Senaste nytt

Curve betalkort

Att man ber offentligheten om hjälp i sociala medier anser jag tyder på att man nog inte är helt säker på själv vilka juridiska befogenheter man har.
Eller att man provar andra vägar vid sidan av den antagligen långsamma legala vägen. Kan man med "allmänhetens" stöd få Amex att tänka om är det en både snabb och billig lösning.
Det är ju ganska normalt för startups idag. Det är nog helt enkelt billigare att "ta fighten" med hjälp av sina följare på sociala media.

Titta tex på hur Uber åtminstone förut (när de var startup). Gå in och bryt mot alla regler. När myndigheterna stoppade dem, fixa upprop på sociala media. Rinse, repeat. Där handlade det visserligen om lagbrott och hör bara en avtals tvist, men metoden är liknande....

Det är ju ganska normalt för startups idag. Det är nog helt enkelt billigare att "ta fighten" med hjälp av sina följare på sociala media.

Titta tex på hur Uber åtminstone förut (när de var startup). Gå in och bryt mot alla regler. När myndigheterna stoppade dem, fixa upprop på sociala media. Rinse, repeat. Där handlade det visserligen om lagbrott och hör bara en avtals tvist, men metoden är liknande....

Fast det är ingen startup. Det är ett företag med nästan 100 anställda med flera år på nacken. Men jag förstår att det är bilden de vill sprida.

Visst gjorde Uber så, men då hade de ingen juridiskt på fötterna. Om det är som Curve säger så är det inget snack om saken. Men det är nog mer komplicerat än så.

Fast det är ingen startup. Det är ett företag med nästan 100 anställda med flera år på nacken.
Jag förstår nog inte riktigt vad ålder och storlek har med saken att göra. Ska man ge sig ut i strid tar man väl med alla tillgängliga vapen som man tror man kan ha nytta av. Så gör då jag i alla fall.

Jag förstår nog inte riktigt vad ålder och storlek har med saken att göra. Ska man ge sig ut i strid tar man väl med alla tillgängliga vapen som man tror man kan ha nytta av. Så gör då jag i alla fall.

Offentligt uttalande kan ju dock backfire, eftersom motparten, sarskilt kommersiella aktorer, inte alls uppskattar sadant. Ar ju en av anledningarna till att manga bolag foredrar skiljedomsforfarande framfor vanliga domstolar. Vi far se helt enkelt hur Amex reagerar, men jag tror inte det ar en sjalvklar strategi att anvanda alla vapen bara for att de finns tillgangliga. Man far ju anvanda vapen strategiskt.

Offentligt uttalande kan ju dock backfire, eftersom motparten, sarskilt kommersiella aktorer, inte alls uppskattar sadant. Ar ju en av anledningarna till att manga bolag foredrar skiljedomsforfarande framfor vanliga domstolar. Vi far se helt enkelt hur Amex reagerar, men jag tror inte det ar en sjalvklar strategi att anvanda alla vapen bara for att de finns tillgangliga. Man far ju anvanda vapen strategiskt.
Japp, och jag skrev även "alla tillgängliga vapen som man tror man kan ha nytta av" ;)

Idag kom äntligen mitt svarta kort och plånboken efter att supporten meddelade att de var på väg den 22:a.
I appen står det fortfarande att det är ett Curve Blue, ATM-gränsen är 200 GBP men under Cashback visas de 6 st butiker jag valt. Lite smått inkonsekvent.

Kom precis hem igen efter att ha tagit en sväng till Biltema för att testa kortet, körde chip+pin i vanliga kassan och NFC utan pin i kiosken, båda köpen gick bra och syns som reserverade på mitt underliggande kort, men i Curve-appen står det att jag inte gjort några transaktioner - fast ”tillgängligt belopp” har tickat ner med ett gäng GBP. Funkar det så för er andra som provat också?

Offentligt uttalande kan ju dock backfire, eftersom motparten, sarskilt kommersiella aktorer, inte alls uppskattar sadant. Ar ju en av anledningarna till att manga bolag foredrar skiljedomsforfarande framfor vanliga domstolar.
Ja strategin är knappast självklar. Som du säger kann det "backfire" men det kan även vara bra att tvinga ut motparten till en (offentlig) spelplan med regler som denne inte gillar.

Sant! Tiden far utvisa hur mycket nytta det vapnet faktiskt gjorde.
Ja det ska bli intressant att se vart det tar vägen.

Din sammanfattning stämmer bra, men en ytterligare sak som kan vara bra att också nämna är att de skriva att de träffade Amex en vecka innan sin public launch och att Amex då berättade att de inte var nöjda med Curves closed beta (lite oklart varför). Utifrån det kan man tycka att det eventuellt var lite förhastat att släppa det publikt innan man rett ut saker med Amex.
Om det är på detta vis så är det ju anmärkningsvärt dumt av Curve att slå på stora trumman. Alternativt att man gjorde det medvetet och tror att den stora sociala massan, aka Bagdad-Bob, skall få AMEX att ändra sig.

Om det är på detta vis så är det ju anmärkningsvärt dumt av Curve att slå på stora trumman. Alternativt att man gjorde det medvetet och tror att den stora sociala massan, aka Bagdad-Bob, skall få AMEX att ändra sig.
Curve skriver ju att så var fallet i sin egna blogg-post...

Toppen