Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Tog några veckor för mig att få svar från Lufthansa efter en first resa med lite strul.
Har man betalat med kort ligger man ju som tur är inte ute med pengar förrän man betalar fakturan så för mig har det varit lugnt.

Nja den fakturan har redan kommit och är betald...
Men bara undrade iom att jag inte fått någon feedback och inget förseningsintyg...

Mitt hemförsäkringsbolag, IF har nu gått med på att betala schablonmässig ersättning för 2 * personförsening. Trygg-Hansa som står för kort-försäkringen har jag inte hört ett ljud från.

Och lufthansa som jag vill att de betalar mina hotell- plus taxi utlägg har jag inte hört ett PIP från trots att jag lagt in ett ärende i deras feedback system för närmare 2 veckor sedan. Även mail deras kundservice och begärt förseningsintyg men lika illa där...

Någon som har erfarenhet av deras handläggningstider. alt bättre tillvägagångssätt än "feedback".. kan man vända sig till någon och begära eskalering...? Inte så sugen på att ligga ute med dessa pengar vecka in och vecka ut...
Har det inte varit lite extra mycket problem för LH den senaste tiden på tex FRA och som orsakade "lock down" och på så sätt skapade lite mer problem än vanligt för LH?
Bara att titta på deras FB sida, var och varannan kräver att dom ska få snabbare service själva och väldigt många har haft problem.
Tycker inte det är så konstigt att man har lite längre svarstider än normalt när dessa saker den senaste tiden ställer till det.

Behöver lite hjälp med svar till SAS, försöker hjälpa min syster efter inställd flight med SAS i sommar.

Hon skulle flugit hem (direkt till CPH) från Berlin 27/7 21:55, men blev ombokad till 30/7 när dom var på flygplatsen ca en timme efter planerad ursprungsavgång. SAS har ersatt alla utlägg utan frågor, men vägrar betala ut EU261.

I första mailrundan svarade dom följande: I unfortunately have to inform you that according to EU261/2004 compensation will not be granted in this case. The reason for this is that the reason for cancellation is restrictions at the airport which is regarded as an extraordinary circumstance outside the control of the airline. i am sorry that this is the case.

Jag bad då precisera vad anledningen var, och att jag inte trodde på att det var "restrictions" i tre dygn samt informerade om att personalbrist inte klassas som extraordinärt. Nu har vi fått följande svar: .....Regarding the reason for the delay the restrictions at the airport concerned runway restrictions. Runway restrictions is, of course, something within the responsibility of the airport and therefore outside the control of the airline. I am sorry that SAS were not able to inform you sooner. However, seeing how the reason for cancellation was outside of our control we most likely did not have the possibilty due to not having full information concerning the restrictions at the airport. I am sorry but I cannot compensate you for this delay, seeing how it is due to a circumstance outside of SAS control.

Ovan verkar mycket märkligt att det skulle vara extraordinära omständigheter, vad säger ni? Kan jag kolla upp det på något sätt? Detta var ju under den period dom ställde in som flest avgångar på grund av personalbristen, så känns underligt med 3 dagars extraordinära omständigheter.

Behöver lite hjälp med svar till SAS, försöker hjälpa min syster efter inställd flight med SAS i sommar.

Hon skulle flugit hem (direkt till CPH) från Berlin 27/7 21:55, men blev ombokad till 30/7 när dom var på flygplatsen ca en timme efter planerad ursprungsavgång. SAS har ersatt alla utlägg utan frågor, men vägrar betala ut EU261.

I första mailrundan svarade dom följande: I unfortunately have to inform you that according to EU261/2004 compensation will not be granted in this case. The reason for this is that the reason for cancellation is restrictions at the airport which is regarded as an extraordinary circumstance outside the control of the airline. i am sorry that this is the case.

Jag bad då precisera vad anledningen var, och att jag inte trodde på att det var "restrictions" i tre dygn samt informerade om att personalbrist inte klassas som extraordinärt. Nu har vi fått följande svar: .....Regarding the reason for the delay the restrictions at the airport concerned runway restrictions. Runway restrictions is, of course, something within the responsibility of the airport and therefore outside the control of the airline. I am sorry that SAS were not able to inform you sooner. However, seeing how the reason for cancellation was outside of our control we most likely did not have the possibilty due to not having full information concerning the restrictions at the airport. I am sorry but I cannot compensate you for this delay, seeing how it is due to a circumstance outside of SAS control.

Ovan verkar mycket märkligt att det skulle vara extraordinära omständigheter, vad säger ni? Kan jag kolla upp det på något sätt? Detta var ju under den period dom ställde in som flest avgångar på grund av personalbristen, så känns underligt med 3 dagars extraordinära omständigheter.
Det mest pragmatiska du kan göra är att skicka in det som ett helt nytt ärende. Någon på SAS verkar ha en dålig dag.

Kontakta flygplatsen och be om information.

Det behöver inte vara extraordinärt i 3 dagar, räcker att din flight blir drabbad av det och sedan ombokning till nästa tänkbara flight som mycket väl kan vara 3 dagar bort. Åkte själv till Berlin runt den tiden och det var proppfullt åt båda håll.

Kom planet aldrig till Berlin utan ställdes i Köpenhamn? Varför var de på flygplatsen 1h efter planerad avgång?

Nja den fakturan har redan kommit och är betald...
Men bara undrade iom att jag inte fått någon feedback och inget förseningsintyg...

Nu är saken biff - LH ringde idag och betalar utan prut, hela kostnaden for hotell (trots 5 stjärnor, Hotel Koenigshof) plus frukost, taxi och middag.
Brydde mig inte om förseningsersättningen då jag fått ut från hemförsäkringen, men väntar på kortförsäkringen. Viktigaste för oss var att få tillbaka våra utlägg... plus 1 300 € för 2 dagar... Känner mig nöjd.

Vore tacksam för lite hjälp till mina vänner som var bokade på en flight från London till Arlanda den 10 augusti, BA786 20.05

Cirka tio minuter före planerad avgång meddelades att planet skulle bli två timmar försenat pga personalbrist, men att crew var på väg till Heathrow och att planet stod på plats. Fikakuponger delades ut som kompensation.

Cirka 30 minuter efter detta kom ett nytt meddelande om att planet var inställt. Passagerarna erbjöds att antingen få pengarna tillbaka eller så skulle de bokas om av BA, dock till tidigast på söndagen 12 augusti (!). Ett sms, oklart när, skulle komma med besked om vilket flyg de bokats om till.

Passagerarna fick en lapp med info om vilka belopp man kunde räkna med som ersättning för de utlägg som skulle bli följden av det inställda flyget. BA skulle bekosta boende (för max 200 Pund/natt och par) samt resa till hotell i London (max 50 Pund t/r). Passagerarna fick ordna detta på egen hand och lägga ut för alla kostnader. BA:s personal erbjöd ingen som helst hjälp eller service här. Dessutom skulle BA ersätta mat till högst 25 Pund/dag och person.

Mina vänner, som var måna om att komma hem så fort som möjligt, vågade inte lita på BA när det gällde ombokningen och lyckades efter många och långa mobilsamtal redan på flygplatsen boka in sig på en BA flight på söndagen 12 augusti. De fick besked att det inte fanns några platser innan dess och att BA inte bokade om till andra flygbolag, när de insisterade på att flygbolaget skulle försöka hitta en tidigare flight hem än på söndagen.

Vidare meddelades att passagerarna kunde hämta sitt incheckade bagage vid ett visst bagageband. Bagaget hade dock ”kommit bort”/ställts undan, och då det redan var sent stängde flygplatsterminalen, flygplatspersonalen gick hem och passagerarna på BA786 fick åka in till London utan sitt bagage.

Eftersom de kom direkt från en vandring i Cornwall (med vandringskängorna på) och nu skulle vara tvungna att övernatta två nätter i London var de tvungna att köpa kläder, skor och hygienartiklar.

Den tilldelning de fått för resan till hotellet räckte bara till Heathrow Express, inte till taxi eller annan transport från stationen till hotellet inne i London. Till hotellet de lyckades hitta räckte i alla fall den summa BA erbjöd sig att återbetala.

De kom till slut hem till Arlanda sent på eftermiddagen 12 augusti, nästan två dygn försenade.

När jag hörde den här historien på söndagen tyckte jag att detta var osedvanligt illa skött och blev väldigt förvånad över att BA sagt att de inte ville boka om passagerarna till första bästa flyg med annat bolag, utan att de fick vänta ända till söndagen med att komma hem.

Vädret i London var bra, och sökningar på flightstats.com och flightradar24.com gav vid handen, som jag läser det, att BA tycks ha skickat iväg den inplanerade kärran till Göteborg i stället (så det var uppenbarligen inget hastigt uppkommet tekniskt problem) och i stället lämnade passagerarna på BA786 lite åt sitt eget öde. (se skärmdumpar) Har jag läst infon rätt?

BA786 10AUG Events 1.jpg
BA786 10AUG Events 2.jpg
BA786 G-EUPM 10AUG.jpg

Är inte detta ett fall för EU-förordningen 261/2004 med ersättning på 250 Euro/person? BA tycks ju redan ha erkänt sig skyldiga till den inställda flighten eftersom de erbjudit sig att betala för kostnader.

Är det så att ersättning för försening/inställda flyg gäller oavsett hur försenad man blir över minimigränsen?

Vilka kostnader ska de kräva – förutom de kostnader BA gått med på att betala (nu när allowance var så snålt tilltagen)?

Är det något de ska tänka på när de framställer krav gentemot BA?

Tacksam för alla tips.

Är inte detta ett fall för EU-förordningen 261/2004 med ersättning på 250 Euro/person?
Om det inte är så att det inte gäller så är inte svaret nej.
Är det så att ersättning för försening/inställda flyg gäller oavsett hur försenad man blir över minimigränsen?
Enligt EU-förordningen: ja. Duty of care gäller dock för hela den försenade tiden.
Vilka kostnader ska de kräva – förutom de kostnader British Airways gått med på att betala (nu när allowance var så snålt tilltagen)?
Alla kostnader. Men rimligtvis kommer de bara få ersättning för rimliga kostnader. Inkluderande hygienartiklar och kläder, telefonsamtal, mat, boende, transport och dylikt. Vad har de haft för kostnader?
Är det något de ska tänka på när de framställer krav gentemot British Airways?
Att de får vara beredda på att bråka. Och för att snabba på det hela även kräva dröjsmålsränta för fall att de inte betalar.

Toppen