt drar till med att C-257/14 van der Lans inte gäller pga att de inte hittade nått fel...
Om jag kommer ihåg rätt så var flygmaskinen försenad minst två-tre tidigare flygningar så det här var inget som hände ens i närheten av deras flygning. Bidraganande orsak var nog att det var en 737 MAX som skulle ha utfört flygningen och Norwegian hade hyrt in maskin från nåon "skrutt" operatör...
Bifogar Norwegians svar, vad tror ni, känns som kvalificerat svammel... men har man någon chans att driva det här och hur i såna fall?
De var 5 pers på bokningen så det ligger lite potentiell cash där som kanske kan håvas in.
*************
Tack för att du kontaktade oss med ditt ärende. Vi beklagar den långa behandlingstiden och tackar för ditt tålamod.
Norwegian avgång DY4364 (PMO-ARN) 13.04.2019 blev dessvärre försenad med 3 timmar och 49 minuter. Denna oregelmässighet blev förorsakad av en extraordinär omständighet som inte kunde undvikas även om alla rimliga åtgärder genomfördes.
Detaljerad information om orsaken till avvikelsen har tillhandahållits på engelska i händelse du skulle vilja använda dokumentet som bekräftelse på händelsen.
****************
Flight disruption information
Norwegian flight: DY4364 (PMO-ARN) 13.04.2019
Disruption type: Delayed
Delay time: 3 hours and 49 minutes
Reason for disruption: This flight was delayed due to an earlier disruption within our network that had a direct effect on this flight. The original disruption was caused by an inspection of the aircraft following a possible technical fault. During inspection, no technical defect was found. The aircraft was then released for operation without the need to replace any components.
______________________________
Dessvärre kan vi inte tillgodose önskan om kompensation då avgången blev försenad som följd av förhållande som utgör en extraordinär omständighet.
I vissa fall har passagerare rätt till kompensation när avvikelsen beror på ett tekniskt fel. Detta är i enlighet med domstolsbeslut C-257/14 van der Lans, där ett teknisk fel som medför ett byte av en komponent kan anses vara inom flygbolagets kontroll och därmed ge rätt till kompensation.
I det här fallet fann vi dock inget tekniskt fel och inga komponenter byttes ut. Domstolsbeslutet C-257/14 van der Lans är därför inte tillämpligt och vi kan tyvärr inte tillmötesgå din begäran om kompensation.
Vi ber om ursäkt för de olägenheter detta har orsakat, men hoppas att vi trots detta kommer att få glädjen av att önska välkommen ombord vid ett senare tillfälle.
Med vänlig hälsning,
Kalle Kula
The Customer Relations Team