Senaste nytt

AMEX PLATINUM- för mig samt frågor.

Hej igen

Fick min första faktura för Amex korten, det står ett minimum belopp att betala, hur funkar detta?
Kommer dom alltid att debitera den summan som är på väg att falla ut ur den räntefria perioden?
Jag har en spend på 12K denna månaden men har en faktura på 354kr.
Eller är det någon viss procent dom vill ha in varje månad, och sen är det upp till mig att betala mer och hålla koll på att köpen inte går över den räntefria perioden?

Betala hela fakturan på en gång annars blir det riktigt dyrt. Minsta belopp att betala är inte hela fakturan utan de vill lura på folk 25% ränta eller vad det är. Du kan ringa till AMEX och be dem ändra så att hela fakturan automatiskt debiteras till e-faktura så blir det lättare nästa månad.

Jag har haft bekymmer med att de säger att de har ändrat så "hela beloppet" ska vara default via e-faktura istället för "minimi beloppet", så är det ändå "minimi beloppet". Jag har slutat med att försöka ändra det, eftersom det är ganska enkelt att ändra beloppet själv. Men det är en risk om man är lite stressad och inte har koll och bara godkänner en faktura för betalning. Då blir det väldigt dyrt fort.

Jag har haft bekymmer med att de säger att de har ändrat så "hela beloppet" ska vara default via e-faktura istället för "minimi beloppet", så är det ändå "minimi beloppet". Jag har slutat med att försöka ändra det, eftersom det är ganska enkelt att ändra beloppet själv. Men det är en risk om man är lite stressad och inte har koll och bara godkänner en faktura för betalning. Då blir det väldigt dyrt fort.
Hur ändrar man beloppet själv ?

Jag har haft bekymmer med att de säger att de har ändrat så "hela beloppet" ska vara default via e-faktura istället för "minimi beloppet", så är det ändå "minimi beloppet".
Men då är det väl bara att säga till dom att göra om och göra rätt. Vi är nog väldigt många här som utan problem får totalbeloppet som defaultbelopp att betala. Jag har dessutom så kallad autobetalning så om jag anser att fakturan är korrekt behöver jag inte göra ett smack utan den betalas automatiskt i sin helhet på förfallodagen.

Men då är det väl bara att säga till dom att göra om och göra rätt. Vi är nog väldigt många här som utan problem får totalbeloppet som defaultbelopp att betala. Jag har dessutom så kallad autobetalning så om jag anser att fakturan är korrekt behöver jag inte göra ett smack utan den betalas automatiskt i sin helhet på förfallodagen.
Jag är lite för paranoid för att ha autobetalning på något annat än Netflix och Spotify. Föredrar att kolla att fakturorna ser rimliga. Speciellt kreditkortsfakturor. Har fått ett kort skimmat en gång i Bangkok. Iofs för nästan 20 år sedan, men ändå. Usch. Nu känner jag mig gammal och grinig.
#ove

Ja självklart ska man kontrollera sina fakturor men jag har svårt att se riktigt vad det har med autobetalning att göra.
Jag kanske missförstår. Använder e-faktura. Vet inte hur autobetalning fungerar, men har man rutinen att kolla även de fakturorna så borde det fungera utmärkt det också.

Jag kanske missförstår. Använder e-faktura. Vet inte hur autobetalning fungerar, men har man rutinen att kolla även de fakturorna så borde det fungera utmärkt det också.
Du kan aktivera autobetalning av e-fakturor från valda företag på förfallodagen om du vill, det ser lite olika ut från bank till bank. Om du vid din granskning upptäcker skummiteter så kan du stoppa betalningen...

Toppen