Senaste nytt

Sas Amex sänker intjäning till Eurobonus på betalkorten

Det är ju uppenbart att Amex vill avveckla de så kallade betalkorten men jag undrar om någon förstår varför. Betalkorten har visserligen ingen uttalad fast kreditgräns men jag tror att det är uppenbart för de flesta att det finns någon form av spärr. Fast, dynamisk eller kombinerad. Tror inte att det är speciellt många medlemmar här som i praktiken skulle kunna "plasta av" en ny A380, limitlöst betalkort eller ej. ;)

Kreditkorten o andra sidan har vilka många intygat en ganska rejäl limit som dessutom inte är helt fast utan eventuellt kan överskridas.

Varför kan inte Amex bara internt behandla korten identiskt? Enda skillnaden mellan korten blir då att betalkortsinnehavarna skulle ha sämre kunskap om sin faktiska limit. Varken kredit- eller betalkortsinnehavarna vet ju ändå idag helt klart vilken limit de egentligen har. Mitt förslag borde göra alla nöjda men jag missar säkert något.

Jag gissar att det är för att dom hoppas att fler ska välja att delbetala sin nyttjade kredit, så att dom får ränteintäkter.

Jag gissar att det är för att dom hoppas att fler ska välja att delbetala sin nyttjade kredit, så att dom får ränteintäkter.
Ja det är naturligtvis ett fullkomligt uppenbart skäl, känner mig lite dum som inte kommenterade det i mitt inlägg. Men varför inte då göra som exempelvis "limitlösa" Eurocad, dvs erbjuda delbetalning. Kanske den metoden inte fångar lika mycket fisk, vad vet jag.

Varför kan inte Amex bara internt behandla korten identiskt? Enda skillnaden mellan korten blir då att betalkortsinnehavarna skulle ha sämre kunskap om sin faktiska limit. Varken kredit- eller betalkortsinnehavarna vet ju ändå idag helt klart vilken limit de egentligen har. Mitt förslag borde göra alla nöjda men jag missar säkert något.
Amex tjänar ju en och annan krona på den facila kreditkortsräntan på 15,99%. Nu ska vi inte vara konspiratoriska men det kan ju, eventuellt, ha något med saken att göra...

Naturligtvis är det så men jag tror inte Amex kan räkna med så mycket ränteinkomster från de som har betalkortet idag. De har ju "lyckats" betala sina fakturor hitintills och varför skulle de vilja börja dela dem.

Det är ju uppenbart att Amex vill avveckla de så kallade betalkorten men jag undrar om någon förstår varför. Betalkorten har visserligen ingen uttalad fast kreditgräns men jag tror att det är uppenbart för de flesta att det finns någon form av spärr. Fast, dynamisk eller kombinerad. Tror inte att det är speciellt många medlemmar här som i praktiken skulle kunna "plasta av" en ny A380, limitlöst betalkort eller ej. ;)

I det här fallet är det väl EU vi ska "tacka" som reglerade "cashback" för "debit cards", d.v.s. betalkorten, amex började väl med kreditkorten för att komma runt det (och förstås för att dessutom tjäna lite mer pengar på räntor...)

I det här fallet är det väl EU vi ska "tacka" som reglerade "cashback" för "debit cards", d.v.s. betalkorten
Ska jag tolka detta som att EU gör det lättare att ge kickbacks på kreditkort där man kan delbetala och dra på sig rätt höga räntekostnader än på betalkort där man betalar alla utgifter löpande, utan tillkommande räntekostnader? Vad är i så fall motiven till detta resonemang?

Ska jag tolka detta som att EU gör det lättare att ge kickbacks på kreditkort där man kan delbetala och dra på sig rätt höga räntekostnader än på betalkort där man betalar alla utgifter löpande, utan tillkommande räntekostnader? Vad är i så fall motiven till detta resonemang?
Det EU har gjort är att man har begränsat avgiften, "interchange fee", som kortinnehavarens bank tar av kortinlösande bank till 0.3% för kreditkort och 0.2% för debitkort (= kort där köpet dras med en gång från kortinnehavarens bankkonto). Om kortinlösande bank = kortinnehavarens bank är begränsningen inte tillämpbar.

Det EU har gjort är att man har begränsat avgiften, "interchange fee", som kortinnehavarens bank tar av kortinlösande bank till 0.3% för kreditkort och 0.2% för debitkort (= kort där köpet dras med en gång från kortinnehavarens bankkonto). Om kortinlösande bank = kortinnehavarens bank är begränsningen inte tillämpbar.
Men de gamla betalkorten är ju varken kreditkort eller debitkort så vad gäller då för dessa?

Men de gamla betalkorten är ju varken kreditkort eller debitkort så vad gäller då för dessa?
Såvitt jag förstått är Amex är både kortinlösare och kortutgivare så då gäller inte begränsningen. Detta oavsett om det är kredit- eller betalkort. Men det blir ändå en press nedåt på köpställenas kortavgifter eftersom avgifterna för VISA och MasterCard sänks. Jag tror att Amex försöker tjäna pengar på att folk inte betalar hela fakturan på en gång och på dyra kontantuttag för att istället hänga med i konkurrensen om lägre avgifter till köpställena.

Verkar krångligt. Ni kan omedelbart bjuda in varandra och därefter samtidigt säga upp era kort. Ser inget behov av att serialisera det mer än så.

Kan du vänligen utveckla detta då jag inte riktigt förstår?
Detta funkar endast om man har varsitt kort/konto eller? (= dubbla årsavgifter)
Inte om man kör upplägget med ett kort/konto och frugan har extrakort kopplat till detsamma?

Thx!

Toppen