Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Står inför ett val och skulle vilja be om er input på en resa från Bangkok hem till Sverige i december.

I nuläget har jag bokat Bangkok-Seoul-Frankfurt, med första benet i Business på Thai 777 och sedan Seoul-Frankfurt i Asiana F.

Jag har möjlighet att boka om så att jag i stället flyger via Tokyo och då får åka ANA F från Haneda till Frankfurt. Då blir anslutande flyget från Bangkok en 747 i stället i business. Väntetiderna är identiska, men Asiana är dagflyg medan ANA är nattflyg.

Jag har varken åkt Asiana eller ANA tidigare. Vilket hade ni valt?

Last edited:
Står inför ett val och skulle vilja be om er input på en resa från Bangkok hem till Sverige i december.

I nuläget har jag bokat Bangkok-Seoul-Frankfurt, med första benet i Business på Thai 777 och sedan Seoul-Frankfurt i Asiana F.

Jag har möjlighet att boka om så att jag i stället flyger via Tokyo och då får åka ANA F från Haneda till Frankfurt. Då blir anslutande flyget från Bangkok en 747 i stället i business. Flyg- och väntetiderna är nästan identiska.

Försök få in Thai F också? :)
Jag har bara åkt Asiana och hade en riktigt bra upplevelse med dem, då var jag själv i F-kabinen och fick galet bra service.
Ända jag kunde klaga på var att min kaviar var dålig, men de ersattes snabbt med en ny och fräsch kaviarburk.
Champagne och övrig dryck håller dock bättre standard på ANA vad jag kan se på deras dryckeslista.

Jag har möjlighet att boka om så att jag i stället flyger via Tokyo och då får åka ANA F från Haneda till Frankfurt. Då blir anslutande flyget från Bangkok en 747 i stället i business. Väntetiderna är identiska, men Asiana är dagflyg medan ANA är nattflyg.

Kolla upp serveringen på ANA-flyget. Vissa av dem (nattflygen, tror jag) har en mycket begränsad servering.

Jag gillade både Asiana och ANA; svårt att välja en vinnare. Jag tror jag hade bokat om då jag får känslan att det är lättare att hitta plats på Asiana, men numera tillkommer det ju 450 kr i ändring (om det är Eurobonus), och jag skulle inte boka om till ANA om det är begränsad servering.

Jag gillar Tokyo Haneda flygplatsen mer än Seoul. Loungen i Tokyo är lite bättre också.
Maten på ANA är bäst tycker jag.
Filmerna är väl bättre på ANA.
Champagnen, Krug , är bättre.
Portvinet är en höjdare på ANA. 30 år gammalt.
Whiskyn 21 år Hibiki hoppas jag stavade rätt på ANA är berömd.
Ren kaviar servering saknas väl på ANA.
Thai 747 business sätena är sämre än 777 hos Thai.
Asiana har större säte och skärm och man kan stänga dörrar om sig.
ANA sätet är ändå också väldigt privat. Man kan kanske se lite av benen på passageraren bredvid.
Jag skulle valt ANA

Jag upplever det som att ANA F är väsentligt svårare att få till jämfört med Asiana. Båda är ruskigt bra men tyckte ANA var snäppet bättre på det mesta (komfort, mat och dryck för att nämna tre saker). Jag hade passat på och kört ANA om serveringen inte är begränsad!

ANA är som de säger nattflyg, men jag ska flyga med dem i Mars just för att det är ett natt flyg. Kör thai F dit så lär äta både i Lounge och på flyget innan, och de har ju fortf viss servering, och sedan ska det sovas då jobb väntar dagen efter :)

Toppen