Senaste nytt

Curve betalkort

Till info så är mitt TW blockerat då jag tydligen laddade på eller försökte ladda på åtta gånger under helgen. Nu vet vi gränsen på 20k så en dum idé att prova för mycket. :rolleyes:
Det verkar vara möjligt att ha flera TW. En bekant beställde ett nytt kort av misstag då leveransen av det första dröjde. Båda dessa gick enligt honom att aktivera och finns listade i TW-appen.

@Jönsson ja fast begränsningen på top-up ligger ju såklart hos MC till det som de definerar som «cash» relaterat. Det TW reagerade på var antalet försök på kort tid.

Sedan kan man ju alltid ha synpunkter på gränser hos MC då de faktiskt får betalt för transaktionen med kortet men det är deras kort och såklart policy kring detta. Jag sliter dock med vissa köpställen som blir blockerade av och till så det är inte helt enkelt att alltid veta hur de resonerar.

Många sidor att plöja igenom nu. Om man hakade på erbjudandet med plånboken, behöver man aktivt göra något för att inte konverteras in i upplägget med månadsavgift? Jag har så vitt jag kan se inte fått någon info från Curve kring detta utan vill bara minnas att jag läst om det här på forumet.
Som jag förstått det måste man det men det är för tidigt att göra det nu. Det var åtminstone det jag fick som besked för ett par veckor sedan - de har inte systemet färdigt för att hantera det ännu.

Bara genom att ladda TW med SAS MC och handla med TW tjänar du 2 poäng per 100kr.

Det kanske inte hör hemma i denna tråden, men får man poäng eller inte från MC om man laddar TW? Skulle man alltså i ett fall med enbart svensk valuta i alla led tjäna 10+2poäng/100kr, eller "ser" MC påladdning av MC som cash/uttag och inte ger poäng?

Ledsen om jag inte hänger med i svängarna :)

Du får MC poäng och kör du i utlandet med TW får du 15p ytterligare. Med kampanjen Travel 9 nu i mars för oss som signade med den dealen får man 20p för växlingen också i TW appen. Dock dålig kurs med påslag men oavsett bra poäng. 35p/100 på TW. :)

Knappast värt det dock att använda i sverige för bara 2p. Så lite att det inte märks, ens med hög spend. Då föredrar jag andra alternativ då jag inte vill «utmana» cash gränserna i onödan.

En fråga på curve, go back in time:
Om man uppgraderar till black, kan man då gå tillbaka på transaktioner som hände när man var blue?

Och, kan man lägga till ett kort och flytta transaktioner som hände före det kortet fanns?

Ett tips är att kontrollera alla köp ni flyttat med go back in time. Särskilt köp där det finns refunds inblandade.

Enligt Curves FAQ:
What happens to refunds with 'Go Back inTime' transactions?

If you receive a refund after we have moved the transaction to another card, we will process the refund* to the card which the transaction has been moved to with 'GBiT'.

If you received a partial refund before moving the transaction, we will only move the charge left over; you will not be charged and refunded again.

*Please note that loyalty points earned from the original transaction may be deducted by your bank or original funding card issuer. Please refer to their terms for more information.
  1. Den 6/3 gjorde jag ett köp hos Zalando på 1358,3 kr.
  2. Halva ordern returnerads och den 16/3 fick jag en refund på halva beloppet, 679,15 kr.
  3. Den 17/3 flyttade jag köpet med 'GBiT'. Enligt FAQn ovan ska då enbart halva beloppet flyttas till det nya kortet. I Curve ser det ut precis så, dvs. ännu en refund på 679,15 kr. På kortet dit köpet flyttats har dock hela beloppet, 1358,3 kr dragits. Detta innebär alltså att:
  • Zalandos refund från 16/3 har försvunnit
  • Historiken i Curve är magiskt "förenklad" och matchar inte nödvändigtvis verkligheten. Man bör stämma av den mot historiken för kortet man flyttat köp till.
Jag kontaktade Curve och påpekade detta. De instämmer att det blivit fel och kommer korrigera detta. Transaktionerna i fråga kommer dock hamna på nya datum vilket innebär att de inte hamnar under SAS MCs kampanjhelg och jag kommer inte få dubbla poäng för detta köp.

Ett tips är att kontrollera alla köp ni flyttat med go back in time. Särskilt köp där det finns refunds inblandade.

Enligt Curves FAQ:

1. Den 6/3 gjorde jag ett köp hos Zalando på 1358,3 kr.
  2. Halva ordern returnerads och den 16/3 fick jag en refund på halva beloppet, 679,15 kr.
  3. Den 17/3 flyttade jag köpet med 'GBiT'. Enligt FAQn ovan ska då enbart halva beloppet flyttas till det nya kortet. I Curve ser det ut precis så, dvs. ännu en refund på 679,15 kr. På kortet dit köpet flyttats har dock hela beloppet, 1358,3 kr dragits. Detta innebär alltså att:
  • Zalandos refund från 16/3 har försvunnit
  • Historiken i Curve är magiskt "förenklad" och matchar inte nödvändigtvis verkligheten. Man bör stämma av den mot historiken för kortet man flyttat köp till.
Jag kontaktade Curve och påpekade detta. De instämmer att det blivit fel och kommer korrigera detta. Transaktionerna i fråga kommer dock hamna på nya datum vilket innebär att de inte hamnar under SAS MCs kampanjhelg och jag kommer inte få dubbla poäng för detta köp.
Frågan är ju hur de ska se att det är en refund. Oftast gör man en refund som inte är kopplad till tidigare transaktion utan det blir en helt ny.

Säg att du gör 2 köp i samma butik på x och y kronor som separata transaktioner. Du gör sedan en refund på köp x, och efter det flyttar du köp y med go back in time. Hur ska de få veta vilket köp refund gäller.

Det man kan vara helt säker på är att Amex inte vill vara med under Curve, one reason or another. Hade det handlat om någon mindre grej så hade de ju fixat den deal istället.

Känns som de två troligaste utgångarna är antingen att Curve förlorar eller att de får skadestånd på wrongful termination of contract. Men knappast att Amex kommer tillbaka. Tyvärr.

Toppen