Senaste nytt

Curve och/eller Revolut

Sorry, missade en fråga, kan båda korten användas i Singapore och Thailand dvs växla till SGD och THB på samma sätt som man kan göra till EUR?
Curve agerar bara mellanhand, så du kan inte ”växla” till något (i förväg). Det blir bara de transaktioner som du utför, och det fungerar där MC debit fungerar, dock inga sk ”offlineköp”.
Med Revolut kan man ha en plånbok i SGD och THB ser jag nu, så där går det att göra förhandsväxling. Annars går det bra att ha pengarna i SEK hos Revolut, så sker växlingen när du gör köp/uttag. Dock inga offlineköp här heller vad jag vet, men man får (väl?) fortfarande Visa istf MC, kan ju vara bra i vissa länder.

Sista frågan gällande detta, hoppas jag :) Behöver man när man är utomlands innan köp/uttag ATM gå in och ändra i appen från SEK till aktuell utländsk valuta eller sköts växlingen från SEK med automatik?

MC Premium och Amex Elite är den ultimata SAS statuskombon. 32k baspoäng per år för bara 5,5k.

Utöver det hade jag lätt valt Revolut som extrakort i första hand nu då Curve Black har månadsavgift. Blue har för låg beloppgräns för min spend.

Fint slippa f/x med växling innan helg på Revolut som annars växlar automatiskt utan påslag på vardag. Jag är även redo att prova Premium/Metal med kampanjerbjudande då första halvåret fungerat klockrent!

Sista frågan gällande detta, hoppas jag :) Behöver man när man är utomlands innan köp/uttag ATM gå in och ändra i appen från SEK till aktuell utländsk valuta eller sköts växlingen från SEK med automatik?
Nej, det sker automatiskt. Se till att alltid välja att betala i lokal valuta utomlands så ordnar det sig.

Edit: Det väljer man i betalterminalen i förekommande fall

Varför välja. Jag kör Revolut i Curve. För att dra nytta av Revoluts fördelar bör man köra det utan curve annars blir uttaget i inställd valuta till curves (mastercards) kurs. (om jag förstått rätt)

Tyvärr hörde jag att AmEx dragit sig ur Curve. Precis när jag beställt ett AmEx...:(

Varför välja. Jag kör Revolut i Curve. För att dra nytta av Revoluts fördelar bör man köra det utan curve annars blir uttaget i inställd valuta till curves (mastercards) kurs. (om jag förstått rätt)
Och då undrar frågvisa jag som vill lära mig mer, vad är orsaken till att man kör Revolut i Curve? Lutar förövrig åt att jag beställer båda korten :)

@inka Möjlighet till GBIT i mitt fall. Alltså flytta köp vid kampanj upp till 14 dagar senare till annat kort.

Andra faktorer är såklart ett kort mindre i fickan samt att man bygger upp en spend historik på bägge korten samtidigt med gradvis högre limits som resultat.

Ja, med SAS MC så räknas det som kontantuttag rent begränsningsmässigt, men det är ingen avgift och det ger poäng. Själv fyller jag på med M&M MC i första hand och har inte märkt några begränsningar...
1. Så insättningsbeloppet på Revolut måste hålla sig under kontantuttagsbegränsningen?

2. Är det samma sak för Curve, dvs att jag kan använda mitt underliggande kort SAS MC Premium och hålla mig under kontanuttagsbegränsningen?

3. Hur hittar jag vad mitt SAS MC Premium har för kontantuttagsbegränsning?

4. Om jag tar ut i ATM med Curve och underliggande kort SAS MC Premium, åker jag inte på kontanuttagsaviften fr MC ändå?

5. Gällande Revolut och påfyllnad med SAS MC Premium, ngn avgift där gällande ATM (som MC tar fr mig)?

Last edited:
Toppen