Senaste nytt

Curve betalkort

Det där kommer rätta till sig automatiskt inom några dagar. Ingen anledning till oro.

Tack för svar.

Undrar hur Curve fungerar i bakgrunden här. Ett sånt här köp sker ju i två trx. Reservation först, och sen en ’Finalize’ för att dra det riktiga beloppet. Vad händer om jag byter kort i Curve innan Finalize’n kommer?

Gissningsvis har de väl koll på vart trx 2 skall gå.

Låter bli att ta reda på det denna gången :)

Det låter ungefär som mitt Uber strul. En transaktion blev kvar, har mailat supporten om den. De andra löste sig.

Det andra jag noterat är att det blir lite spännande när man betalar I USA och skriver dricksen på kvittot som man gör där, vilket typiskt resulterar i att dricksen debiteras några timmar eller någon dag senare. Men på samma transaktion. I det fallet uppdateras transaktionen i curve till att vara en transaktion, men på det underliggande kortet blir det två separata. Ska bli riktigt spännande att de hur det blir efter en go back in time.

Misstänker att det i det fallet är curve dom anstränger sig lite för mycket för att saker ska se enklare ut än de är. Så för den som faktiskt försöker förstå blir det väldigt rörigt.

Jobbar som utvecklare i betalbranshen själv och tror inte att Curve parar ihop 2 separata trx. Det måste finnas en referens i trx 2 som pekar på den första.

Det görs antingen som i mitt fall, att ett högre belopp reserveras för att senare dra ett lägre. Eller att man som du har en trx uppdelat på flera (som tex en hotellvistelse där man betalar alla köp man gjort under vistelsen när man checkar ut).

Svårt att säga vad som är rätt redovisning. Vi gör som ditt underliggande kort för och redovisar varje enskild trx. Men samtidigt är det egentligen ETT köp, och ofta är ju totalsumman mer relevant än de individuella köpen.

Jobbar som utvecklare i betalbranshen själv och tror inte att Curve parar ihop 2 separata trx. Det måste finnas en referens i trx 2 som pekar på den första.

Det görs antingen som i mitt fall, att ett högre belopp reserveras för att senare dra ett lägre. Eller att man som du har en trx uppdelat på flera (som tex en hotellvistelse där man betalar alla köp man gjort under vistelsen när man checkar ut).

Svårt att säga vad som är rätt redovisning. Vi gör som ditt underliggande kort för och redovisar varje enskild trx. Men samtidigt är det egentligen ETT köp, och ofta är ju totalsumman mer relevant än de individuella köpen.
Japp. Det enklaste vore onekligen om jänkarna skärpte till sig och tog hela beloppet i ett svep tex genom att ange dricksen i en betal terminal. De kommer väl dit om 15-20 år.

Idag plingade det till i Revolut appen och återbetalningen till det första underliggande kortet som jag körde GBIT med.

7358641c4efcbbd79ea98d5db1a0788e.jpg

Hej,

Jag har precis skaffat mig SAS Eurobonus Mastercard och har sedan tidigare Travel Wallet. Jag undrar nu om det finns poäng att tjäna ("gratis", eller till låg kostnad) på att fylla på dessa kort och mixa med valutor eller liknande? Jag läste tidigare i tråden om denna möjlighet, men fick aldrig riktigt klarhet i om man "borde" göra det löpande, eller om det bara var lönt i samband med sign-up kampanj etc.

Mitt fall:
- Har TW sedan tidigare.
- Har SAS EuroBonus Mastercard (ej premium)
- Har Curve legacy black.
- Har SAS Amex Elite. (Ej uppnått spend-gräns för ens första voucher ännu)
- Kommer resa till utland senare iår (både inom europa och sydostasien).

Vill överlag få spend på Elitekortet, men i de fall Amex inte accepteras vill jag få så mycket poäng som möjligt för så låg "overhead"-kostnad som möjligt på mastercard. Kommer vilja ta ut en del kontanter i utlandet, men inga jättebelopp (troligen inom curve legacy black-gränsen) .

Tacksam för tips, råd och vägledning för bästa möjliga poängsamlande!

Om nu spend och försäkringarna på Elite är målet så har du ju redan lösningen på andra utlandsköp med Curve utan valuta avgifter. Antingen med MC direkt som underliggande eller TW. Behövs mer ATM uttag kan Revolut vara ett alternativ också med poäng på top-up innan.

Till info så är mitt TW blockerat då jag tydligen laddade på eller försökte ladda på åtta gånger under helgen. Nu vet vi gränsen på 20k så en dum idé att prova för mycket. :rolleyes:

Många sidor att plöja igenom nu. Om man hakade på erbjudandet med plånboken, behöver man aktivt göra något för att inte konverteras in i upplägget med månadsavgift? Jag har så vitt jag kan se inte fått någon info från Curve kring detta utan vill bara minnas att jag läst om det här på forumet.

Toppen