Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Jag var inbokad i Business på SK902 EWR-CPH-ARN avgång 23:30 som blev inställd pga ”tekniskt fel”. SAS skickade ut info via sms ca 10 timmar innan. En stund senare plingar det till i mejlen och jag är ombokad EWR-KEF-ARN avgång 20:25, med Icelandair. Jag var inte jättesugen på detta alternativ eftersom jag köpt biljett på just sas för att jag vill ha deras business, inga icelandair. Därför kollade jag snabbt på sas hemsida och ser att dom har 2 platser kvar på en direktflyget EWR-ARN (SK904) med avgång 17:20. Efter ett samtal till SAS är jag inbokad på denna flight. Jag är nöjd med hur lösningen vart, även om vi fick sätta oss i en taxi direkt efter ombokningen och således tappade 6 timmar av vår sista dag på destinationen.

Vi kommer förmodligen att landa 9 timmar tidigare än den ursprungliga bokningen, vilket helt diskvalificerar ärendet för ersättning enlighet EU261, eller hur?

Har jag rätt till någon annan ersättning pga den inställda flighten? Jag har inga extra utgifter pga detta.

Nej, varför det? Du ska nog läsa villkoren i EU261/2004 igen.

Okey, då ska jag göra det.

Edit: den flighten som SAS bokade om mig på med Icelandair skulle enligt tidtabell landa 2h 40m avvikande från ordinarie bokning. Visst är det väll denna som ersättningsanspråk grundar sig på @agehall? Och eftersom jag själv föreslog den flight som blir 9h avvikande så kvalificerar den inte?

Last edited:
Okey, då ska jag göra det.

Edit: den flighten som SAS bokade om mig på med Icelandair skulle enligt tidtabell landa 2h 40m avvikande från ordinarie bokning. Visst är det väll denna som ersättningsanspråk grundar sig på @agehall? Och eftersom jag själv föreslog den flight som blir 9h avvikande så kvalificerar den inte?
Nej du ska ha ersättning för hur du åkte och full ersättning då du fick åka mer än 1h innan ordinarie avgångstid. Oavsett om du åkt med tidigare sas eller icelandair ska du ha full ersättning.
Hade du hamnat på icelandair skulle jag säga att du även skulle få ersättning för downgrade då det är mer premium economy än business som de flyger med.

Nej du ska ha ersättning för hur du åkte och full ersättning då du fick åka mer än 1h innan ordinarie avgångstid. Oavsett om du åkt med tidigare sas eller icelandair ska du ha full ersättning.
Hade du hamnat på icelandair skulle jag säga att du även skulle få ersättning för downgrade då det är mer premium economy än business som de flyger med.

Jag vet inte om SAS slog rekord nu, men jag fick bekräftat på mail att dom godkänner min claim på 2x600euro, redan 40 min innan vi landat i Luleå!

Jag vet inte om SAS slog rekord nu, men jag fick bekräftat på mail att dom godkänner min claim på 2x600euro, redan 40 min innan vi landat i Luleå!
Förhoppningsvis har sas någon form av rapportering på inställda flighter där det kommer att delas ut ersättning till de som begär det, då behöver inte kundtjänst göra någon större koll mer än att titta upp tidpunkt man faktiskt kommer fram.

SAS är väl trots allt bäst i klassen på att betala ut ersättning.

Vore tacksam för lite hjälp till mina vänner som var bokade på en flight från London till Arlanda den 10 augusti, BA786 20.05

Cirka tio minuter före planerad avgång meddelades att planet skulle bli två timmar försenat pga personalbrist, men att crew var på väg till Heathrow och att planet stod på plats. Fikakuponger delades ut som kompensation.

Cirka 30 minuter efter detta kom ett nytt meddelande om att planet var inställt. Passagerarna erbjöds att antingen få pengarna tillbaka eller så skulle de bokas om av BA, dock till tidigast på söndagen 12 augusti (!). Ett sms, oklart när, skulle komma med besked om vilket flyg de bokats om till.

Passagerarna fick en lapp med info om vilka belopp man kunde räkna med som ersättning för de utlägg som skulle bli följden av det inställda flyget. BA skulle bekosta boende (för max 200 Pund/natt och par) samt resa till hotell i London (max 50 Pund t/r). Passagerarna fick ordna detta på egen hand och lägga ut för alla kostnader. BA:s personal erbjöd ingen som helst hjälp eller service här. Dessutom skulle BA ersätta mat till högst 25 Pund/dag och person.

Mina vänner, som var måna om att komma hem så fort som möjligt, vågade inte lita på BA när det gällde ombokningen och lyckades efter många och långa mobilsamtal redan på flygplatsen boka in sig på en BA flight på söndagen 12 augusti. De fick besked att det inte fanns några platser innan dess och att BA inte bokade om till andra flygbolag, när de insisterade på att flygbolaget skulle försöka hitta en tidigare flight hem än på söndagen.

Vidare meddelades att passagerarna kunde hämta sitt incheckade bagage vid ett visst bagageband. Bagaget hade dock ”kommit bort”/ställts undan, och då det redan var sent stängde flygplatsterminalen, flygplatspersonalen gick hem och passagerarna på BA786 fick åka in till London utan sitt bagage.

Eftersom de kom direkt från en vandring i Cornwall (med vandringskängorna på) och nu skulle vara tvungna att övernatta två nätter i London var de tvungna att köpa kläder, skor och hygienartiklar.

Den tilldelning de fått för resan till hotellet räckte bara till Heathrow Express, inte till taxi eller annan transport från stationen till hotellet inne i London. Till hotellet de lyckades hitta räckte i alla fall den summa BA erbjöd sig att återbetala.

De kom till slut hem till Arlanda sent på eftermiddagen 12 augusti, nästan två dygn försenade.

När jag hörde den här historien på söndagen tyckte jag att detta var osedvanligt illa skött och blev väldigt förvånad över att BA sagt att de inte ville boka om passagerarna till första bästa flyg med annat bolag, utan att de fick vänta ända till söndagen med att komma hem.

Vädret i London var bra, och sökningar på flightstats.com och flightradar24.com gav vid handen, som jag läser det, att BA tycks ha skickat iväg den inplanerade kärran till Göteborg i stället (så det var uppenbarligen inget hastigt uppkommet tekniskt problem) och i stället lämnade passagerarna på BA786 lite åt sitt eget öde. (se skärmdumpar) Har jag läst infon rätt?

Visa bifogad bild 78948 Visa bifogad bild 78949 Visa bifogad bild 78950

Är inte detta ett fall för EU-förordningen 261/2004 med ersättning på 250 Euro/person? BA tycks ju redan ha erkänt sig skyldiga till den inställda flighten eftersom de erbjudit sig att betala för kostnader.

Är det så att ersättning för försening/inställda flyg gäller oavsett hur försenad man blir över minimigränsen?

Vilka kostnader ska de kräva – förutom de kostnader BA gått med på att betala (nu när allowance var så snålt tilltagen)?

Är det något de ska tänka på när de framställer krav gentemot BA?

Tacksam för alla tips.

Jag citerar detta då vi var på samma flight, två vuxna och en tvååring på väg hem från Japan. Vi kom med JAL under eftermiddagen.

Det var väldigt sparsamt med info från BA när flighten blev inställd. Men vi uppfattade att vi skulle bli ombokade automatiskt och att bagaget fanns vid ett av bagagebanden (det var långa rader med väskor märkta med flightnummer där). Ingen info om hotell, så det ordnade vi själva efter att ha kommit ut landside. Svindyrt och mediokert hotell, ca 30 min taxi från Heathrow. Viktigast för oss var att få ett hotellrum, eftersom fru och tvååring var riktigt griniga trötta.

Dagen efter åkte vi tillbaka till flygplatsen tidigt (typ 06:30) och gick till någon typ av ombokning/biljettkontor mitt i T5 departures. Det tog ca två timmar att köa och var ganska lugnt, men det var lite utmaning att hålla en tvååring på gott humör. Vi var preliminärt ombokade på ett direktflyg söndag kväll(!), alternativt via Helsingfors (övernattning) och hem tidigt på söndag morgon, men hade tur och fick plats på ett direktflyg runt lunchtid på lördagen pga ett sent flyg från USA (de skulle inte hinna med bytet). Generellt mycket bättre bemötande av BA den här dagen än dagen innan.

Vi skickade in claim 12/8 och jag fick svar imorse.
BA skrev:
Thanks for contacting us about your EU compensation claim, and apologies for the late response.

Your claim’s been refused because BA0786 on 10 August 2018 was cancelled because of adverse weather conditions which prevented the aircraft operating as scheduled. Under EU legislation, I’m afraid we’re not liable for a compensation payment in this situation.

We take all reasonable measures to avoid cancelling a flight and we always consider if there are any operational options available before we make a decision. We’re very sorry the cancellation was necessary in this case.

I understand you would have incurred expenses during this time, and thanks for sending your receipts for your expenses. I’ve raised a bank transfer for £425.60 (4976.00 SEK) and it will be with you soon. This covers your costs in full.

Thanks for following this up with us. Please feel free to contact us if we can help you any further and I hope we have the chance to welcome you on board again soon.
Och nu är jag lite fundersam på hur man ska tackla det här.

Det stämmer att det var storm tidigare på dagen. När vi landade på eftermiddagen var det fortfarande blåsigt och bland de jobbigaste inflygningarna jag varit med om i en B777. 40 min berg-och-dalbana. Det var under em som sagt, men på kvällen var det fint väder igen. Jag tror de flesta flyg var inställda tidigare under dagen. Och som @charmkurs är inne på så fanns flyget på plats vid vår gate, men BA valde att skicka den någon annanstans tydligen (det var inget vi visste då). Anledningen till att flyget blev inställt var att de inte skulle hinna till Arlanda tror jag, vilket låter konstigt så här i efterhand. Kanske hade det med personalrotation att göra?

Jag är inne på att nämna väderförhållandena under kvällen, att flyget var på plats m.m. och att det verkar ha gått till Göteborg istället. Det har ju i mina ögon inte särskilt mycket att göra med "adverse weather condition". Några fler tips på vad man bör nämna? Finns det något case angående dåligt väder man kan referera till?

TL;DR:
BA vägrar ersättning enligt 261/2004, hänvisar till storm tidigare under dagen, men vädret var bra när vårt flyg skulle avgå. Ville mest skriva av mig och kanske få lite tips på hur man bemöter BA.

Om det finns dåligt väder med i bilden kan det vara svårt att komma någonstans med detta alls. Även om det inte är dåligt väder precis när din flight ska gå, så kan det vara följdeffekter av tidigare problem som ställer till det.

Troligen har du bäst chans om du lämnar detta till någon form av advokatbyrå som hanterar sådana här ärenden mot % av ersättningen.

Vet inte om detta platser i den här tråden, en egen tråd likt denna eller som svar på mitt egna inlägg i den här tråden men chansar och lägger det här. Snyggt och snabbt hanterat av SAS!

Skickade in claim kl1418
Fick svar nedan kl1455

Hej Brandten,

Jag är ledsen att FruBrandtens resa med oss inte gick som planerat och jag förstår din & hennes irritation och frustration. På SAS vägnar vill jag be så mycket om ursäkt för detta. Inget är viktigare än att ni ska känna förtroende för SAS och vi arbetar intensivt för att bli bättre.

Orsaken till den inställda flygningen som FruBrandten råkade ut för, ger enligt EU261 rätt till kompensation. Vi kommer därför att ersätta henne enligt EU261/2004 med SEK 1293 (motsvarande EUR 125). Pengarna kommer att finnas tillgängliga på hennes bankkonto senast inom en vecka.

Anledningen till att vi inte bokar om till annat bolag är för att vi i första hand alltid ser till att boka om till nästa SAS-flyg innan vi ser över att omboka till andra bolag.

Jag hoppas ni fortsätter att välja SAS för era resor ut i världen, vi vill gärna behålla er som kunder och ser fram mot att se er ombord igen.

Med vänlig hälsning,

Travel Consultant, Customer Care
SAS Sales and Service

Toppen