Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Flög CPH -EWR i måndags och priobording fungerade men för att komma in i gaten så var det en kö för alla. 20meters kö är inte min grej så jag mailade SAS o fick 5k poäng som tack för jag påpekade problemet.
"En kö för alla passagerare"...Normalt är det vid inpassage till "gate-loungen" (där förnyad passkontroll sker, utförd av SAS) en (ganska kort) kö för "Businessclass & Plus" samt en (lång) kö för "Turistklass". Dock ej någon "Prioskyltning för t.ex. Guld- el. Diamant-kunder (ifall jag kommer ihåg rätt). Samma upplägg har ju funnits på ARN, för USA-flyg, i minst 15 år. Antar att det för denna flygning i CPH syftar på "bara en kö istället för två...som genererade 5k poäng...?

SK 996 från Peking till Köpenhamn 11/9, personal som kontrollerade boardingpass i prio kön.

Samt flyget till ARN från Köpenhamn med självscanning spärrarna med ett flertal förvånade pax där det pep till.

Så det går om man bara vill SAS :)

SK2023 UME-ARN 09.50 i morse:
"Vi börjar med boarding av rad 15 och bakåt"
Eh...det stod trappa till både främre och bakre dörr ute på plattan - varför denna märkliga ordning ??? :mad:
Efter en stund var det fritt fram för alla

/ TT

Edit: tydligen fler som reagerade på detta ser jag nu - 2:a på bollen :-D

Fast UME är väl flygplatsen där det är jantelagsboarding för det mesta.
Dom har iofs skärp sig mycket på senare tid.

Senaste flygningen med familjen (guld och Diamond) så pep det för en del i kön och dom fick kliva åt sidan.
När sambon gick fram till ”kassan” fick hon kalla handen med ett ”DET ÄR PRIO BOARDING!”
Jag exploderade och med hög röst (och arg röst) fick stolpskottet höra ”SE PÅ DEN DÄR JÄVLA BILJETTEN INNAN DU YTTRAR DIG!!!”
Såja, idiotjävlar!

Jag gillar inte den flygplatsen trots att det är min hemmabas. Varken säkerhetskontrollen eller något annat är bra där.
Jag borde fanimej flytta.

Idag fick jag höra en helt ny ursäkt för att inte köra Prio boarding

SK1132 mellan ARN och Ronneby.

”Pga av vikt och balans på ett sånt här litet flygplan kan vi inte köra prio boarding...” :)
Och en helt ny anledning att inte våga flyga med den flygplansmodellen om det är så att den kan välta på marken.

Har den sporrhjul? Och en 12 cylinders stjärnmotor i nosen?

”Pga av vikt och balans på ett sånt här litet flygplan kan vi inte köra prio boarding...” :)
Problemet där är väl att om man faktiskt fyller på en ATR bakifrån (där Plus sitter), så finns det en risk att den sätter sig. Men om det bara är tillräckligt många Gold/Diamond att blanda upp med så borde det ju lösa sig :)

Ja, knappast en ursäkt utan Säkerheten först. Ett flertal flygplanstyper har beroende på "Vikt&Balans-skäl" en rad restriktioner. En kombination med antal bokade passagerare, var de är tilldelade sittplats, hur last av bagage, frakt och post fördelas i främre, respektive bakre lastrum, etc.
I de allra flesta fall märker inte passagerarna av detta, men markpersonal och flygande är väl informerade för en specifik flygning.

Lite OT men jag undrar hur Eurobonus tabeller för att ge poäng i kompensation ser ut.
Jag fick 10K för sjukt otrevlig och ohjälpsam personal när det runnit vin från C-kabinen via golvet till främre raden i plus. Vår dotters strumpor samt våra ryggsäckar blev dyngblöta.
Undrar samma sak. Jag fick 4K poäng, utöver nya skor, när dom spillde kaffe/te på mig, satt i Go.

Toppen