Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Även om ett flyg är inställt p.g.a. något som flygbolaget råder över (dvs. det är inte extraordinära omständigheter) så får man ingen kompensation om man blir ombokad till ett flyg som går högst en timme tidigare än ursprungsflightens avgångstid och man kommer fram högst två timmar senare till sin slutdestinationen än vad man skulle gjort om ursprungsflighten inte var inställd. Dvs. om SAS-flyget från New York till CPH som du blev ombokad till avgick mer än en timme före det inställda Lufthansa-flyget från New York så har du rätt till kompensation, även om du kom fram före den tid du egentligen skulle kommit fram till CPH. Ersättningen blir då 50% lägre, dvs. 300 euro.

Planet avgick 1 tim 15 min efter den avgångstiden som LH flighten skulle gått. så ja troligen ingen ersättning.

Råkade ut för en försening med BA på rutten GOT-LHR-BKK-KBV. GOT flighten blev 38 minuter sen till LHR vilket gjorde att vi missade vår connection till BKK. Blev mat, dryck och hotell i London på BAs bekostnad. Har skickat in en claim men BA hävdar dåligt väder...
MEN det jag minns från den dagen var att det knappt var några förseningar alls. Dagen innan och möjligtvis något på morgonen men inte på eftermiddagen/kvällen.

För att återigen hävda mitt case mot BA måste jag visa att alla andra flygbolag kunde flyga på utsatt tid. Har varit i kontakt med Swedavia som menar att dem inte kan ge mig statistik på flygavgångar bakåt i tiden.

Vänder mig till er forum medlemmar. Är det någon som har tips på hur jag kan få tillgång till informationen? Eller är det någon som har tillgång till flightstats.com och kan göra en simpel check?

Vi hade avgångstid 18.40 den 4 februari 2019 från GOT till LHR.

Tack på förhand medlemmar :)
Du ska inte behöva bevisa någonting. Det är flygbolaget som har bevisbördan för att förseningen orsakades av extraordinära omständigheter. Ett påstående från deras sida om att det var dåligt väder räcker inte för att de ska slippa ansvar. Om BA fortsatt bara hävdar dåligt väder utan att närmare ha stöd för detta kan du ta det vidare till Allmänna reklamationsnämnden eller Airhelp etc.

Jag kommer argumentera med hjälp av denna och lite övrigt i händelse av att jag blir försenad. Jag tror fortfarande att SAS kommer neka utbetalning, då dom inte läser mitt mail och referenser tillräckligt noga. Jag kommer isf ta det vidare till ARN, och sedan erbjuda airhelp eller dylikt företag att ta det till tinget, skulle dom vinna blir det ett fint prejudikat och troligtvis mycket pr.

Jag kommer argumentera med hjälp av denna och lite övrigt i händelse av att jag blir försenad. Jag tror fortfarande att SAS kommer neka utbetalning, då dom inte läser mitt mail och referenser tillräckligt noga. Jag kommer isf ta det vidare till ARN, och sedan erbjuda airhelp eller dylikt företag att ta det till tinget, skulle dom vinna blir det ett fint prejudikat och troligtvis mycket pr.
ÄNTLIGEN! Stor insats.

Nu verkar han dock blivit ombokad och kommer fram tidigare..
Inlägg från SAS strejk tråden
Edit: 1h väntetid, snabb och smidig ombokning till direktflyg med air china. Ingen höjdare, men det viktigaste är att komma fram så jag är otroligt nöjd med lösningen som inte påverkar mina planer, mer än någon timme tappad sömn på planet

ÄNTLIGEN! Stor insats.

Ja det blir ett prejudikat och det borde gå vägen!

ÄNTLIGEN! Stor insats.

Nu verkar han dock blivit ombokad och kommer fram tidigare..
Inlägg från SAS strejk tråden

Tyvärr mina vänner, blir inget krigande från min sida. Åker 10 minuter efter planerad avgång och kommer fram två timmar tidigare och hinner med planerad anslutning. Fantastiskt smidigt hanterat av SAS. Hemresan kvarstår dock ”nej nej, vi bokar bara om flyg till 29e, sen är strejken över” fick jag till svar när jag ville prata om returen. Vi får väl se.

Tyvärr mina vänner, blir inget krigande från min sida. Åker 10 minuter efter planerad avgång och kommer fram två timmar tidigare och hinner med planerad anslutning. Fantastiskt smidigt hanterat av SAS. Hemresan kvarstår dock ”nej nej, vi bokar bara om flyg till 29e, sen är strejken över” fick jag till svar när jag ville prata om returen. Vi får väl se.
Grattis!

Toppen