Senaste nytt

Amex - MR poäng. Vad har ni för tips och råd?

Tack för många bra inputs och råd.

Sitter någon här på kunskapen om hur "nya" poängen på Elite skulle se ut om man flyttade över det som ligger kvar på platinumet nu?
Det är ca 300 tkr så vi säger det för att göra det enkelt.

Jag kommer byta kort från Platinum till Elite och flytta över poängen men vet inte hur jag kan räkna för att se vad mina nya poäng blir.

Sitter någon här på kunskapen om hur "nya" poängen på Elite skulle se ut om man flyttade över det som ligger kvar på platinumet nu?

Jag kommer byta kort från Platinum till Elite och flytta över poängen men vet inte hur jag kan räkna för att se vad mina nya poäng blir.

Poängen (Membership Rewards) flyttas inte till Elite, utan du växlar dessa 12:1 till ditt Eurobonuskonto hos SAS. 300000/12=25,000Eurobonus.

Sedan knyter du ditt Elite till ditt Eurobonuskonto och tjänar då Eurobonuspoäng på varje köp, 20p per hundralapp normalt.

Om du har 300000 MR poäng kan du växla dessa till Eurobonus till ett värde av 24979p.

Uträkningen ser ut såhär, eftersom du måste växla jämna poster om 550MR och en växlingskurs 12:1.

299750/12=24979.

Det finns ingen koppling till att byta kort till Elite. Det är en separat process och poängintjäning direkt till Eurobonus.

Poängen (Membership Rewards) flyttas inte till Elite, utan du växlar dessa 12:1 till ditt Eurobonuskonto hos SAS. 300000/12=25,000Eurobonus.

Sedan knyter du ditt Elite till ditt Eurobonuskonto och tjänar då Eurobonuspoäng på varje köp, 20p per hundralapp normalt.

Tack så mkt! Var exakt den uträkningen jag vill veta.
Förstår att det blir en slags omväxling och inte en överflyttning sådär men då blir det 25.000 Eurobonuspoäng och dessa kan man då tex använda för att buda på en uppgradering hos SAS? Tex då minimun 5000 poäng för uppgradering till business?
Ska till NY i april och det är ju bra att använda poäng till tex uppgradering då.

Om du har 300000 MR poäng kan du växla dessa till Eurobonus till ett värde av 24979p.

Uträkningen ser ut såhär, eftersom du måste växla jämna poster om 550MR och en växlingskurs 12:1.

299750/12=24979.

Det finns ingen koppling till att byta kort till Elite. Det är en separat process och poängintjäning direkt till Eurobonus.

Tack så mkt!

Ändå bra att man kan flytta över och omvandla poängen så det inte bara försvinner.
Tycker inte MR hos platinum är mkt att hänga i granen så lika bra att fortsätta med Elite och utnyttja spenden på resor.

Tack så mkt! Var exakt den uträkningen jag vill veta.
Förstår att det blir en slags omväxling och inte en överflyttning sådär men då blir det 25.000 Eurobonuspoäng och dessa kan man då tex använda för att buda på en uppgradering hos SAS? Tex då minimun 5000 poäng för uppgradering till business?
Ska till NY i april och det är ju bra att använda poäng till tex uppgradering då.
Ja, men 5000p är inom Europa till Plus, bud till Business från Go på interkontinentala resor brukar börja på 35,000p eller så.

Ja, men 5000p är inom Europa till Plus, bud till Business från Go på interkontinentala resor brukar börja på 35,000p eller så.

Ja såklart! Fel av mig, tänker 5000 kr vilket är ca 40.000 poäng som jag förstått?

Har ganska nyligen börjat sätta mig in i detta så blir en del fel på vägen och därför är detta forum extremt bra för en sådan som jag och uppskattar alla bra svar trots dumma frågor.

Ja såklart! Fel av mig, tänker 5000 kr vilket är ca 40.000 poäng som jag förstått?

Har ganska nyligen börjat sätta mig in i detta så blir en del fel på vägen och därför är detta forum extremt bra för en sådan som jag och uppskattar alla bra svar trots dumma frågor.

Jag vet inte riktigt vad du försöker räkna ut och hur du kommer fram till det.

SAS säljer extrapoäng för 20öre styck. Så för 5000kr får du 25000p.

Om du spenderar 5000kr på ett Elite kort ger det dig mellan 1000-1500p beroende på om du handlar på sas.se (30p/100kr) eller överallt annars (20p/100kr).

Vet inte om denna infon hjälper dig, men jag hoppas det :)

Jag vet inte riktigt vad du försöker räkna ut och hur du kommer fram till det.

SAS säljer extrapoäng för 20öre styck. Så för 5000kr får du 25000p.

Om du spenderar 5000kr på ett Elite kort ger det dig mellan 1000-1500p beroende på om du handlar på sas.se (30p/100kr) eller överallt annars (20p/100kr).

Vet inte om denna infon hjälper dig, men jag hoppas det :)

Jag är nog ganska otydlig.
Jag för över 300.000 från Platinum och då har några här vart hjälpsamma och räknat ut att det blir ca 25.000 Eurobonuspoäng.
Jag menade senast här med 5000kr/40.000 poäng är en lägst budad uppgradering hos SAS. Det lägsta för en budning på business.

Själva spenden förstår jag är 20 poäng per 100 kr respektive 30 hos SAS men behövde hjälp med själva uträkningen på överföring/omväxling av poäng från platinum till Elite.

Tack för ditt svar :)

uträkningen på överföring/omväxling av poäng från platinum till Elite.
Med risk att låta som en övertydlig besserwisser. Du kan växla dina MR till SAS EB-poäng precis som skrivits. Detta har dock egentligen inget med att överföra eller växla något till elitekortet.

Tänk även på att MR har "evigt liv" så länge man är med. (kan ej detaljerna så någon får gärna rätta komplettera). SAS EB-poäng har däremot normalt en begränsad livslängd. Detta kan vara en faktor att ta med i kalkylen.

Toppen