AMEX PLATINUM- för mig samt frågor.

GOTBound skrev:De extrakort Gold till familjemedlemmar, hur många PP besök ingår? Jag har fått följande svar från AMEX vid tre tillfällen;1.) 2st2.) 4st3.) PP ingår inte till extrakort goldEKKlicka för att utvidga...

Rätt svar är 3:e alternativet. PP ingår inte för extrakort gold.

Det är ju lite konstigt då det står att Guld kortet ger :

Tillgång till över 1 000 flygplatslounger världen över. Fyra kostnadsfria besök per år för dig och två för din eventuella extrakortmedlem.

Hur gör man då? Langar man bara upp Amex Gold vid någon PP lounge?

PS

Hur blir det med poäng, köpte en kran på Biltema för 600kr, den passade inte lämnade tillbaks den.

Fick pengarna insatta på ett annat visa kort.

Så snackar vi gratis poäng i detta fall?

PP4EH skrev:Det är ju lite konstigt då det står att Guld kortet ger :Tillgång till över 1 000 flygplatslounger världen över. Fyra kostnadsfria besök per år för dig och två för din eventuella extrakortmedlem.Hur gör man då? Langar man bara upp Amex Gold vid någon PP lounge?PSHur blir det med poäng, köpte en kran på Biltema för 600kr, den passade inte lämnade tillbaks den.Fick pengarna insatta på ett annat visa kort.Så snackar vi gratis poäng i detta fall?Klicka för att utvidga...
Du ansöker om ett Priority pass som du får hem och visar upp när du går in i loungerna. ¨

Ja, du kan säga att det var gratis poäng, dock är detta inte något som bör sättas i system..

Johans00 skrev:Du ansöker om ett Priority pass som du får hem och visar upp när du går in i loungerna. ¨Ja, du kan säga att det var gratis poäng, dock är detta inte något som bör sättas i system..Klicka för att utvidga...
Ok så jag har ett platinum, med ett extra kort platinum och 1 extra kort guld.

Jag har redan 2 PP ett för mig och ett för frugan. Brorsan har Amex Gold extra kortet, så han ska beställa ett PP till sig själv.

Som sedan kommer börja debitera när han använder det fler än 4 gånger på ett år?

Förstår jag rätt?

PP4EH skrev:Ok så jag har ett platinum, med ett extra kort platinum och 1 extra kort guld.Jag har redan 2 PP ett för mig och ett för frugan. Brorsan har Amex Gold extra kortet, så han ska beställa ett PP till sig själv.Som sedan kommer börja debitera när han använder det fler än 4 gånger på ett år?Förstår jag rätt?Klicka för att utvidga...
Tror ej att PP ingår för ett innehavare av Gold Card som extrakort till ett Platinum. Står iaf inget om det på Amex hemsida, utan endast för Platinum och Platinum-extrakort.

För Gold Card gäller att huvudinnehavaren får fyra kostnadsfria besök och extrakortsinnehavaren två.

AMEX definitiva svar är att PP enbart ingår i det extra Platinumkortet och inte i Goldextrakorten (även om de svarat annorlunda bär jag frågat).

Gällande poäng från köp som returneras är min uppfattning och erfarenhet att även poängen ”returneras”.

EK

GOTBound skrev:AMEX definitiva svar är att PP enbart ingår i det extra Platinumkortet och inte i Goldextrakorten (även om de svarat annorlunda bär jag frågat).Gällande poäng från köp som returneras är min uppfattning och erfarenhet att även poängen ”returneras”.EKKlicka för att utvidga...
Dom returneras säkert om återköpet görs in på samma kort.

Omöjligt att dom kan veta att du återlämnat produkten då återköps pengarna går in på ett helt annat kort.

PS

Tråkigt där med Amex gold som extra kort och inga lounge besök, meningslöst med det extra kortet för min del då.

PP4EH skrev:Dom returneras säkert om återköpet görs in på samma kort.Omöjligt att dom kan veta att du återlämnat produkten då återköps pengarna går in på ett helt annat kort.PSTråkigt där med Amex gold som extra kort och inga lounge besök, meningslöst med det extra kortet för min del då.Klicka för att utvidga...

Generellt sett brukar ju handlaren vilja ha samma kort som köpet gjordes från, för att återköp ska gå igenom. Antagligen har det blivit någon miss, men det är oavsett inget som bör utnyttjas.

Fördelen med Gold-kortet är ju försäkringen för personen som får kortet och att tjäna poäng.

Varje besök i en lounge kostar ju pengar och det skulle nog vara orimligt om alla extrakort tillät loungesök också. Hade väl utnyttjats mycket..

PP4EH skrev:Dom returneras säkert om återköpet görs in på samma kort.Omöjligt att dom kan veta att du återlämnat produkten då återköps pengarna går in på ett helt annat kort.PSTråkigt där med Amex gold som extra kort och inga lounge besök, meningslöst med det extra kortet för min del då.Klicka för att utvidga...

Poängen returneras... fast bara som en ren minuspost.

Jag återlämnade en vara jag inte var nöjd med. Hade köpt den med Amex, men det kortet hade jag inte med mig. Pengarna tillbaka på MC.

I transaktionslistan syntes tydligt på MC hur återköpet genererade en minuspost i poängkolumnen.

Men det blir rätt. Amex fick ju betalt för köpet, å de gav poäng. MC fick pengarna tillbaka och drog poäng.

samet skrev:Poängen returneras... fast bara som en ren minuspost.Jag återlämnade en vara jag inte var nöjd med. Hade köpt den med Amex, men det kortet hade jag inte med mig. Pengarna tillbaka på MC.I transaktionslistan syntes tydligt på MC hur återköpet genererade en minuspost i poängkolumnen.Men det blir rätt. Amex fick ju betalt för köpet, å de gav poäng. MC fick pengarna tillbaka och drog poäng.Klicka för att utvidga...
Precis men låt säga att du använder din banks debitkort, då blir det bara pengar tillbaka på kontot medans du får poäng. Som nämnt tidigare inget som bör sättas i system.

Konto93 skrev:Precis men låt säga att du använder din banks debitkort, då blir det bara pengar tillbaka på kontot medans du får poäng. Som nämnt tidigare inget som bör sättas i system.Klicka för att utvidga...
Plusdeal har vid ett par tillfällen återbetalat makulerade köp till bankkonto. Deras förslag att sätta in på konto så absolut ingen felaktighet eller systematiskt mygel, snarare en klassisk kundsupport som inte är påläst. Lika nöjd varje gång de gör så.

mackan33 skrev:Plusdeal har vid ett par tillfällen återbetalat makulerade köp till bankkonto. Deras förslag att sätta in på konto så absolut ingen felaktighet eller systematiskt mygel, snarare en klassisk kundsupport som inte är påläst. Lika nöjd varje gång de gör så.Klicka för att utvidga...

I andra sammanhang kallas det för penningtvätt och ska inte förekomma alls egentligen.

Men IKEA gör samma sak.

PP4EH skrev:Det är ju lite konstigt då det står att Guld kortet ger :Tillgång till över 1 000 flygplatslounger världen över. Fyra kostnadsfria besök per år för dig och två för din eventuella extrakortmedlem.Hur gör man då? Langar man bara upp Amex Gold vid någon PP lounge?PSHur blir det med poäng, köpte en kran på Biltema för 600kr, den passade inte lämnade tillbaks den.Fick pengarna insatta på ett annat visa kort.Så snackar vi gratis poäng i detta fall?Klicka för att utvidga...

Jag har varit med om det tidigare att man kan lämna tillbaka och få poängen reggade. De har absolut ingen koll om det är ett debit kort. Så ja det är gratis poäng.

Hallå hallå!

Jag har bott utomlands och jobbat, nu är jag tillbaka till Sverige och vill ansöka om ett kort men jag har ingen inkomst dock har tjejen det. Samt har vi kapital.

Om hon ansöker om ett platinum kort och jag använder det extra kortet kommer det göras uc på mig med? Eller om jag använder hennes extra kort men är jag försäkrad också om man skulle vara med om bagage försening tex. Uppskattar svar!!

Renato skrev:Om hon ansöker om ett platinum kort och jag använder det extra kortet kommer det göras uc på mig med? Eller om jag använder hennes extra kort men är jag försäkrad också om man skulle vara med om bagage försening tex. Uppskattar svar!!Klicka för att utvidga...

Ja, det kommer att göras en UC på dig. Men eftersom det är din tjej som är betalningsansvarig, så är det hennes ekonomiska ställning som kommer vara huvudsakligen avgörande. UCn på dig är väl mest för att se att du inte är katastrofalt skuldsatt eller under utmätning hos Kronofogden eller liknande.

Har du ett extrakort gäller försäkringen för dig på samma vis som för din tjej.

Renato skrev:Jag har varit med om det tidigare att man kan lämna tillbaka och få poängen reggade. De har absolut ingen koll om det är ett debit kort. Så ja det är gratis poäng.Klicka för att utvidga...
Min morsa behövde lämna tillbaka en julklapp som jag köpt med Amex på Åhlens. Hon fick inte lämna tillbaka den utan att sätta tillbaka det på ett Amex. Det har varit stora bedrägerier enligt deras säkerhetsavdelning.

LasseFoppa skrev:Min morsa behövde lämna tillbaka en julklapp som jag köpt med Amex på Åhlens. Hon fick inte lämna tillbaka den utan att sätta tillbaka det på ett Amex. Det har varit stora bedrägerier enligt deras säkerhetsavdelning.Klicka för att utvidga...

Det kan jag tänka mig faktiskt, det är ju ett enkelt sätt. Inget man ska tjäna poäng på. Finns ärliga sätt man vill ju inte bli bannad

Jane Insane skrev:Ja, det kommer att göras en UC på dig. Men eftersom det är din tjej som är betalningsansvarig, så är det hennes ekonomiska ställning som kommer vara huvudsakligen avgörande. UCn på dig är väl mest för att se att du inte är katastrofalt skuldsatt eller under utmätning hos Kronofogden eller liknande.Har du ett extrakort gäller försäkringen för dig på samma vis som för din tjej.Klicka för att utvidga...

Ok jag förstår men om extra kortet står på henne och inget på mig men vi är sambo. Samt att hon har godkännt att jag får använda hennes kort. Får jag ta del av försäkringen då?

Tack för svar.

En fråga jag ska boka en resa som kostar 100k men jag har present kort från flygbolaget på 50k

Vill betala det med amx så jag har reseförsäkring men det blir ju inte 75% men 50k är ju presentkort, tror ni att det funkar ändå?

Back