Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Vad jag har förstått från tråden tidigare och den andra Hjälp för er som är påverkade av strejken | Sida 11 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor är det ingen i nuläget som har fått igenom någon kompensation enl. EU 261/2004.
SAS har sagt att de tolkar strejken som en extraordinär händelse och således kan passagerare inte yrka på EU 261/2004. Sen hur en domstol skulle tolka detta är en annan sak. Vill du gå vidare -> Skicka ett claim till SAS -> Få nej -> Vänd dig till diverse juridiska flygförsenings-hjälpsidor (en googling bort) alt. dra det själv till allmänna reklamationsnämnden.

Jag hoppas verkligen SAS slipper denna smäll som kan sänka bolaget totalt. Håller på med mina hotell/restaurangkvitton nu på många tusen kronor för veckan och bara där lär SAS drabbas av en hård smäll med tanke på hur många vi var som satt fast ute i världen.

Kan boka om min resa med Sas plus (A) men då bokas det om till F.
F är inte listad som något som ger poäng.
Någon som har erfarenhet om biljetter bokade i F och att få poäng krediterat som vanligt?
Kan svara mig själv nu.
Man måste ringa in före eller efter resan och be dom återställa bokningsklass om man är intresserad att få poäng.

@Myllys35 & @M.K - håller med jag hoppas också på att SAS kan slippa dessa kostnader. Det var mer för att ge tips och svar på vad @Minna undrade över, sen vad man väljer att göra är individuellt.

Däremot är direkta kostnader och utebliven semester/resa två olika ting. Ingen kommer ersätta dina uteblivna hotellnätter på den destination du inte kom till eller det jobb du inte kunde utföra, därav kanske en ersättning på 250-600€ kan uppfattas som en mild tröst.

@Myllys35 & @M.K - håller med jag hoppas också på att SAS kan slippa dessa kostnader. Det var mer för att ge tips och svar på vad @Minna undrade över, sen vad man väljer att göra är individuellt.

Däremot är direkta kostnader och utebliven semester/resa två olika ting. Ingen kommer ersätta dina uteblivna hotellnätter på den destination du inte kom till eller det jobb du inte kunde utföra, därav kanske en ersättning på 250-600€ kan uppfattas som en mild tröst.

Absolut, det finns säkert flertalet fall där det objektivt sett är motiverat - och andra där det inte är det. Jag har själv begärt ersättning tidigare utan något egentligt ”behov”. Just i det läge SAS befinner sig i nu kan det dock finnas skäl att tänka långsiktigt. För oss som reser ofta kommer det garanterat att dyka upp nya tillfällen där man kan ”tjäna” en slant på EU 261.

Kanske bättre att se sina förlorade 250 Euro som en investering i, förhoppningsvis många, kommande firstresor :rolleyes:

De flesta bör väl kunna få ersättning ur sina reseförsäkringar för direkta kostnader. Det är en bättre lösning än att profitera på SAS miljardförlust. Så kan vi alla fortsätta utnyttja Eurobonus fördelar ett tag till :)

De flesta, eller alla(?), reseförsäkringar börjar gälla när resan har påbörjats. Dvs inte om redan uteblir som i detta fall.

De flesta, eller alla(?), reseförsäkringar börjar gälla när resan har påbörjats. Dvs inte om redan uteblir som i detta fall.

Trygg-Hansa, som jag har, ger ingen ersättning för kostnader som uppkommit på grund av strejk. Kanske andra försäkringsbolag har andra villkor dock?

Nu blev jag inte drabbad av strejken den här gången men det kanske kan vara en idé att se över hemförsäkringen och reseskyddet.

Jag vet inte vems fall du syftar på, men jag tänkte främst på de som drabbats under en resa, vilket är rätt så många i detta fall. Om man inte var på resa har man ju dessutom haft betydligt bättre möjligheter att begränsa skadan ;)

Toppen