Senaste nytt

New Nordic by SAS goes vegan

7 sidor och inte allt för politiskt... än :)

Jag gillar kött men har absolut inget emot att äta vegetariskt ibland, försöker faktiskt göra det 1-2 måltider per vecka. Jag har heller inte något emot att SAS provar ett koncept med vego-boxar, men vill man verkligen veta intresset skulle man erbjuda den eller en "vanlig" box och se hur många som väljer vego-boxen när man har den som alternativ. Oavsett om man gillar den eller inte, så är valet om man vill äta endast vego-box, men å andra sidan får man in-data som genererar en statistik man vill ha, dvs. att många föredrog boxen, vilket inte riktigt är sant.

Jag håller dock med om att det är en ganska liten del av befolkningen/resenärerna får påverka ganska mycket. Det vi vet från forskning är att en varierad kost är bra för oss, men att bara äta veganskt och att det skall vara bra är mest baserat på känslor och tyckande, inte så väldigt mycket på fakta och studier i ämnet. De som låter mest brukar få sin väg, oftast, så snart är det väl fel att säga att jorden är rund :)

Det som är intressant för SAS att veta är inte om du väljer det ena eller andra, utan ”äter du eller äter du inte”? Eftersom de ändå aldrig erbjuder ett val ändå.

Jag hade helt missat att det här var en ”grej”, jag och många fler mumsade helt okränkt i oss svamp-lådan från London till Köpenhamn idag.

Men jag älskar ju svamp också. Även i Lufthansas London-lounge var maten köttfri faktiskt, någon sorts grönsaks-curry med ris.

Jag är för lat för att laga vegansk mat på egen hand så är rätt glad över tillfällen att prova på resande fot.

Mina sympatier till alla er strikta köttätare därute som nu får det ännu tuffare att resa. Kämpa!

Det som är intressant för SAS att veta är inte om du väljer det ena eller andra, utan ”äter du eller äter du inte”? Eftersom de ändå aldrig erbjuder ett val ändå.

Fair enough, det beror väl lite på vad man är ute efter att mäta och på vilket sätt, dock tror jag i slutändan att detta mest är ett PR-stunt, även om intresset är stort så kommer de knappast att gå över 100% till en enskild vego-rätt, men möjligen öka tillgängligheten/inblandningen av den här typen av rätter i framtiden.

Om ”normal” mat, dvs icke exkluderande kost är den mängd vi utgår från, A. Vegetarisk kost är då en delmängd av A, vi kallar den B, som exkluderar kött, fågel och fisk(eller inkluderar i Stockholm..). Vegansk kost är en ännu mindre delmängd som exkluderar desto mer.

Då undrar jag hur man kan äta en kost ur mängd A, men absolut inte äta kost ur mängd B för det är avsaknad av kött, fågel eller fisk. Vill gärna höra ett argument för det av de som drivit den linjen i tråden.

Jag tycker det är bra att SAS provar vegansk kost, men som med allt ska det smaka gott. Jag äter gärna veganskt på flyget då, och gör det flera gånger på egen hand. Innan någon får för sig att jag är någon veganfascist så äter jag cirka 160g protein från animaliska källor per dag :))
Nu börjar vi komma någonvart. Jag tror dock det blir lättare om vi pratar om två separata delmängder K för kött och V=Vg U Va för unionen av allt vegitarsitk och veganskt.

Problemet är nu att jag äter väldigt få saker ur V. Och om K då helt försvinner så är risken stor att den totala mängden mat som jag äter av den som serveras blir betydligt mindre.

Jag har inget emot att SAS erbjuder valfrihet och det är väl bra om de som vill ha vegitarisk kost kan få det, men det är inte normen och jag anser att det är fel att inte ha alternativ.

Det är lätt att säga "men det är bara ett test under två veckor" men det gör inte problemet mindre för de som drabbas. Om jag tex har en lång arbetsdag och räknar med att kasta mig på sista flyget hem och hinna få i mig något under resan och sedan råkar ut för detta, så blir det dåligt++.

Jag förstår inte heller vad de ska testa - om det går att servera vegitarisk mat i luften? Om resenärerna vill ha det? Om resenärerna inte vill ha det? Ingen av dessa frågeställningar kräver att de uteslutande serverar vegitariska kuber i 2 veckor. Näe, detta är en dålig PR-stunt från SAS sida där vi som resenärer får lida. Om de hade varit intresserade av att göra detta rätt, så hade de erbjudit denna kub som ett alternativ till de vanliga under ett par veckor och promotat den hårt ombord. Att nu tvinga på resenärerna den är ju lite som att frågan "Har du slutat slå din fru ån?" oavsett hur man väljer att utvärdera detta i efterhand.

Toppen