Senaste nytt

Baggage, trasigt. Vad gäller.

Den slänger man väl först när det är dags att sätta på nästa? :)

Jag brukar faktiskt inte slänga dem direkt. Vet inte varför men det blev så i det här fallet.

Det tycker inte jag du ska acceptera. Har de orsakat ett hål i din väska ska den naturligtvis ersätta dig för skadan.

Ja, jag håller med dig om att det känns lite fel. Vill inte svara sniken, men märkligt att det blir stopp p.g.a. en fysisk papperslapp. När jag flög med LH för nått halvår sedan så fick jag ett mail med bagagenumret till exempel, det är ju en mycket bättre lösning.

Men, hur går jag vidare med detta tycker du? SAS Guldservice? Det blir väl i så fall att logga en mer allmän "claim" under övrigt eftersom jag inte kan få fram en PIR-rapport eller logga ett ärende hos SAS bagageservice utan bagagenumret. :confused:

Håller med @Delayed, stå på dig i det här fallet.

Ett tips inför framtida resor är att ansluta dig till SAS Turi (SAS AI-Support) i Messenger. Så fort du checkar in en väska så får du ett bagagekvitto i appen.

Mycket bra tips, ska följas upp!

Skriver här för kännedom. Pratade med SAS nu (både Gold Service och bagageservice). Självklart har jag inte kvar bagagetagnumret då jag upptäckte detta först när jag kommit hem och packat ur väskan. Detta bagagetagnummer finns inte i några system och går inte att återskapa utifrån biljettnummer eller liknande. Så har man inte kvar den fysiska lappen som man får vid incheckning eller bagagetaggen så går det inte att få någon ersättning från SAS. Så det är bara att gilla läget - och gilla hålet i väskan.. :eek:. "Det är ett gammalt system" var svaret jag fick. Lite fyrkantigt kan tyckas men i alla fall, kan vara bra att känna till. Så lesson learned - släng inte bagagetaggen innan du inspekterat väskan!

Inte 100 jag heller på att SAS har torrt på fötterna här.
Nu kan jag vara lite fel ute, men i grunden skall skada reklameras omedelbart dock senast efter 7 dagar (har för mig det är samma grundregler som för gods).
Du har din biljett som beviset på resan.
Tycker du skall ge dig på dem igen och be dem hänvisa till vilket regelverk de stödjer sig på i så fall.

Inte 100 jag heller på att SAS har torrt på fötterna här.
Nu kan jag vara lite fel ute, men i grunden skall skada reklameras omedelbart dock senast efter 7 dagar (har för mig det är samma grundregler som för gods).
Du har din biljett som beviset på resan.
Tycker du skall ge dig på dem igen och be dem hänvisa till vilket regelverk de stödjer sig på i så fall.

Precis så, 7 dagar har man på sig. Det var också det jag fick som svar: "Du har ju 5 dagar till på dig att hitta baggagetaggen". Det hjälper ju föga när den åkte i sopen i förrgår...

Men i princip håller jag med. Jag ringer SAS Guldservice nu så får vi se vad de säger.

Skam den som ger sig. Pratade med SAS Gold som oavsett vad jag sade svarade att "vi hanterar inte bagagefrågor" och att "du får skicka en allmän claim i så fall". Men jag ringde sas bagageservice igen och fick prata med en riktigt trevlig kille som efter flera försök och med hjälp av sin supervisor lyckades skaka fram taggnumret via ett "sidosystem". Med detta kunde han sedan skapa en PIR-rapport som jag nu kan använda som underlag. Jag gav honom en eloge för detta, snyggt jobbat SAS! :). Så får vi se om detta resulterar i någon lösning. Jag är hoppfull.

@Capa hör av dig till Rimowas europa avdelning.
clientcare.germany@rimowa.com
Jag tror nog att de är hjälpsamma till den typen av skada du har.
Mina Rimowa väskor ser ut som kriget dragit fram över dem men det har då aldrig blivit hål som i din.
Det kan ju vara så att aluminiumen har blivit väl tunn när de har pressat väskan.

@Capa hör av dig till Rimowas europa avdelning.
clientcare.germany@rimowa.com
Jag tror nog att de är hjälpsamma till den typen av skada du har.
Mina Rimowa väskor ser ut som kriget dragit fram över dem men det har då aldrig blivit hål som i din.
Det kan ju vara så att aluminiumen har blivit väl tunn när de har pressat väskan.

Hej Jonten. Trodde bara jag hade extrem otur som fick hål på den men du kan naturligtvis ha rätt.. Så du menar att jag inte ska vända mig till Sas alltså? Har ju filat claim nu så tänkte löpa linan ut där. Kan ju bli så att nu med (som jag förstått) bristande serviceavtal på Rimowa i Sverige att det ändå blir Rimowa i Tyskland som får reparera den?

Hej Jonten. Trodde bara jag hade extrem otur som fick hål på den men du kan naturligtvis ha rätt.. Så du menar att jag inte ska vända mig till Sas alltså? Har ju filat claim nu så tänkte löpa linan ut där. Kan ju bli så att nu med (som jag förstått) bristande serviceavtal på Rimowa i Sverige att det ändå blir Rimowa i Tyskland som får reparera den?

Kör parallellt, om de anser att det är ett tillverkningsfel så säger de väl det tänker jag och då meddelar du bara SAS att det är så.
Om inte så reparerar de väskan alternativt ger dig ett intyg på vad det skulle kosta att reparera alternativt att väskan skrotas och då tar du det mot SAS.

Kör parallellt, om de anser att det är ett tillverkningsfel så säger de väl det tänker jag och då meddelar du bara SAS att det är så.
Om inte så reparerar de väskan alternativt ger dig ett intyg på vad det skulle kosta att reparera alternativt att väskan skrotas och då tar du det mot SAS.

Bra, då kör jag på det.

Toppen