Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

SEK har nästan garanterat rasat vidare mer än dessa 11% om tre år. Mer SAIL och mer rekrytering av svenska piloter kan därför vara bra prioriteringar för att motverka kostnadsökningen. Nu tas ju 100 miljoner tillbaka också varav en stor del redan reserverats i tidigare kvartal. Dessa skulle ha delats ut till all personal i år OM det inte skedde saker som väsentligen påverkade resultatet. Jag kan inte tänka mig annat än att SAS behöver dessa nu. Tråkigt för all övrig personal men denna strejk har kostat stort.

Jag tror på över miljarden i direkta kostnader och vågar inte tänka på indirekta kostnader framöver med lägre kabinfaktor pga strejken och stoppad försäljning. Intressant att se fyllnadsgraden på mina flighter nästa vecka. SAS ligger mig varmt om hjärtat så kommer givetvis fortsätta vara trogen kund men håller mig långt borta från fler SAS aktier tillsvidare.
Ja, bonusen lär frysa inne. Om så sker så skulle det vara intressant att veta stämningen på briefing och ombord från övrig personal... "Ni i cockpit kostade mig min bonus!"
 

Kimmen00

Medlem
Sträckan sfo-fra var i premium Economy men fra-arn blev Economy med Lufthansa? Sträckan fra-arn blev du nedgraderad på med andra ord så då ska du få ersättning, 30 % av biljettpriset om jag fattat rätt. Vet dock ej vad som gäller när det är award. Åkte du med sas till sfo?

Jag själv är i samma sits, blev ombokad från arn-ord med sas business Award till arn-fra-ord. Blev nedgraderad vid gaten på Arlanda till Economy. Har claimat till sas men de menar att det ju står business class på både boarding pass samt bokningsbekräftelsen så jag har lite svårt att bevisa det hela.

Du bör kunna få 3000 Eurobonuspoäng för avsaknad av wifi. Det fick jag för min flight hem med LOT Polish.

Premium Economy med Lufthansa är economy på short haul...
 

M.K

Medlem
Ja jag tror det kan bli lite dålig stämning internt en period. Denna bonus som jag vet sågs fram emot av många med mer normala arbetarlöner inom SAS kommer självklart brinna inne.
 

Vera

Medlem
Ja, bonusen lär frysa inne. Om så sker så skulle det vara intressant att veta stämningen på briefing och ombord från övrig personal... "Ni i cockpit kostade mig min bonus!"
Bra för teamet :) och fokus framåt. Självcentrerat säger jag. Med en annan approach/eftertanke hade de haft kunder och kollegors förtroende kvar. Det kommer de bli varse när nu åtgärder måste in för att lösa ekonomin framåt.
 

Vera

Medlem
Ja jag tror det kan bli lite dålig stämning internt en period. Denna bonus som jag vet sågs fram emot av många med mer normala arbetarlöner inom SAS kommer självklart brinna inne.
I samband med min ombokning igår var ena personen milt sagt irriterad och sa "Den här gången har de gått för långt". Jag hör detta av flera. Det är det där med mikro och makroekonomi :).
 
  • Gilla
Reactions: M.K

cantona

Medlem
Sträckan sfo-fra var i premium Economy men fra-arn blev Economy med Lufthansa? Sträckan fra-arn blev du nedgraderad på med andra ord så då ska du få ersättning, 30 % av biljettpriset om jag fattat rätt. Vet dock ej vad som gäller när det är award. Åkte du med sas till sfo?

Jag själv är i samma sits, blev ombokad från arn-ord med sas business Award till arn-fra-ord. Blev nedgraderad vid gaten på Arlanda till Economy. Har claimat till sas men de menar att det ju står business class på både boarding pass samt bokningsbekräftelsen så jag har lite svårt att bevisa det hela.

Du bör kunna få 3000 Eurobonuspoäng för avsaknad av wifi. Det fick jag för min flight hem med LOT Polish.


Ja, fast för min del avsåg det FRA-GOT. Jag blev inte nedgraderad vid gaten utan det stod i mailet jag fått.
Ja, det var SAS till SFO.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Canadien

Medlem
Nu ser jag att SPF går ut med att dom är nöjda med 11% över 3 år då dom gick ut med 13% över 3 år?
Är det bara jag som tolkade deras första krav som 13% på ETT år? :confused: eftersom SAS kontrade med 2,8%

Typexempel på spel för gallerierna, jag trodde också det var ett år. Samma sak åt andra hållet. SAS: ni tjänar 97k per månad i snitt - SPF: Nej vår ingångslön är 35k.

Bägge sidor väljer att berätta den del av sanningen som gynnar dem mest.
 
Toppen