Senaste nytt

Resor med öl

palmen

Moderator
Det har kommit upp lite frågor angående vad som händer i Berlin nu. Det är craftbeer week med event varje dag, den stora dagen kommer vara på fredag när det är Cantillon tap takeover på Muted Horn.
Jag kommer vara där, frågan är bara hur tidigt man ska börja köa då det kommer bli galet mycket folk troligtvis. Lär bli någon form av beer share i kön också vad jag hört.

Nästa vecka är det någon International beer week i Berlin. Om jag tolkat det rätt så är det mer fokus på vanlig tysk öl då.

Jag är redan här och kommer vara här även nästa vecka så om någon vill mötas upp för en öl är det bara att säga till.

@srg @Myllys35
 

srg

Medlem
Trevlig vecka :). Jag åker ner nästa torsdag för Intl Beer festival men kommer också att besöka lite andra ställen som Stone world gardens, Muted Horn, Klunkerkranich, Lager lager.. Lite beroende på vad som hinns med.
 

palmen

Moderator
Trevlig vecka :). Jag åker ner nästa torsdag för Intl Beer festival men kommer också att besöka lite andra ställen som Stone world gardens, Muted Horn, Klunkerkranich, Lager lager.. Lite beroende på vad som hinns med.
Jag blev tagen till Lager Lager för 2 dagar sedan av mina tyska kollegor, vilke tjäkla ställe. Sjukt mycket bra öl och bra priser.
Muted Horn är ju en favorit här i Berlin, skulle nog säga att de är bästa ölbaren, åtminstone som jag besökt och riktigt trevliga ägare.
Stone är också värt ett besök, var där förra sommaren, både mat och öl är bra.

Har även fått lära mig vad en Späti tour är, dvs man går till kvarterskiosken och köper en öl, sätter sig utanför och dricker den. Rinse and repeat på nästa ställe. Alla dessa "små kiosker" säljer kall öl och det finns öppnare i butiken så man direkt ska kunna öppna ölen och ofta har de även en toalett också.
 

srg

Medlem
Jag blev tagen till Lager Lager för 2 dagar sedan av mina tyska kollegor, vilke tjäkla ställe. Sjukt mycket bra öl och bra priser.
Muted Horn är ju en favorit här i Berlin, skulle nog säga att de är bästa ölbaren, åtminstone som jag besökt och riktigt trevliga ägare.
Stone är också värt ett besök, var där förra sommaren, både mat och öl är bra.
Mmh jag var på Stone förra året under Beer festival, grymt ställe.. synd det ligger liiite off kanske. Vi valde mellan det och Muted Horn förra året, så det får bli Muted Horn detta år.

Har även fått lära mig vad en Späti tour är, dvs man går till kvarterskiosken och köper en öl, sätter sig utanför och dricker den. Rinse and repeat på nästa ställe. Alla dessa "små kiosker" säljer kall öl och det finns öppnare i butiken så man direkt ska kunna öppna ölen och ofta har de även en toalett också.
Haha nice koncept. Det är ju lite så man får göra för att överleva kön till Mustafas, den kiosken mitt emot där har ett ganska gediget ölutbud som gör väntan uthärdligt ;)
 

palmen

Moderator
Mmh jag var på Stone förra året under Beer festival, grymt ställe.. synd det ligger liiite off kanske. Vi valde mellan det och Muted Horn förra året, så det får bli Muted Horn detta år.
Lite beroende på vad man gillar så är de bra på olika saker. Stone har ju stor skala och massa olika öl så där finns verkligen något för "alla". På Muted Horn så är det av förklarliga skäl småskaligt men vill man ha ipa och syrligare öl kommer man inte bli besviken. Finns ju även lite stouts och så. De kör ju lite event då och då och brukar vara öl kvar efter dessa som de säljer till faten tar slut. De har även en riktigt bra bottle list med saker som man knappt kan få tag på på andra ställen i Europa.

20180722_192731.jpg
20180722_192735.jpg
 

Mimer

Medlem
Berlin har en riktigt bra ölscen numera, känns som om starten av Stone drog med sig väldigt mycket mer positivt.

Men en stekhet sommardag i Berlin går jag fortfarande gärna till Weihenstephaners bryggerirestaurang vid Hackescher Markt och dricker pinfärsk, kall veteöl. Det finns saker som gör ondare i livet...
 

rvarttinen

Medlem
Lite beroende på vad man gillar så är de bra på olika saker. Stone har ju stor skala och massa olika öl så där finns verkligen något för "alla". På Muted Horn så är det av förklarliga skäl småskaligt men vill man ha ipa och syrligare öl kommer man inte bli besviken. Finns ju även lite stouts och så. De kör ju lite event då och då och brukar vara öl kvar efter dessa som de säljer till faten tar slut. De har även en riktigt bra bottle list med saker som man knappt kan få tag på på andra ställen i Europa.

Visa bifogad bild 78105
Visa bifogad bild 78106
...Ok, kanske dags att åka till Berlin igen då ... :)
 

srg

Medlem
Vad är era guldkorn i Seattle och Vancouver? Ping @palmen som jag har för mig var där för ett tag sedan?
Ska även förbi Spokane, WA snart, där verkar det exploderat med craft beer på senaste.
 

palmen

Moderator
Vad är era guldkorn i Seattle och Vancouver? Ping @palmen som jag har för mig var där för ett tag sedan?
Ska även förbi Spokane, WA snart, där verkar det exploderat med craft beer på senaste.
Freemont Brewing vid Lake Union var bra, annars har jag dålig koll. Pike mitt i stan är också ok. Vancouver har jag inte varit i på länge så ingen koll där. Kom ihåg passet bara, jag blev nekad på barer i Washington med svenskt körkort.
 
  • Gilla
Reactions: srg
Toppen