Senaste nytt

Ersättning för en trasig stol i Businessclass på en awardbiljett?

Antagligen ser Lufthansa detta som avslutat då du tog emot vouchern på €100.

En kollega var i exakt samma sits där han fick en voucher på €150 och när han senare kontaktade supporten fick han svaret att han accepterat deras kompensation och case closed.

Ingen status på honom heller.

Intressant läsning om servicen på Lufthansa. Jag använde tidigare LH relativt ofta både på korta och långa sträckor i business. Men jag tröttnade på kabinbesättningens dåliga service o nonchalanta beteende så jag slutade använda bolaget.

När jag nu läser kritiken mot flygbolaget verkar ingenting ha förbättrats på de senaste 15 åren.

Jag har ändå kvar på min att göra lista, en resa med LH i First. Där tror jag besättningen måste skärpa sig, i varje fall mot sina krävande tyska kunder. Enligt de flesta recensioner på forumet verkar det vara bra i First.

En fråga @Maja : i ditt mail till Lufthansa berättade du om de €100 du fick ombord?

Jag har aldrig mailat Lufthansa, det är de som har återkopplat till mig efter att deras purser skrev en rapport.

Så här gick det till, pursern (?) kom fram och bad om ursäkt att de inte lyckats lösa problemet med stolen. Jag förklarade lugnt och sakligt att jag inte var nöjd med situationen, men förstod att det inte var mycket de kunde göra där och då, men att jag krävde ersättning för detta. Han sa att givetvis så ska du få ersättning, men om du blir nöjd eller ej kan jag inte svara på. Han bad om mina kontaktuppgifter och sa att Lufthansa skulle kontakta mig.

Efter ett tag återkom han och lämnade över vouchers på totalt €100 till deras shop. Jag frågade om detta var den ersättning han menade och att jag inte tyckte det var rimligt alls. Han svarade att det var max den ersättning de kunde utfärda direkt ombord på planet, men att han skulle skriva en rapport och att Lufthansa skulle kontakta mig för ersättning.

Sedan kom mitt mail som jag citerade inledningsvis i tråden. Så jag har alltså aldrig mailat Lufthansa och därmed heller aldrig berättat något om de €100 i vouchers som jag fått, därmed heller aldrig accepterat att det är den ersättning jag får. Det var jag väldigt noga med att påtala ombord på planet.

@NTA Se mitt svar ovan här till Senator ang. mottagande av vouchern etc.

Jag har aldrig mailat Lufthansa, det är de som har återkopplat till mig efter att deras purser skrev en rapport.

Så här gick det till, pursern (?) kom fram och bad om ursäkt att de inte lyckats lösa problemet med stolen. Jag förklarade lugnt och sakligt att jag inte var nöjd med situationen, men förstod att det inte var mycket de kunde göra där och då, men att jag krävde ersättning för detta. Han sa att givetvis så ska du få ersättning, men om du blir nöjd eller ej kan jag inte svara på. Han bad om mina kontaktuppgifter och sa att Lufthansa skulle kontakta mig.

Efter ett tag återkom han och lämnade över vouchers på totalt €100 till deras shop. Jag frågade om detta var den ersättning han menade och att jag inte tyckte det var rimligt alls. Han svarade att det var max den ersättning de kunde utfärda direkt ombord på planet, men att han skulle skriva en rapport och att Lufthansa skulle kontakta mig för ersättning.

Sedan kom mitt mail som jag citerade inledningsvis i tråden. Så jag har alltså aldrig mailat Lufthansa och därmed heller aldrig berättat något om de €100 i vouchers som jag fått, därmed heller aldrig accepterat att det är den ersättning jag får. Det var jag väldigt noga med att påtala ombord på planet.

@NTA Se mitt svar ovan här till Senator ang. mottagande av vouchern etc.

Tack, så den lilla ljuspunkt som finns är att purser faktisk gjorde som utlovat, allt annat är bara tragiskt. Som en lojal Lufthansagruppkund under 20 år kan jag inte säga att jag tycker deras hantering av denna typ av ärenden är lysande. Jag vet inte om det finns några John Grisham fans härinne, men i boken "The Rainmaker" (film med samma namn med en ung Matt Damon i rollen som "Rudy Baylor") så är policyn från försäkringsbolaget att neka sju gånger innan man vurderer kompensation. Ibland undrar jag på om samma (fiktiva) processansvarig jobbar på Lufthansagruppen. Jag skulle aldrig godta detta trots att jag inte alltid orkar driva alla case,

1. Ja, det är customer.relations@lufthansa.com du skall kontakta
2. Skicka det email du fick, och fråga hur Lufthansa planerar kompenserar dig för utebliven leverans av det du har köpt
3. Jag hade inte i första instans lagt ribban. Be dom komma med ett erbjudande
4. Det finns några saker du kan få:
a) M&M Miles. Allt under 25.000 är meninglöst och ovärdigt här
b) Monetär ersättning i EUR. Jag gissar €300 är max du kommer få
c) Voucher till Lufthansa Worldshop (typ samma nivå som b)
d) Voucher att köpa biljett på Lufthansa. Här borde en rimlig nivå vara €400. Jag tycker det är konstigt att inte flera bolag inte använder detta. En trasig väska på United fick jag €200 till ny väska + $150 till ny resa

Min rekommendation till dig och alla andra medlemmar härinne är att sluta hänvisa till betalningsformen i form av Eurobonuspoäng. Det skall aldrig spela någon roll i denna typ av ärenden. Du har köpt en resa, EB-poäng är bara en valuta. Lyfter man det fram, öppnar man upp dörren för lägre ersättning. Låt Lufthansa (i detta fall) var den som pratar om det.

Lycka till, och ge dig inte. Jag blev så himla förbannad på mina favoriter Swiss för några år sedan. Köpte en businessbiljett till Atlanta för 6.300kr, först fel, bokade av först sen en ny. Bokade av den inom 24t. Det tog 10 veckor innan pengarna kom tillbaka på mitt konto. Jag frågade varför jag skulle agera bank åt ett Schweiziskt flygbolag. På fjärde försöket fick jag €300 i vouchers som jag köpte nästa resa med. Så ge dig inte!

Last edited:
Tack @Senator för en ypperlig sammanställning. Känns tryggt att du som erfarenhet resenär kommit fram till samman uppställning som jag själv hade gjort. Har även resonerat på samma sätt själv och tänker att jag återkopplar det mail de skickade mig och undrar över hur de tänker kompensera mig och så får jag ta det några vändor utifrån uppställningen ovan.

Har också ibland en känsla av att många kundtjänster verkar arbeta efter principen att de alltid ska neka några gånger först innan de ändrar sig. Himla tröttsamt är det. Men jag får ta tag i denna process imorgon när lite mer tid och ork finnes.

Tack alla i tråden för input och era olika synvinklar hur man kan tänka kring ersättning när en tjänst man har köpt ej leverera det som är utlovat. Alltid spännande att diskutera hur olika synvinklar det finns. Det är också det som gör ett forum så spännande och intressant. :)

Tack @Senator för en ypperlig sammanställning. Känns tryggt att du som erfarenhet resenär kommit fram till samman uppställning som jag själv hade gjort. Har även resonerat på samma sätt själv och tänker att jag återkopplar det mail de skickade mig och undrar över hur de tänker kompensera mig och så får jag ta det några vändor utifrån uppställningen ovan.

Har också ibland en känsla av att många kundtjänster verkar arbeta efter principen att de alltid ska neka några gånger först innan de ändrar sig. Himla tröttsamt är det. Men jag får ta tag i denna process imorgon när lite mer tid och ork finnes.

Tack alla i tråden för input och era olika synvinklar hur man kan tänka kring ersättning när en tjänst man har köpt ej leverera det som är utlovat. Alltid spännande att diskutera hur olika synvinklar det finns. Det är också det som gör ett forum så spännande och intressant. :)

Min erfarenhet av Lufthansa är mer positiv. Reste med Lufthansa business från Malta via München till Göteborg i december. Perfekt resa med mycket bra service från Malta. I München var det blåsigt och kaptenen meddelade att tyvärr hade man inte fått med catering på grund av vinden och i stället för att vänta hade han valt att flyga på utsatt tid. Jag skrev en kommentar till Customer Service och berömde resan från Malta med perfekt crew, och frågade hur det kunde komma sig att man inte kunde leverera mat till buisinesspassagerarna ( jag tror att det var sex personer) direkt via gaten. Jag begärde ingen ersättning.
Två dagar senare ringde en kundtjänstmedarbetare från Tyskland. Han talade perfekt engelska. Lufthansa betalade 100 Euro kontant direkt in på mitt konto för att man inte hade levererat den service en businesspassagerare kunde förvänta sig.
Jag är EBG och mina poäng går till Eurobonus.Om det hade någon betydelse att vi flyger Lufthansa business från Göteborg till Europa ca en gång i månaden vet jag inte, men det var en positiv överraskning.

Star Alliance-status verkar ha betydelse för hur LH hanterar den typen av situationer. Jag är EBD och flög betald biljett med LH i Premium Economy från München till Miami i januari i år. Min skärm lade av 35 min innan landning, vilket gjorde att jag inte kunde se klart den sista kvarten av filmen. Flygvärdinnorna kunde inte få igång skärmen igen och de beklagade så mycket.

Jag mejlade LH efter landning och informerade dem om situationen men också berömde crewn för bra service och att de gjorde sitt bästa för att lösa problemet ombord. En dag senare ringde en LH-agent upp mig och bad om ursäkt samt erbjöd 50 EUR direkt insatt på mitt bankkonto i Sverige. Så visst förekommer finansiell kompensation för bristande ombordsupplevelse.

Stå på dig, en fungerande stol/säng på en nattflygning är den mest kritiska upplevelsekomponenten i Business class. Kräv kompensation.

Flög hem från New York med Swiss från Newark till Zürich i söndags. Min stol var väldigt platt. Punktering var min spontana reaktion, men minns att jag läst på BC om att det går att starta om stolen och att det ibland löser problemet. Värt att testa.

Pratade med crew och berättade om problemet och bad dem starta om stolen. De visste knappt att det gick att göra, men hittade en manual efter en stund och det gick att starta om stolen. Det var superbra service på flighten och inga sura miner från något håll. Stolen fick luft. Alla glada.

När jag vaknade en timme innan landning var luften borta igen. Jag sov som en sten ändå, så det påverkade mig inte för 5 öre. Bad om hjälp att starta om igen, men mitt i frukostserveringen var crew stressade. De frågade vänligt om det var OK att sitta på en kudde istället. Helt ok för min del, så länge de också noterar att stolen är trasig så att jag kan vända mig till Swiss i efterhand för kompensation.

Efter en stund kom Pursern förbi, beklagade det inträffade och gav mig en papperslapp. På den finns en kod som jag kan använda för att antingen få 10 000 Miles & More-poäng eller en voucher på 300 CHF. Hon förklarade att stolen är felanmäld och noterad i loggen så den kan åtgärdas innan någon ny passagerare placeras i den. Snyggt hanterat! Jag tackade både för hanteringen och servicen på flighten. Alla glada.

Så nu är utslagsfrågan vad jag ska välja. Poängen eller vouchern?

Flög hem från New York med Swiss från Newark till Zürich i söndags. Min stol var väldigt platt. Punktering var min spontana reaktion, men minns att jag läst på BC om att det går att starta om stolen och att det ibland löser problemet. Värt att testa.

Pratade med crew och berättade om problemet och bad dem starta om stolen. De visste knappt att det gick att göra, men hittade en manual efter en stund och det gick att starta om stolen. Det var superbra service på flighten och inga sura miner från något håll. Stolen fick luft. Alla glada.

När jag vaknade en timme innan landning var luften borta igen. Jag sov som en sten ändå, så det påverkade mig inte för 5 öre. Bad om hjälp att starta om igen, men mitt i frukostserveringen var crew stressade. De frågade vänligt om det var OK att sitta på en kudde istället. Helt ok för min del, så länge de också noterar att stolen är trasig så att jag kan vända mig till Swiss i efterhand för kompensation.

Efter en stund kom Pursern förbi, beklagade det inträffade och gav mig en papperslapp. På den finns en kod som jag kan använda för att antingen få 10 000 Miles & More-poäng eller en voucher på 300 CHF. Hon förklarade att stolen är felanmäld och noterad i loggen så den kan åtgärdas innan någon ny passagerare placeras i den. Snyggt hanterat! Jag tackade både för hanteringen och servicen på flighten. Alla glada.

Så nu är utslagsfrågan vad jag ska välja. Poängen eller vouchern?

Spontant känns 300 CHF som mer värt än 10k M&M.

Toppen