Vore tacksam för lite hjälp till mina vänner som var bokade på en flight från London till Arlanda den 10 augusti, BA786 20.05
Cirka tio minuter före planerad avgång meddelades att planet skulle bli två timmar försenat pga personalbrist, men att crew var på väg till Heathrow och att planet stod på plats. Fikakuponger delades ut som kompensation.
Cirka 30 minuter efter detta kom ett nytt meddelande om att planet var inställt. Passagerarna erbjöds att antingen få pengarna tillbaka eller så skulle de bokas om av BA, dock till tidigast på söndagen 12 augusti (!). Ett sms, oklart när, skulle komma med besked om vilket flyg de bokats om till.
Passagerarna fick en lapp med info om vilka belopp man kunde räkna med som ersättning för de utlägg som skulle bli följden av det inställda flyget. BA skulle bekosta boende (för max 200 Pund/natt och par) samt resa till hotell i London (max 50 Pund t/r). Passagerarna fick ordna detta på egen hand och lägga ut för alla kostnader. BA:s personal erbjöd ingen som helst hjälp eller service här. Dessutom skulle BA ersätta mat till högst 25 Pund/dag och person.
Mina vänner, som var måna om att komma hem så fort som möjligt, vågade inte lita på BA när det gällde ombokningen och lyckades efter många och långa mobilsamtal redan på flygplatsen boka in sig på en BA flight på söndagen 12 augusti. De fick besked att det inte fanns några platser innan dess och att BA inte bokade om till andra flygbolag, när de insisterade på att flygbolaget skulle försöka hitta en tidigare flight hem än på söndagen.
Vidare meddelades att passagerarna kunde hämta sitt incheckade bagage vid ett visst bagageband. Bagaget hade dock ”kommit bort”/ställts undan, och då det redan var sent stängde flygplatsterminalen, flygplatspersonalen gick hem och passagerarna på BA786 fick åka in till London utan sitt bagage.
Eftersom de kom direkt från en vandring i Cornwall (med vandringskängorna på) och nu skulle vara tvungna att övernatta två nätter i London var de tvungna att köpa kläder, skor och hygienartiklar.
Den tilldelning de fått för resan till hotellet räckte bara till Heathrow Express, inte till taxi eller annan transport från stationen till hotellet inne i London. Till hotellet de lyckades hitta räckte i alla fall den summa BA erbjöd sig att återbetala.
De kom till slut hem till Arlanda sent på eftermiddagen 12 augusti, nästan två dygn försenade.
När jag hörde den här historien på söndagen tyckte jag att detta var osedvanligt illa skött och blev väldigt förvånad över att BA sagt att de inte ville boka om passagerarna till första bästa flyg med annat bolag, utan att de fick vänta ända till söndagen med att komma hem.
Vädret i London var bra, och sökningar på flightstats.com och flightradar24.com gav vid handen, som jag läser det, att BA tycks ha skickat iväg den inplanerade kärran till Göteborg i stället (så det var uppenbarligen inget hastigt uppkommet tekniskt problem) och i stället lämnade passagerarna på BA786 lite åt sitt eget öde. (se skärmdumpar) Har jag läst infon rätt?
Är inte detta ett fall för EU-förordningen 261/2004 med ersättning på 250 Euro/person? BA tycks ju redan ha erkänt sig skyldiga till den inställda flighten eftersom de erbjudit sig att betala för kostnader.
Är det så att ersättning för försening/inställda flyg gäller oavsett hur försenad man blir över minimigränsen?
Vilka kostnader ska de kräva – förutom de kostnader BA gått med på att betala (nu när allowance var så snålt tilltagen)?
Är det något de ska tänka på när de framställer krav gentemot BA?
Tacksam för alla tips.