Senaste nytt

Curve och/eller Revolut

Korrekt för Curve. I Revolut förladdar du på pengarna (i SEK normalt) och växlar i appen före uttag.

Ja de är kostnadsfria (så länge du inte vill ha snabbare "turbo transfer"). Mottagaren behöver inte Revolut, bara ett vanligt bankkonto. Det går också att skicka direkt mellan Revolut-användare (det har jag dock aldrig testat, så jag vet inte hur fort det går, men jag kan tänka mig att den till skillnad från banköverföringen är instant)

Ja. Du får poängen på insättningen till Revolut -- vad du sedan gör med pengarna när de väl är på Revolut-kontot spelar ingen roll.

Så rent krasst kan man tanka 20’ eller nått från SAS MC till Revolut sen från Revolut till ditt bankkonto för att sedan använda för att betala din kredit till SAS MC.. det kan ju bli en del poäng om man orkar syssla med det eller missar jag något?

Så rent krasst kan man tanka 20’ eller nått från SAS MC till Revolut sen från Revolut till ditt bankkonto för att sedan använda för att betala din kredit till SAS MC.. det kan ju bli en del poäng om man orkar syssla med det eller missar jag något?

Vilken del av tidigare inlägg/svar gick dig förbi?
Curve betalkort | Sida 94 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Du kan, så klart, köra en eller två gånger, det är fullt möjligt - rent av troligt att det kommer att fungera. Cash recycling är dock inget som uppmuntras från kortutgivarna och det kommer, vid någon tidpunkt få dig avstängd. Då får du bara fråga dig själv vad som är bäst, att kanske lyckas med det en handfull gånger och ”snabbt” få ihop lite poäng eller att ha kvar möjligheten och över flera år få ut många fler poäng?

Last edited:
Vilken del av tidigare inlägg/svar gick dig förbi?
Curve betalkort | Sida 94 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Du kan, så klart, köra en eller två gånger, det är fullt möjligt - rent av troligt att det kommer stt fungera. Cash recycling är dock inget som uppmuntras från kortutgivarna och det kommer, vid någon tidpunkt få dig avstängd. Då får du bara fråga dig själv vad som är bäst, att kanske lyckas med det en handfull gånger och ”snabbt” få ihop lite poäng eller att ha kvar möjligheten och över flera år få ut många fler poäng?

Har missat ditt svar där men det svarade ju redan på frågan, ursäkta dubbelpost..

Brukar ni rent generellt vid er utlandsvistelse förhandsväxla till den lokala valutan i Revolut eller låter ni valutan vara kvar i SEK och att växlingen sedan sker automatiskt vid köp och uttag i ATM?

Jag växlar i förväg till valutan som ska användas.

Jag växlar i alla fall en del. Vet jag att jag ska betala hotell för X utländska pengar så ser jag till att ha minst det beloppet redo, färdigväxlat och klart.

Tack för era svar! Vad är orsaken att ni väljer att växla till lokal valuta innan köp/uttag ATM ist för att låta appen växla automatiskt vid köp/uttag ATM?

Växlar ni också innan om ni ska göra en utländsk banköverföring?

Enda anledningen till att använda Revolut är för att undvika valutapåslag.

Skulle en transaktion ske under helgen, lägger även Revolut på en växlingsavgift - då faller hela konceptet och jag kunde lika gärna ha använt något av mina Amexkort.

Vet jag att jag ska betala minst X i främmande valuta, då kan jag tänka mig att undvika extra avgifter genom att ha det färdigväxlat och klart under dagtid på mitt Revolutkort.

Enda anledningen till att använda Revolut är för att undvika valutapåslag.

Skulle en transaktion ske under helgen, lägger även Revolut på en växlingsavgift - då faller hela konceptet och jag kunde lika gärna ha använt något av mina Amexkort.

Vet jag att jag ska betala minst X i främmande valuta, då kan jag tänka mig att undvika extra avgifter genom att ha det färdigväxlat och klart under dagtid på mitt Revolutkort.
Tack, håller med det om att det är undvikande av valutapåslag man vill åt :), sorry, hänger dock inte med varför det en vardag kan vara bättre att växla innan köp/uttag ATM för är ju inget valutapåslag heller vardagar om jag låter det ligga i SEK och automatiskt växlar vid köp/uttagstillfället. Är det något jag missar?

Växlar ni också innan om ni ska göra en utländsk banköverföring?

Tack, håller med det om att det är undvikande av valutapåslag man vill åt :), sorry, hänger dock inte med varför det en vardag kan vara bättre att växla innan köp/uttag ATM för är ju inget valutapåslag heller vardagar om jag låter det ligga i SEK och automatiskt växlar vid köp/uttagstillfället. Är det något jag missar?
Det är för att Revolut och Curve inte kan genomföra den faktiska växlingen under helgen eftersom valutabörsen är stängd. De tar då en risk då de låter dig växla till en känd kurs under helgen som kan hinna ändras innan de genomför den faktiska växlingen. Därför tar de en "liten riskbuffert" av dig för att garanterat inte gå back på transaktionen.

Edit: På vardagar kan det vara värt att göra växlingen en viss tid under veckan, om man tror att kursen är bättre en måndag förmiddag än en tisdag eftermiddag eller liknande...

Toppen