Senaste nytt

Revolut har lanserats i Norden

Har du lust att beskriva ärendet lite mer ingående?

Förra veckan blev jag ombokad med SAS pga vädret vilket innerbar ca 24h försening. I Revolut-appen hittade jag mitt försäkringsnummer (policynummer). Skickade in detta tillsammans med mitt flygförseningcertifikat jag fått från SAS till emailadressen som finns i Revolut-appen.

Samma dag får jag ett svar med en blankett jag är tvungen att fylla i, gör det på direkten och nästa dag fick jag ett email där de bekräftar summa och meddelar att betalningen kommer göras inom ett par dagar.

Förra veckan blev jag ombokad med SAS pga vädret vilket innerbar ca 24h försening. I Revolut-appen hittade jag mitt försäkringsnummer (policynummer). Skickade in detta tillsammans med mitt flygförseningcertifikat jag fått från SAS till emailadressen som finns i Revolut-appen.

Samma dag får jag ett svar med en blankett jag är tvungen att fylla i, gör det på direkten och nästa dag fick jag ett email där de bekräftar summa och meddelar att betalningen kommer göras inom ett par dagar.

Tack! Det finns ingen koppling till att du betalat resan med
Revolut-kortet?

• Gilla
Reactions: M.K
Jag tänker att detta inlägg hör hemma även här.

Jag gjorde idag ett litet test som bestod av följande.

Jag gjorde ett köp på 50 SEK i Sverige med mitt Curve Black kl 09:20.

Som underliggande kort hade jag ett kort (Travelwallet) som jag har valt att debitera i USD.

Det jag ville testa var vilken kurs jag får för växlingen mellan SEK-USD eftersom Curve utger sig för att inte göra några påslag eller ta ut några avgifter för växlingen när marknaden är öppen (som den var när jag gjorde köpet). Anledningen till att jah har valt USD på det underliggande kortet (Travelwallet) är för att inte behöva betala någon växlingsavgift eller valutapåslag för transaktionen på det underliggande kortet, då det kortet har en valutaplånbok i USD.

Jag jämförde sedan (samma minut) valutakursen med Revolut. Här är resultatet.

Curve debiterar mig 5,40 USD för 50 SEK.
d030a25003c9033a995dfe77d660073c.jpg

Revolut ger mig denna kurs
b3deb867171cd5d7d638d444de987bc3.jpg
ba50d55a373786467400ab1d228cbcb8.jpg

Summering
Hur kommer det sig att Revolut ger bättre kurs när både säger dig ge mig Interbank-rate? Varierar interbank-rate mellan olika företag?

Curve
”You can make purchases in foreign currency converted at the real exchange rate i.e. the rate at which banks exchange money, also known as the interbank rate or mid-market rate. There are certain limits on the amount up to which you can make fee free transactions or ATM withdrawals, after which charges will apply.”

Revolut
”If you exchange currencies on weekdays (Mon-Fri UTC) you will receive the interbank exchange rate without any markup”

Vilket Revolut kort har du?

@Jixxe räknar med du har metal eller? Nu blev ju det kortet mycket intressant om man kan köra double-dip på förseningarna! Vilka beloppsgränser rör det sig om?

Ok, verkar annars trögt med svar om försäkringarna. Någon som möjligtvis har en länk till villkoren? Jag har letat runt lite på Revolutsidan utan att hitta infon. Inte lika insatt i det kortet som vissa andra kort. :rolleyes:

Toppen