Senaste nytt

Singapore Airlines byter till A350 utan first från Köpenhamn from 1 november 2019

Det betyder nog inget-blir det ändrad flygtyp blir det sannolikt nedgradering till business. Men det talar väl för att ev ändring inte sker förrän vid övergång till sommartidtabellen.
Fast rimligtvis borde man börja nolla inventory så revenue biljetter i First köper routing via annan ort, om det nu var flygplansbyte?

Förordning 261/2004 gäller även för bonusresor. Vid nedgradering ska flygbolaget ersätta 75% av biljettkostnaden. Således en återbetalning av poäng i detta fall.

Det är såklart möjligt att komma överens om annat med flygbolaget, exv rerouting men då faller rätten till ersättning.

Skulle ni ta denna diskussion med SQ eller SAS?

Nu är jag inte någon expert på detta men min erfarenhet säger att om du genomför resan nedgraderad så kan du claima enligt EU-förordningen, då är det SQ du skall vända dig till.
Om du dock redan fått mellanskillnaden i poäng automatiskt återbetalade så är det ju inte fråga om att du betalt för något som du ej fick, och om de har gjort detta i god tid, så då blir det svårt att hävda någonting annat än att du har rätt att gratis boka om till något annat du hittar.
Vill du ändra i din bokning innan avresa är det din bokningsagent, d v s SAS eller Tallinn som kan göra det.

Nu är jag inte någon expert på detta men min erfarenhet säger att om du genomför resan nedgraderad så kan du claima enligt EU-förordningen, då är det SQ du skall vända dig till.
Om du dock redan fått mellanskillnaden i poäng automatiskt återbetalade så är det ju inte fråga om att du betalt för något som du ej fick, och om de har gjort detta i god tid, så då blir det svårt att hävda någonting annat än att du har rätt att gratis boka om till något annat du hittar.
Vill du ändra i din bokning innan avresa är det din bokningsagent, d v s SAS eller Tallinn som kan göra det.

Vid nedgradering är det flygbolaget som utför flygningen som är ansvarigt - i detta fall SQ. Det hindrar ju dock inte att SAS (Tallinn) hjälper dig med en ombokning.

Ni stockholmare kanske får 777:an :) Det känns vettigare att flyga med förstaklass till Ryssland än till Danmark.
Hmm... där sa du något. Rika ryssar är vad som fyller business class på sträckan idag så det borde gå att sälja första klass till dem. Moskva är inte en marknad som är nedlusad med första klass produkter. Mig veterligen så är det bara Emirates som flyger med first class till Moskva.

Hmm... där sa du något. Rika ryssar är vad som fyller business class på sträckan idag så det borde gå att sälja första klass till dem. Moskva är inte en marknad som är nedlusad med första klass produkter. Mig veterligen så är det bara Emirates som flyger med first class till Moskva.
Låter lite motsägelsefullt. Om ryssarna velat åka First Class hade väl flygbolagen redan satt in plan med just First Class. Tänker jag.

Låter lite motsägelsefullt. Om ryssarna velat åka First Class hade väl flygbolagen redan satt in plan med just First Class. Tänker jag.
Nja, snarare är det destinationerna som avgör. Det är få bolag som flyger till Ryssland med widebody. Européerna flyger med narrowbody, undantaget BA med sin 777-200, Etihad flyger A320, Turkarna med 737. Det är då kvar Thai, Korean Air, Aeroflot och Singapore Airlines. Det kanske är så att det finns en marknad för first men inte tillräckligt stark marknad i andra klasser. Sedan är inte de ryska flygplatserna så attraktiva än samt att Moskva ligger på vägen mellan Asien och Europa vilket gör att det troligen inte är lönsamt att flyga 777 eller A380. Att LH skulle vilja flyga widebody till Moskva håller jag som orimligt.

Toppen