Senaste nytt

Ersättning för en trasig stol i Businessclass på en awardbiljett?

Maja

Medlem
Flög hem från Tokyo i Businessclass med Lufthansa i måndags på en award bokad genom 2-4-1 och Eurobonus. Efter någon timme in i flygningen så la min stol av fullständigt. Den gick inte att ändra läge på och jag tillkallade flygvärdinnan som försökte nollställa stolen, utan någon lycka. Tillkallade igen då inget hände och samma processdur gjordes igen. Inget resultat där heller. Nu startade man om hela systemet och trodde att det var löst, men icke. Stolen gick att flytta lite mellan ligg och lounge-läge men den gick inte att få i sittande ställning och det gick ej heller att reglera benen etc. Nu fick man manuellt gå in och justera stolen där man hittade en gaffel(!). Nej, jag hade inte tappat något, så den hade kommit dit med hjälp av någon tidigare resenär.

Stolen fungerade inte och nu hade även "luften" försvunnit och var därmed stenhård. Dessutom så var "massagegrejen" i bröstryggen i maxläge och sköt ut i ryggpartiet så det var riktigt obehadligt att sitta i stolen. De skulle komma med extra bäddmadrasser och filtar (vilket de inte gjorde). Tog min dotters då hon ej använde sina och bullade upp så gott det gick. Påtalade att jag ville ha ersättning då detta inte riktigt höll den standard jag hade förväntat mig.

Fick vouchers på €100 att handlar för i deras WorldShop Katalog, det var max vad de kunde ge som ersättning ombord. De kunde inte ge mig någon annan stol då det var helt fullbokat i Business. First vet jag inte hur läget var, men det var inget de erbjöd iaf.

Påtalade att de måste skriva en incidentrapport vilket de sa att de hade gjort och att Lufthansa skulle kontakta mig ang. ersättning. Än har jag inte hört något, men det är kanske inte så konstigt då vi landade 18:45 på Annandag påsk.

MEN, vad kan jag kräva när de hör av sig? Och vart vänder jag mig om de inte hör av sig som utlovat? customer.relations@lufthansa.com eller finns det någon bättre e-postadress?

Att vända mig till Eurobonus ska jag väl knappast göra i detta fall? :oops::rolleyes:

Tack på förhand för all tänkbar input!

//Maja - något mörbultad efter en hård flygning hem men med många härliga upplevelser från Japan! :D

P.S.
Fann detta i mailen från Lufthansa precis;

Dear Mrs. Maja,

Thank you for your feedback dated April 22, 2019.

We are very sorry that you did not have a fully functional seat on your flight to Gothenburg on April 22, 2019. As you specifically chose our Business Class for a night flight due to your morning engagement at the destination, you were rightly expecting a comfortable seat with variable sitting and sleeping positions. After all, we want you to feel as comfortable as possible on board and to arrive well-rested.

Therefore, we sincerely regret all the more that your seat could not be adjusted to its full capacity. We are in agreement that this should not happen, as we understand how inconvenient this must have been for you, and sincerely apologise for your discomfort. At the same time we want to thank you for informing us of this unpleasant experience.

As much as we understand your displeasure and regret the defect, in our opinion this does not justify financial compensation. Of course, we do want you to continue to enjoy travelling with Lufthansa.

Sincerely,

P. Waqa
D.S.

Flög hem från Tokyo i Businessclass med Lufthansa i måndags på en award bokad genom 2-4-1 och Eurobonus. Efter någon timme in i flygningen så la min stol av fullständigt. Den gick inte att ändra läge på och jag tillkallade flygvärdinnan som försökte nollställa stolen, utan någon lycka. Tillkallade igen då inget hände och samma processdur gjordes igen. Inget resultat där heller. Nu startade man om hela systemet och trodde att det var löst, men icke. Stolen gick att flytta lite mellan ligg och lounge-läge men den gick inte att få i sittande ställning och det gick ej heller att reglera benen etc. Nu fick man manuellt gå in och justera stolen där man hittade en gaffel(!). Nej, jag hade inte tappat något, så den hade kommit dit med hjälp av någon tidigare resenär.

Stolen fungerade inte och nu hade även "luften" försvunnit och var därmed stenhård. Dessutom så var "massagegrejen" i bröstryggen i maxläge och sköt ut i ryggpartiet så det var riktigt obehadligt att sitta i stolen. De skulle komma med extra bäddmadrasser och filtar (vilket de inte gjorde). Tog min dotters då hon ej använde sina och bullade upp så gott det gick. Påtalade att jag ville ha ersättning då detta inte riktigt höll den standard jag hade förväntat mig.

Fick vouchers på €100 att handlar för i deras WorldShop Katalog, det var max vad de kunde ge som ersättning ombord. De kunde inte ge mig någon annan stol då det var helt fullbokat i Business. First vet jag inte hur läget var, men det var inget de erbjöd iaf.

Påtalade att de måste skriva en incidentrapport vilket de sa att de hade gjort och att Lufthansa skulle kontakta mig ang. ersättning. Än har jag inte hört något, men det är kanske inte så konstigt då vi landade 18:45 på Annandag påsk.

MEN, vad kan jag kräva när de hör av sig? Och vart vänder jag mig om de inte hör av sig som utlovat? customer.relations@lufthansa.com eller finns det någon bättre e-postadress?

Att vända mig till Eurobonus ska jag väl knappast göra i detta fall? :oops::rolleyes:

//Maja - något mörbultad efter en hård flygning hem men med många härliga upplevelser från Japan! :D

P.S.

Dear Mrs. Maja,

We are very sorry that you did not have a fully functional seat on your flight to Gothenburg on April 22, 2019. As you specifically chose our Business Class for a night flight due to your morning engagement at the destination, you were rightly expecting a comfortable seat with variable sitting and sleeping positions. After all, we want you to feel as comfortable as possible on board and to arrive well-rested.

Therefore, we sincerely regret all the more that your seat could not be adjusted to its full capacity. We are in agreement that this should not happen, as we understand how inconvenient this must have been for you, and sincerely apologise for your discomfort. At the same time we want to thank you for informing us of this unpleasant experience.

As much as we understand your displeasure and regret the defect, in our opinion this does not justify financial compensation. Of course, we do want you to continue to enjoy travelling with Lufthansa.

Sincerely,

P. Waqa
D.S.
Intressant, de skriver att man kan förvänta sig en stol som fungerar och är skön och att det är en del av deras business-biljett. Däremot är du inte berättigad någon kompensation om det inte fungerar Konstig logik tycker jag.

Intressant, de skriver att man kan förvänta sig en stol som fungerar och är skön och att det är en del av deras business-biljett. Däremot är du inte berättigad någon kompensation om det inte fungerar Konstig logik tycker jag.
Exakt samma reaktion som jag fick. Blev mäkta irriterad över deras mail. Vad är det för svar?

Så nu är nästa steg, vad kan jag göra? Vad kan jag kräva?

Kanske lättast att be om poäng som kompensation. Fast du kanske inte har så stor nytta av poäng från Miles and more? Skulle gissa att de hellre ger poäng än riktiga pengar. Dock ingen erfarenhet av någon liknande situation. Håller med om att det var ett ganska irriterande mail du fick!

@Airman Har absolut ingen nytt alls av poäng hos Miles and more då jag har alla mina poäng samlade hos Eurobonus.

Tycker att deras mail motsätter säg själva när de precis tar upp alla aspekter om varför man faktiskt bokar businessclass etc. och sedan vägrar något som helst ersättning. :eek::mad:

Jag hade lite klagomål på en Lufthansa flygning i First i höstas, inget så allvarligt som i ditt fall, men klagade i alla fall och fick ett samtal från något call center och personen som ringde upp pratade helt kass Engelska, lät som en filipinskt accent. Man erbjöd poäng men då bara till Lufthansas eget program och där är jag inte medlem så man erbjöd att skicka mig en ryggsäck från deras shop, ok sa jag, fick sedan en enkät om vad jag tyckte om hur mitt fall hade hanterats, svarade på det att det var helt kass hanterat varpå samma kassa agent ringde upp igen och igen erbjöd poäng för dålig service i första fallet och igen sa jag att jag inte var medlem i deras program så nu vart jag lite otrevlig och sa sluta ringa mig nu då....

Så ingen bra erfarenhet av Lufthansa och ersättning men som nämnts om du är medlem där så begär poäng.

Så långt om vad man kanske kan förvänta sig i ersättning.

Vad hände på min flight då, visade sig några timmar in i min flight till Hong Kong att ett av mina fönster så gick inte gardinen ner helt , A380 , så det blev lite ljust i hela kabinen jag vaknade till först av att jag fick en kudde i ansiktet som personalen försökt tejpa fast över fönstret och igen en stund senare av att personalen stod lutad över mig och försökte fixa det hela på något annat vis, fick byta plats och så småningom fick de fixat mitt fönster genom att täcka det med några menyer, kändes inte direkt som min bästa First upplevelse....

På återresan så vart det också problem denna gången var det en passagerare som skrek som en tok 2 gånger mitt i natten så fick min sömn förstörd, inte så mycket Lufthansa kan göra direkt där och då men det var riktigt obehagligt eftersom jag inte visste vad han var upprörd över då jag inte förstår tyska, de fick i alla fall ordning på den situationen och passageraren möttes av polis när vi landade så en trist situation som verkade som om man tagit hand om, men, nu kommer då samma person ombord och sätter sig på andra sidan gången på mitt nästa flyg och det kändes ju inte direkt kul då jag som sagt inte hade någon aning om vad han skrek och gormade om på flyget innan.

Slut på lite Off Topic.....

@Airman Har absolut ingen nytt alls av poäng hos Miles and more då jag har alla mina poäng samlade hos Eurobonus.

Tycker att deras mail motsätter säg själva när de precis tar upp alla aspekter om varför man faktiskt bokar businessclass etc. och sedan vägrar något som helst ersättning. :eek::mad:

Här kommer olik förslag.

1/ Förklara att du förväntar dig ersättning av något slag och föreslå poäng eftersom dom ej vill ge finansiell ersättning.

2/ Fråga om det finns möjlighet till eurobonuspoäng (som resan var betald med) alternativt en upgrade voucher hos LH?

3/ Svara och ifrågasätt vad dom tycker är en lämplig kompensation, eftersom pengar verkar vara uteslutet.

Det ena utesluter inte det andra.

P.S.

Dear Mrs. Maja,

Sincerely,

P. Waqa
D.S.
What?? Sämsta och konstigaste svaret från Lufthansa någonsin! Jag åkte en awardresa med Lufthansa för något år sedan, first och business class. På sista benet Fra-Arn blev jag serverad en löjligt tråkig och liten Sallad Niçoise. Detta reklamera jag och fick 100 euro i deras webshop, alltså samma som du! Ditt problem var ju mycket gånger större tycker jag så du bör få betydligt större ersättning. Om de inte vill ge rena pengar, fråga om du kan få ytterligare värdecheck till deras webshop? De har faktiskt ganska många roliga saker där!

Du bör få poäng till M&M, sen är ju frågan om du samlar poäng där eller inte. Har riktigt svårt att tro att du skulle kunna finta till dig eurobonuspoäng.

Toppen