Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Mikado

Medlem
Jag vill claima ersättning utifrån EU-regelverket efter att ha blivit 7 respektive 5 timmar sen pga strejken. Vad tror ni är bäst; försöka redan nu eller vänta tills (om) t.ex. Airhelp tagit det till rätten?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

ekf

Medlem
Jag vill claima ersättning utifrån EU-regelverket efter att ha blivit 7 respektive 5 timmar sen pga strejken. Vad tror ni är bäst; försöka redan nu eller vänta tills (om) t.ex. Airhelp tagit det till rätten?
Jag hade låtit ambulansjägarna driva det åt mig... alternativt vänta ut deras process och sedan skicka in själv. Troligast hade jag kört på alternativ 1
 

Gus

Medlem
Jag vill claima ersättning utifrån EU-regelverket efter att ha blivit 7 respektive 5 timmar sen pga strejken. Vad tror ni är bäst; försöka redan nu eller vänta tills (om) t.ex. Airhelp tagit det till rätten?
Jag blev 12 timmar sen hem (ombokad till LOT) och gjorde ett claim på 600 euro på SAS hemsida. Passade även på att i samma ansökan ansöka om ersättning för mat under förseningsdagen. Maten ersatte de utan knussel men de 600 euro kommenterade de inte ens.
 

palmen

Moderator
Jag blev 12 timmar sen hem (ombokad till LOT) och gjorde ett claim på 600 euro på SAS hemsida. Passade även på att i samma ansökan ansöka om ersättning för mat under förseningsdagen. Maten ersatte de utan knussel men de 600 euro kommenterade de inte ens.
Man bör dela upp detta i två olika claims då det är helt olika saker. Börjar man blanda ihop grejer så kommer de definitivt missa något.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

fred80

Medlem
Man bör dela upp detta i två olika claims då det är helt olika saker. Börjar man blanda ihop grejer så kommer de definitivt missa något.

Samma här, först inget svar alls. När jag gjorde en ny enbart på förseningen på 24 timmar respektive fyra timmar. Fick jag det juridiska standardsvaret att det extra ordinär. När jag skrev att jag inte accepterade det, fick jag ytligare juridisk standar svar om deras tolkning. Bestrider även det, får se om det agerar annorlunda nu när strejken är över. Då om har ju ett förtroende att bygga upp tänker jag. Annars så tänker jag ta det själv via den tvistlösnings portal SAS hänvisar till. (Blev försenad i söndags i ett helt dygn och på vägen hem i tisdags fyra timmar försenad på grund av strejken).
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Homer

Medlem
Liten chans att de betalar något innan det prövats av ARN och eller domstol.

**************


Vad gäller nedgradering ska de ju ge ersättning inom 7 dagar
men det framgår inte vad som bör ske om de tar längre tid, högre ersättning borde ju vara givet.



2. Om det lufttrafikföretag som utför flygningen placerar passageraren i en lägre klass i förhållande till biljettpriset skall lufttrafikföretaget inom sju dagar, i enlighet med bestämmelserna i artikel 7.3, ersätta

För övrigt så gäller väl inte ursäkten extraordinära omst. vid nedgradering?
 
Last edited:

fcx

Medlem
Liten chans att de betalar något innan det prövats av ARN och eller domstol.

**************


Vad gäller nedgradering ska de ju ge ersättning inom 7 dagar
men det framgår inte vad som bör ske om de tar längre tid, högre ersättning borde ju vara givet.



2. Om det lufttrafikföretag som utför flygningen placerar passageraren i en lägre klass i förhållande till biljettpriset skall lufttrafikföretaget inom sju dagar, i enlighet med bestämmelserna i artikel 7.3, ersätta

För övrigt så gäller väl inte ursäkten extraordinära omst. vid nedgradering?

Korrekt, finns inget undantag för extraordinärt vid nedgradering, så det borde vara ett enkelt case att vinna.
 

Homer

Medlem
Här är ett officiellt uttalande där man kan läsa att det är
solklart att SAS inte tänker betala frivilligt, (Forbrukerrådet är väl ungefär som ARN)


Uten tvil ekstraordinært
SAS ble også i 2017 klaget inn for Transportklagenemnda, etter erstatningskrav i forbindelse med streik.
Da anbefalte nemnda at SAS skulle betale erstatning.

– Denne streiken, hvor samtlige av selskapets piloter er ute i streik, og som lammer hele selskapets virksomhet i Skandinavia,
er uten tvil å karakterisere som ekstraordinært.

Det gjør at «denied boarding compensation» ikke er relevant i denne anledningen,
sier kommunikasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til E24 tidligere denne uken.

Professor Hans Fredrik Marthinussen ved Det juridiske fakultet ved Universitetet i Bergen
sa tidligere denne uken at denne juridiske uenigheten er godt egnet for gruppesøksmål.
Det er nesten utenkelig at SAS skulle gi etter uten en rettsavgjørelse.

Forbrukerrådet, som er en av aktørene som kan gå til gruppesøksmål på vegne av passasjerer,
sier fredag at de ikke har tatt stilling til om de vil gjøre noe rettslig i saken.



SAS klaget inn for Transportklagenemnda etter avviste kompensasjonskrav - SAS - Privat - E24
 

LKF

Ny medlem
Har registrerat en claim hos Lufthansa, hur lång tid brukar det ta innan de svarar?

Fick ingen bekräftelse på mail efter jag skickade in (brukar man få det?) och har inte hört något på två veckor så börjar fundera på om det verkligen har kommit fram till dem.
 
Toppen