Senaste nytt

Tipsa nybörjaren om bra business long haul-produkt

NyfikenGrau

Medlem
Liten statusuppdatering här, vi har börjat ringa in resmålen lite närmare. Sydostasien och Sydamerika är borta, Florida eller karibisk kryssning utifrån Miami är borta.
Kvar är nu Sydafrika eller Karibien/Mexiko/Centralamerika.

Sydafrika känns oproblematiskt att kombinera med min önskan om Aegean Gold på en enda resa, det finns vad jag kan se hela 4 Star-bolag som bara kräver ett byte mellan Berlin och Sydafrika (LX, TK, LH och SA). 5 om jag räknar Egyptair, men testa business i torrlagd kabin...nja.

Men Karibien/Mexiko/Centralamerika å andra sidan, det verkar ju vara ett enda stort svart hål när det gäller Star Alliance-täckning. AC och US är de enda jag ser med hyfsad täckning, men US går bort för att jag inte är sugen på en transfer i USA. Är transfer i Toronto/Montreal lika krångligt som i USA och framför allt, har jag missat något Star-bolag som kör Europa-KaribienCentralamerika direkt?
 

NyfikenGrau

Medlem
Tack, Kricka!

Det går undan med besluten just nu, radikal ändring av planerna;

VI åker med AF eller KLM till något av respektive lands antiller nu i vinter i ekonomiklass (ser inte vitsen med att testa svindyr, 3500 €, business på bara 8 timmar med AF/KLM).

JAG åker istället själv en liten sväng med business longhaul till någon mässa nu i vinter (mao Nordamerika eller Ostasien, exempelvis SPS-Industrial Automation Fair Guangzhou ), vilket gör att jag kan dra av hela biljetten som reskostnad. Då blir det garanterat med något Star-bolag så att Aegean Gold trillar ner i brevlådan nån månad senare. Kan inte hosta upp pengar just nu, men gör Swiss någon kampanj framåt nov/dec slår jag till - drömmen vore ju om ANA fixade nån kampanj så man fick prova 787, men hittills ligger de alltid bland de dyraste (>4000 €) oavsett när/vad jag kollar.

Skrattretande dålig milesintjäning på AF/KLM förresten - jag kommer ha större nytta av de 4 segmenten än eventuella miles jag får (även om vi skulle valt business).
 

agehall

Medlem
Skrattretande dålig milesintjäning på AF/KLM förresten - jag kommer ha större nytta av de 4 segmenten än eventuella miles jag får (även om vi skulle valt business).

Det kan jag faktiskt inte hålla med om alls. Klart du kan få dålig intjäning om du väljer de billigaste biljetterna, men det är ju knappast något unikt för AF/KLM. Om man däremot köper biljetter i U-klass eller högre får man ju 100% eller mer.
 

Ubbe

Medlem
Tja är målsättningen att åka någonstans där det finns en ankomst lounge så är ju SEA borta men vill man kombinera ett bra flygande med en härlig miljö så borde SEA ligga på topp. Jag tar ju hellre ett nattflyg och får starta upp min post flygrese upplevelse i HCMC än hamnar nere i Johannesburg där jag knappast som vit kan vara ute och vandra efter mörkrets inbrott. Inte mycket för Gated communitys eller Hotell med beväpnade vakter och taggtråd.
 

Dr. Miles

Expert
Tja är målsättningen att åka någonstans där det finns en ankomst lounge så är ju SEA borta men vill man kombinera ett bra flygande med en härlig miljö så borde SEA ligga på topp. Jag tar ju hellre ett nattflyg och får starta upp min post flygrese upplevelse i HCMC än hamnar nere i Johannesburg där jag knappast som vit kan vara ute och vandra efter mörkrets inbrott. Inte mycket för Gated communitys eller Hotell med beväpnade vakter och taggtråd.

Betyder SEA South East Asia i ditt inlägg? eller Seattle?
Jag antar att HCMC är Ho Chi Minh City, korrekt?

Jag tyckte att det var lite förvirrande...
 

NyfikenGrau

Medlem
Det kan jag faktiskt inte hålla med om alls. Klart du kan få dålig intjäning om du väljer de billigaste biljetterna, men det är ju knappast något unikt för AF/KLM. Om man däremot köper biljetter i U-klass eller högre får man ju 100% eller mer.

Ok, när jag kollade tyckte jag t.ex. det verkade som att 200 % intjäning inte är möjlig i business på AF ("only available on EUR flights"??) och det är första gången jag råkat ut för riktigt dåligt med poäng på en longhaul - vi slog till igår, omkring 750 € för biljetten TXL-CDG/ORY-FDF---PTP-ORY/CDG-TXL och bara 2500 miles nånting så jag gissar på 25 %-ig intjäning eller nåt. Att jämföra med betydligt billigare longhaul de senaste åren som givit runt 5500-7500 miles. Hur som helst, får ju 4 segment vilket ju är 4/30 av vägen mot guldstatus, att jämföra med 2500/40000 som inte ens tar mig hälften så långt. Bara en intressant reflektion att man öht KAN tjäna mer på antal segment än på miles på en longhaul.

Tja är målsättningen att åka någonstans där det finns en ankomst lounge så är ju SEA borta men vill man kombinera ett bra flygande med en härlig miljö så borde SEA ligga på topp. Jag tar ju hellre ett nattflyg och får starta upp min post flygrese upplevelse i HCMC än hamnar nere i Johannesburg där jag knappast som vit kan vara ute och vandra efter mörkrets inbrott. Inte mycket för Gated communitys eller Hotell med beväpnade vakter och taggtråd.

Hong Kong med CX hade ju tydligen funkat också, vad gäller Arrival Lounge ;)

Sedan är det naturligtvis trist med kriminaliteten, men vårt mål var inte direkt att åka runt i Gauteng i 3 veckor utan betydligt mer öde trakter. HCMC...smaken är som baken, inget ställe jag skulle välja för semester (om nu AHO tolkat rätt). Var i Vietnam en gång och det blir inget återbesök. Men visst har Sydostasien generellt en fördel vad gäller brist på kriminalitet, dock är det inget som skulle fälla avgörandet för mig när det gäller resmål.

Whatever, nu blir businessmålet sannolikt Tokyo istället, helst med ANA av uppenbara skäl - och de har Arrival Lounge :)

Betyder SEA South East Asia i ditt inlägg? eller Seattle?
Jag antar att HCMC är Ho Chi Minh City, korrekt?

Jag tyckte att det var lite förvirrande...

Läste först yrvaket inlägget och tänkte att eftersom det är bc.se kommer nu förslag om att besöka Boeings fabrik :)
Tack för HCMC, aldrig hört förkortningen.
 

agehall

Medlem
Ok, när jag kollade tyckte jag t.ex. det verkade som att 200 % intjäning inte är möjlig i business på AF ("only available on EUR flights"??)

Var läste du det? Svjv så tjänar du 200% i AF C. Det kan dock vara så att vissa bokningsklasser används för business bara intra-europe.

Men det är klart, köper du billigaste biljetterna så är det ju inga konstigheter att du inte får 100% intjäning och då kan segment vara värdefulla. Personligen kvalificerar jag mig på poäng/miles och inte legs. Jag har redan tjänat runt 146k status miles i år hos Flying Blue (tack vare roll-over har jag alltså redan kvalificerat mig för FBP 2013!) och runt 150k hos EB. Dock har jag relativt få legs.
 

Dr. Miles

Expert
Var läste du det? Svjv så tjänar du 200% i AF C. Det kan dock vara så att vissa bokningsklasser används för business bara intra-europe.

Jag är inte NyfikenGrau me det står så här på Flying Blues webbsida.

Flying Blue skrev:
Air France

Earning possibilities

You can earn Miles on all AF-coded flights as well as on Air France-operated flights with a Flying Blue partner prefix.

Kod:
You earn:

	First Class:				300% – F, P	
	Business Class – [B]all other flights[/B]:	175% – C, J	
	 					150% – D, I	
			 			125% – Z	
	Business Class – [B]Europe[/B]:		250% – C, D, J, Z

KLM

Earning possibilities

You can earn Miles on all KLM-coded flights as well as on KLM-operated flights with a Flying Blue partner prefix.

Kod:
You earn:

	First Class:				Not available	
	Business Class – [B]all other flights[/B]:	175% – C, J	
	 					150% – I, D	
				 		125% – Z	
	Business Class – [B]Europe[/B]:		250% – C, J, Z

Så billig Business Saver(Z klass) ger endast 125% på long-haul medans intra-Europa linjer ger 250%.
 

NyfikenGrau

Medlem
Var läste du det? Svjv så tjänar du 200% i AF C. Det kan dock vara så att vissa bokningsklasser används för business bara intra-europe.

Ja lite svårt att hitta, användarovänlig sida AF har ibland tycker jag, man får gå till Miles Finder och prova någon destination;

Miles Finder

Men det är klart, köper du billigaste biljetterna så är det ju inga konstigheter att du inte får 100% intjäning och då kan segment vara värdefulla.

Absolut, jag bara reagerade över att den dyraste ekonomibiljetten jag köpt hittills är den som givit minst antal miles.

Personligen kvalificerar jag mig på poäng/miles och inte legs. Jag har redan tjänat runt 146k status miles i år hos Flying Blue (tack vare roll-over har jag alltså redan kvalificerat mig för FBP 2013!) och runt 150k hos EB. Dock har jag relativt få legs.

Bara hittills i år alltså?? Holy crap! Är du någonsin hemma? ;)

Tack AHO! Hittade inte det stället själv.
 
Last edited:
Toppen