Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Den som är slug och lite skurkaktig hade, när det började pratas om strejk men innan den utlystes, kunnat chansa och boka en full flex biljett
och sedan om/när flighten ställdes in begärt att få Eurobonuspoäng för vad man skulle tjänat om man flugit. :cool:
Poäng som kanske inte är värda något vid en kk ;)

Rundt klokken 10.40 møtte leder Yngve Carlsen i LO-tilsluttede Norsk Flygerforbund pressen på Riksmeklerens kontor.

– Vi håper det beste, sier Carlsen til pressen.

Han ville ikke kommentere selve forhandlingene direkte, og har ikke vært til stede under nattens forhandlinger. Men Carlsen sier at vaktplanene er et viktig spørsmål for pilotforeningene.

– Jeg er mer optimistisk nå enn i går, sier han.

Har snart sittet et døgn: SAS og pilotene forhandler fortsatt - SAS - Næringsliv - E24

Jag finner det lite intressant att Norwegian sätter in extra avgångar för att täcka upp för strejkande sas piloter. Borde inte detta ses som strejkbrott av deras piloter? Nu sätter de antagligen in dem med crew från baser utanför Norge, men ändå?

Jag finner det lite intressant att Norwegian sätter in extra avgångar för att täcka upp för strejkande sas piloter. Borde inte detta ses som strejkbrott av deras piloter? Nu sätter de antagligen in dem med crew från baser utanför Norge, men ändå?
Kan det inte vara så enkelt som att rödnosen gör detta för sin egna dåliga ekonomi? Denna strejk torde ha kommit i rätt läge för dom tänker jag.

Kan det inte vara så enkelt som att rödnosen gör detta för sin egna dåliga ekonomi? Denna strejk torde ha kommit i rätt läge för dom tänker jag.
Garanterat. Fler kunder till dem. De gör det knappast bara för att vara snälla.... Men det ändrar inte frågeställningen om ifall det är strejkbrott..

Verkligen rätt läge för dem. 8.000 för en enkel Oslo Stockholm. Undrar om de fick programmera om, de priserna kan väl aldrig finnas i deras system normalt sett?

Varför det? Det finns inget som hindrar ett annat företag att hjälpa (tjäna pengar på) kunderna vid en strejk. Isåfall borde ju inget flygbolag få flyga under strejken.
Om man specifikt sätter in resurser för att minska effekten av strejken. Det är inte samma arbetsgivare men det är samma förbund som organiserar dem.

Precis som sas Ireland, också ett fristående bolag, eller för den delen cityjet, inte kan flytta runt vilka faktiska rutter de flyger.

Toppen