Senaste nytt

Amex - MR poäng. Vad har ni för tips och råd?

Jag vet inte detaljerna kring hur mycket värde man får av poängen om man bokar via Amex resebyrå, men något är helt klart fel på det där uttalandet. 300 000 MR-poäng får man genom att bara spendera 10 000 dollar på ett svenskt Platinum-kort, så att man skulle få tillbaka ett värde som är 33% av den spend man har haft är inte rimligt.

Ja, och eftersom man får 200,000p för en inbjudan så skulle man helt klart önskat att det var värt 3000 USD :)

Jag vet inte detaljerna kring hur mycket värde man får av poängen om man bokar via Amex resebyrå, men något är helt klart fel på det där uttalandet. 300 000 MR-poäng får man genom att bara spendera 10 000 dollar på ett svenskt Platinum-kort, så att man skulle få tillbaka ett värde som är 33% av den spend man har haft är inte rimligt.

Låter väldigt logiskt som du säger. Tycker också det lät väldigt mkt men antog dom talade sanning så att säga men det måste bara vara så enkelt att han trodde jag var amerikan. Om deras siffror stämmer. Annars var han helt ute och cyklade då.

Ja jag betalar nästan aldrig med platinum som jag upprepat flera gånger på B.C utan har det för Pontus/PP-lounger och HHG statusen. Kör mest med Elite nu som ger bra värde tillbaka då jag helst flyger i premiumkabiner med *A.

Ja den är bra ju! Klart du då tycker det är värt med 2 kort och jag älskar ju fördelarna med platinum men rent poäng och flygmässigt kanske Elite är något man ska kika på.

Måste också sätta mig in mer i hur själva poängsystemet fungerar och hur man får ut optimalt av det.

Ja den är bra ju! Klart du då tycker det är värt med 2 kort och jag älskar ju fördelarna med platinum men rent poäng och flygmässigt kanske Elite är något man ska kika på.

Måste också sätta mig in mer i hur själva poängsystemet fungerar och hur man får ut optimalt av det.

Det beror lite på Din spend och resemönster också. Jag brukar ofta rekommendera SAS Mastercard Premium också då årsavgiften endast är 1495:- jämfört med 4000:- för Elite. 15p/100sek jämfört med 20p/100sek men med bra fördelar där också till lägre årsavgift.

Ja den banan har jag inte riktigt funderat på. Har haft Amex ett par år och anledningen till platinum är som sagt fördelarna på Arlanda samt möjligheten till events.
Dock måste jag säga när det kommer till events att hur snabb man än är så är det 9/10 fullbokat. Man ska ha tur.

När jag läser lite andra trådar här samt denna så undrar jag om platinum är värt bara för de fördelarna? Eller om man bör kolla vidare på Elite?
Eller som du M.K säger, SAS Mastercard?
Man behöver en stor spend för att få utnyttja poängen på bra sätt så är det ju och då kanske man bör gå på ett kort som ger fler poäng per 100 kr tex om man inte spenderar miljonen på kortet varje år?

Du får Elite+SAS MC för mindre än ett platinum och får då SAS poäng överallt plus 32k baspoäng per år, alltså bara 13k ifrån SAS Guld utan att flugit en enda gång!

Nu har jag alla tre korten men statusen hos SAS är utan tvekan det jag uppskattar mest med fast track och alla *A lounger över världen. Många av dem är verkligen bra!

Last edited:
Ja den banan har jag inte riktigt funderat på. Har haft Amex ett par år och anledningen till platinum är som sagt fördelarna på Arlanda samt möjligheten till events.
Dock måste jag säga när det kommer till events att hur snabb man än är så är det 9/10 fullbokat. Man ska ha tur.

När jag läser lite andra trådar här samt denna så undrar jag om platinum är värt bara för de fördelarna? Eller om man bör kolla vidare på Elite?
Eller som du M.K säger, SAS Mastercard?
Man behöver en stor spend för att få utnyttja poängen på bra sätt så är det ju och då kanske man bör gå på ett kort som ger fler poäng per 100 kr tex om man inte spenderar miljonen på kortet varje år?
Vad det gäller event ställer jag mig alltid på väntelista och får nästan alltid en plats.

Stora fördelen med svenskt amex platinum är att man får två kort och att båda har samma förmåner. Perfekt i en familj eller om man har någon man kan lita på till 100%.

Låter mer och mer spännande med Elite. OCh Elite + SAS MC låter ju också som en bra kombination.

Förr fanns det ju en "status" med platinum men nu när i stort sett vem som helst kan skaffa det bör man se efter vad som egentligen gynnar en och vad som passar ens spending mest. Nu försvinner ju också fördelen med restaurang och nattklubbsbesök och bokningar om man inte vill betala extra varje månad.
Det där med att man är nära SAS Gold bara genom att ha dessa kort är inte dumt.

Låter mer och mer spännande med Elite. OCh Elite + SAS MC låter ju också som en bra kombination.

Det där med att man är nära SAS Gold bara genom att ha dessa kort är inte dumt.

Det är också mitt bästa resetips i månadens Amexvärvartråd här:
http://www.businessclass.se/forum/threads/amexvärvning-genom-businessclass.94626/

Bor man i Sverige och reser en del, så är SAS ett alternativ för de allra flesta. Att då säkra Star Alliance Gold på ett tämligen enkelt och problemfritt sätt är helt klart något som gör livet lättare! Blir du värvad till ett nytt Amex Elite så har du också goda möjligheter att få signupbonusen på 18 000 SAS Eurobonus Extrapoäng efter att ha spenderat 20 000 kr inom tre månader på ditt nya kort. Just nu är alla korten dessutom gratis under de första tre månaderna, så det kostar dig egentligen inget att prova.

Toppen