Senaste nytt

Eventuell om-/av-bokningsavgift eller försäkring på Eurobonus-award resor

ekf

Medlem
Utöka antalet poängresor drastiskt istället så valutan kan användas! Det blir ju totalt sett inte fler resor gjorda för att det finns fler tillgängliga, antalet poäng att köpa dem för är ju detsamma!
Även om jag håller med dig om att de borde öka antalet awardplatser så håller jag inte med ditt resonemang. Ökar de antalet platser så kommer de naturligtvis att bokas upp fler platser än om de inte varit tillgängliga alls (upp till en viss nivå).
 

ekf

Medlem
Det är för lågt för att få någon effekt. Jag tycker man kan sätta en högre avgift i antingen pengar eller poäng. Jag tror det görs alldeles för många "ifall att" bokningar. Tycker gott och väl att det kan få svida lite så vi blir av med "boka först, fundera sen" mentaliteten.
Jag håller med helt. Säg en avgift på 20% av poängsumman man betalat (efter 24h), det skulle nog stoppa många.
Eller varför inte en variant som en del paketreseföretag kör med, högre straffavgift ju närmare avresa man bokar av...

Jag skulle gärna se en funktion där man (på SAS award) även erbjuds boka en hemresa 0-30 dagar framåt när man bokar utresan, även vid 330-dagarssläppet. Det skulle också minska okynnesbokandet och ombokandet kring släppdatumen...
 

Filip

Medlem
Håller med dig @TomJ, det förvånar inte att SAS än en gång skall försämra för sina mest trogna kunder. Men den här enkäten tar ändå priset. De har ju redan bestämt sig. Trist!

@Lollet, är man en familj så blir det rätt mycket i straffavgit.
 

Lollet

Medlem
@Lollet, är man en familj så blir det rätt mycket i straffavgit.
En hel familj lyckas sällan boka platser i business class på samma flight. Man kanske inte behöver lika höga straffavgifter på avbokningar i Plus & GO? Där finns det ju ändå fler platser. Det är väl framförallt business det är problem med.
Men ja, har man lyckats boka business till alla så får man kanske ta den smällen dom (förhoppningsvis) få gånger man behöver avboka.
 

Filip

Medlem
Bara för att man är en familj så blir väl inte avgiften magiskt större per person? Dessutom har man blockerat fler platser för övriga intressenter...

Nej, det skriver jag heller inte, däremot blir kostnaden ur vår synvinkel större då förhållandet avgift/ per person inte är 1:1, vi låter nämligen inte våra barn betala för sina biljetter.....
 

Homer

Medlem
Det är för lågt för att få någon effekt. Jag tycker man kan sätta en högre avgift i antingen pengar eller poäng. Jag tror det görs alldeles för många "ifall att" bokningar. Tycker gott och väl att det kan få svida lite så vi blir av med "boka först, fundera sen" mentaliteten.

För lågt? en biljett inrikes eller inom eller Europa kostar sällan mycket mer än 350kr per person.
Du gör väl inte misstaget att tro att det är interkontinentala biljetter i businessclass det handlar om?
 

ekf

Medlem
Nej, det skriver jag heller inte, däremot blir kostnaden ur vår synvinkel större då förhållandet avgift/ per person inte är 1:1, vi låter nämligen inte våra barn betala för sina biljetter.....
Om avgiften skulle vara baserad på en procentsats på biljettens pris i poäng så skulle barnen ha 50% rabatt på avgiften också. Men nu har ingen sagt vad det skulle kosta eller hur avgiften skulle beräknas, jag har bara läst (och skrivit) idéer och spekulationer i tråden, så vem vet hur SAS tänker?
 

TomJ

Medlem
Även om jag håller med dig om att de borde öka antalet awardplatser så håller jag inte med ditt resonemang. Ökar de antalet platser så kommer de naturligtvis att bokas upp fler platser än om de inte varit tillgängliga alls (upp till en viss nivå).

Beror ju på hur många som släpps. Tiodubbla tillgången så kommer problemet försvinna. Om man med problemet menar att det inte finns tillgång för alla andra. Är problemet att det bokas av nära inpå TROTS god tillgång på de resmål folk verkligen vill åka till så för all del inför en avgiftstrappa för avbokning.
 

TomJ

Medlem
Om avgiften skulle vara baserad på en procentsats på biljettens pris i poäng så skulle barnen ha 50% rabatt på avgiften också. Men nu har ingen sagt vad det skulle kosta eller hur avgiften skulle beräknas, jag har bara läst (och skrivit) idéer och spekulationer i tråden, så vem vet hur SAS tänker?

Hur stora avgifterna de tänkt sig är ganska tydligt i undersökningen... "Hade du tyckt att 800 för att få tillbaka poängen på en USA-resa är för mycket" fritt citerat... Var det inte 200/400/800 de hade som förslag på skandinavien/EU/Världen?
 
Toppen