Senaste nytt

Har du åkt på kryssning?

Är det någon som åkt Norwegian Cruise Line och dess The Haven? Tankar och åsikter om denna?

Jag gjorde en Atlant korsning med Norwegian Cruise Lines förra hösten , budade på en upgrade till the Haven men det gick inte igenom. Kikade in i deras poolutrymme och det är helt privat område där inga andra passagerare kommer in, separata korridorer för hytterna och egen bar och restaurang etc, det där har du säkert redan läst dig till. Det såg ganska privat ut så om man uppskattar det så kan det nog rekommenderas.

I övrigt så tyckte jag att Norwegian inte höll så bra kvalitet på maten som exempelvis Celebrity eller tom Carnival hade vid tidigare resor med dom, annars var det en bra kryssning som vi gjorde över Atlanten med Norwegian Getaway.

Vilket rederi? Åker själv Allure med RCCL på höstlovet!

Denna gång för första gången på 4 år är vi otrogna RCCL och kör med MSC istället.. deras nya MSC Seaview. Skall bli kul att testa annat rederi och nytt skepp. Dessutom kunde man snabbt matcha MSCs lojalitetsprogram med hotellprogram så jag blev snabbt "Black" (deras högsta nivå) efter statusmatch.. gratis skumpa på rummet, gratis specialmiddag etc etc.

Hej, jag planerar vår första cruise, ut från Galveston,Texas i Februari och har några frågor:

Får man normalt bäst pris på rederiets hemsida eller är det en djungel av rabattkoder etc?
Hur mkt extra kostnader utøver biljettpriset måste man räkna med, vad ingår, ingen mat?
Jag hittar en sjudagars "western caribbean" med Liberty of the Seas,här kostar junior suite $4700 (2vuxna 2barn (3/5år)
-är detta cirka genomsnitt eller dyrt/billigt pga säsong?
-Skeppet verkar Ok för familjer eller borde vi hellre flygit till Florida för nåt bättre? (bor bilavstånd från galveston)

Raten är avbokningsbar fram till November så tänker att jag bokar för att säkra mig.

Vi åkte med Liberty från Galveston 2016 under höstlovet... Liberty är trevlig båt, jag gillar Freedom-klassen, åkt alla i den klassen och tyckte iof Indepencende är bäst då den hade bäst plask-lekområde för ungarna. Men Liberty är såklart mkt bra. Det var under Halloween så det var väldigt roligt med massa Halloween-påhitt på båten som ungarna älskade.

Enda mecket som några påpekade var just galveston/hyrbil. Vi löste det genom att lämna tillbaka bilen (Avis) vid en liten utomhus-mall i Texas City där Avis hade en liten desk inne i Mall of Mainland. Sen tog vi en taxi därifrån till Kryssen (tyg ~30 min). Vi tog vi en taxi tillbaka och hämtade sedan upp en bil på den Avisen efter kryssningen så det gick ändå rätt OK.

...Dessutom kunde man snabbt matcha MSCs lojalitetsprogram med hotellprogram så jag blev snabbt "Black" (deras högsta nivå) efter statusmatch.. gratis skumpa på rummet, gratis specialmiddag etc etc...
Bra input med statusmatchning. Tror ni det bästa man kan matcha sig till genom något av Amex partnerprogram är MSC gold?

Denna gång för första gången på 4 år är vi otrogna RCCL och kör med MSC istället.. deras nya MSC Seaview. Skall bli kul att testa annat rederi och nytt skepp. Dessutom kunde man snabbt matcha MSCs lojalitetsprogram med hotellprogram så jag blev snabbt "Black" (deras högsta nivå) efter statusmatch.. gratis skumpa på rummet, gratis specialmiddag etc etc.
Synd, tänkte det kunde vara lite nytänk med BC träff på kryssning :)
Ska bli kul att höra vad du tycker om MSC jämfört med RCCL, har hört att dom kanske ligger nivån under? Jag har själv bara kryssat med RCCL, men provat dom flesta fartyg. Gillar nog Oasis class bäst, i alla fall om man reser med tonåringar.

Ska bli kul att höra vad du tycker om MSC jämfört med RCCL, har hört att dom kanske ligger nivån under? Jag har själv bara kryssat med RCCL, men provat dom flesta fartyg. Gillar nog Oasis class bäst, i alla fall om man reser med tonåringar.

Jag har åkt med msc och båda gångerna så har det vart ok men inte mycket mera ,har även åkt med Celebrity Cruises och dom var väldigt bra även RCCL var bättre tyckte jag ,skulle vilja pröva ncl ochså

Jo.. många säger väl att MSC ligger lite lägre.. typ som Costa. Mor min samt svärföräldrar har kryssat med både MSC och Costa och iaf de menade att RCCL låg högre i klass (även om jag tycker RCCL i service och kvalité tappat jämfört mot för en 10 år sen).

Men nu var det väldigt bra pris på Seaside/Seaview.. barnen betalade endast skatter samt alla fick all-inclusive-drickespaket samt wifi.

Oasis-class är ju väldigt kul pga storleken och att det finns så mkt att göra. Dessutom är de smart byggda med så mkt hissar/trappor/restauranger etc att den aldrig känns trång. Även Quantum-klassen är bra. Åkte Ovation of the Seas 2016 från Hong Kong till bla Okinawa. Kul med rullskridskohall och deras "obeservationstorn".

Toppen