Senaste nytt

Curve betalkort

@M.K rätta mig om jag har fel men jag förstod det som att om du ex. lägger in ditt Amex Platinum och betalar med ditt Curve i utlandet i exempelvis Euro. Då sköter Curve konverteringen och debiteringen till Amex blir i SEK?

Det borde i så fall betyda att man inte få 3p/kr utan istället 1p/kr (Membership rewards). Detsamma bör gälla SAS Mastercard då? Det ger ju högre poäng i utländsk valuta men här blir det alltså alltid i SEK?

Stämmer, kan ta ett exempel från Norge i veckan där jag betalade hotellrummet på Choice med deras kreditkort. 30p/100kr. Betalade samtidigt en öl bara för att testa deras MCC med samma kort genom Curve och fick då 10p/100kr. Jämfört med mastercard kursen den dagen sparade jag dock 2,5% med Curve men fick mindre poäng. Kommer använda Choice eget kort ändå på deras hotell då jag vill få NCC-Plat men annars tycker jag inte t ex 5 extra sas poäng är värda minst 2kr i avgift. Det är 40 öre per poäng du betalar!

Stämmer, kan ta ett exempel från Norge i veckan där jag betalade hotellrummet på Choice med deras kreditkort. 30p/100kr. Betalade samtidigt en öl bara för att testa deras MCC med samma kort genom Curve och fick då 10p/100kr. Jämfört med mastercard kursen den dagen sparade jag dock 2,5% med Curve men fick mindre poäng. Kommer använda Choice eget kort ändå på deras hotell då jag vill få NCC-Plat men annars tycker jag inte t ex 5 extra sas poäng är värda minst 2kr i avgift. Det är 40 öre per poäng du betalar!
Ok tack då är jag med.

För mig är jag dock osäker på om det är värt det. Jag skaffade Amex platinum på grund av att jag handlar så mycket i utländsk valuta så för mig att ha det och få så pass mycket lägre intjäning är tveksam.

Då är det självklart om jag går till ett Elite eller liknande istället men jag gillar Pontus loungen och PP samt försäkringsvillkoren

• Gilla
Reactions: M.K
@Vindpilen Det förstår jag och det blir ett helt annat räknestycke jämfört med nya Amex Plat som ger bra utomlands!

I de situationer där du idag använder andra kort menar jag dock nuvarande Curve Black är att föredra.

Jag skaffade Amex platinum på grund av att jag handlar så mycket i utländsk valuta så för mig att ha det och få så pass mycket lägre intjäning är tveksam.

Räknar man på Platinum så ger t e x 100k speed i utländsk valuta 300k MR vilket blir 25,000 Eurobonus efter 12:1 växling.
Samma 100k genom curve skulle då ge 8,333 Eurobonus men till ett 2% lägre pris (2,000) SEK
För dessa 2k SEK kan man köpa 10,000 Eurobonus, totalt alltså färre poäng genom Curve.

För Elite är skillnaden i poängintjäning för liten för att det ska löna sig att handla direkt med kortet och där är alltså Curve bättre.

Har läst igenom hela tråden, men har jag förstått det korrekt att:

1) Man slipper valutapåslag utomlands
2) Man slipper uttagsavgifter utomlands
3) Det kostar 50 pund engångskostnad + Tumi på köpet
4) Det går inte att lägga in Amex nu men att det kommer när dem lanserar?

@Vindpilen Det förstår jag och det blir ett helt annat räknestycke jämfört med nya Amex Plat som ger bra utomlands!

I de situationer där du idag använder andra kort menar jag dock nuvarande Curve Black är att föredra.

Yes, då är jag med tack!

Räknar man på Platinum så ger t e x 100k speed i utländsk valuta 300k MR vilket blir 25,000 Eurobonus efter 12:1 växling.
Samma 100k genom curve skulle då ge 8,333 Eurobonus men till ett 2% lägre pris (2,000) SEK
För dessa 2k SEK kan man köpa 10,000 Eurobonus, totalt alltså färre poäng genom Curve.

För Elite är skillnaden i poängintjäning för liten för att det ska löna sig att handla direkt med kortet och där är alltså Curve bättre.

Tack! Fick till samma uträkning själv.

Funderar eventuellt på att signa upp bara för att kunna ta ut kontanter något billigare men jag vet inte riktigt om jag orkar hålla på med det för att spara ett par hundra kronor per år :p

Vi med Black kan ta ut motsvarande £200 i Sverige och £200 utomlands per månad helt utan avgifter och få poäng!
Menar du att det finns en gräns på 200+200? Jag har bara hittat en skrivning om totalt 400 i ATM med black, kontra 200 med Blue.... Inte för att jag har den minsta avsikt att börja ta ut cash i större mängder så att det spelar någon roll, men det är ju bra att veta utifall att...

Har läst igenom hela tråden, men har jag förstått det korrekt att:

1) Man slipper valutapåslag utomlands
2) Man slipper uttagsavgifter utomlands
3) Det kostar 50 pund engångskostnad + Tumi på köpet
4) Det går inte att lägga in Amex nu men att det kommer när dem lanserar?

Stämmer. £45 i engångsavgift med min kod efter första köpet. Om du läser min första post igen ser du dock att nuvarande lifetime försvinner för nya kunder väldigt snart då de övergår till abbonemang. Gäller dock inte oss som redan signat. Vi får istället £6000 kommande halvår i gratis Amex spend helt utan avgifter och kan sedan återgå till lifetime Black.

Nu ska mitt kort vara på väg, beräknas vara framme inom 1-2 veckor enligt mailet. Det står att det är 50£-kortet så förhoppningsvis stämmer allt. Tog ganska exakt ett dygn från det att jag skickade in kompletterande uppgifter.

• Gilla
Stämmer. Om du läser min första post igen ser du dock att nuvarande lifetime försvinner för nya kunder väldigt snart då de övergår till abbonemang. Dock inte oss som redan signat. Vi får istället £6000 kommande halvår i gratis Amex spend utan avgifter.

Yes, såg det men var tveksam när jag försökte lägga in Amex i appen och det inte gick. Förstår nu att det inte är riktigt släppt. Verkar som de har lifetime fortfarande igång då jag fick upp Black + Tumi erbjudandet för 50 pund.

• Gilla
Toppen