Senaste nytt

Resor med öl

Man behöver inte resa så långt för att hitta en drickbar öl.
Besökte Enköping härom dagen och hittade denna lager: Kesuddens moderna lager, som föll mig i smaken.
Lite udda var att den inte fanns att köpa på lokala systemet.
Ursäkta oskärpan:
IMG_20180612_123924.jpg

Ibland spelar ödet en viss roll även för öldrickande... På pendeln på väg från Stockholm till Uppsala för ett arbetsmöte får jag ett telefonsamtal som säger att med kort notis och med en uppriktig ursäkt att mötet är inställt då sjukt barn måste hämtas på förskolan. Vad göra... Nästa station är Uppsala så jag kan lika gärna hoppa av och strosa lite bland vad staden har att erbjuda rent ölmässigt. En snabb googling gav rutten, här är några omdömen.

Första stopp fick bli Churchill Arms på St. Olofsgatan 20, mest på grund av att de öppnade en timme tidigare än de andra ställena jag valde att besöka. Fortfarande lite mätt av lunch så beställde jag, som alltid när det finns på menyn, chicken wings till ölen och det var den första positiva överraskningen. Kan mycket väl vara de bästa chicken wings jag har ätit i Sverige. Ölutbudet är också imponerande, stort och varierat både när det kommer till länder, typer av öl och även lokal öl från Uppsala med omnejd. Möjligen kan man gnälla lite över att fatutbudet inte är superintressant utan att vara dåligt. Plus även till personalen som är enastående trevliga. Väl värt ett besök.

Från Churchill Arms var inte stegen alltför många till O'Connors mitt i Uppsala på Stora Torget. De hävdar själva att de är en irländsk pub men ölmässigt så tycker jag att fokus ligger på svensk (inklusive rätt mycket lokal öl från Uppsalabryggerier) och amerikansk öl. Missa inte heller den inre baren där de har det riktigt exklusiva i ölväg, stora men också rätt dyra ölflaskor men utbudet är verkligen inte det sämsta. Rätt trevligt ställe på eftermiddagen men jag kan tänka mig att det kan bli lite stökigt och högljutt senare på kvällen. Om jag förstår det rätt så tar de även entré senare på kvällen vilket alltid är ett minus i min bok. Det vart ingen mat på O'Connors, menyn såg ut att vara typisk vad man hittar på en pub i Sverige, burgare, fish 'n' chips och ribs.

Tredje stopp blev också dagens bästa rent ölmässigt, Taps Beer Bar, Drottninggatan 8. Öl från hela världen, tio öl på tapp men trots det imponerande när det kommer till typ av öl och länder inklusive en del bryggerier som var helt nya för mig. Kunnig och trevlig personal som baserat på vad jag gillar för öl kunde plocka fram saker som de trodde passade mig. Och de hade i det allra närmaste rätt. Det här är ett av de där ställena som jag egentligen vill hålla för mig själv, givet att besöka varje gång jag är i Uppsala. Ingen mat här heller för min del, missade till och med menyn.

Sista stopp blev Bryggeri Ångkvarn, Östra Åsgatan 59, eftersom jag mer än gärna besöker bryggerier och bryggeripubar. Naturligtvis så är det deras egna öl som främst gäller men det fanns en del gästspel också. För egen del så vart det också fokus på deras egna öl och rent generellt så är det bra saker, några även bättre än bra. Så det råder ingen tvekan om att det var väl värt att gå hit. Samtidigt... Det är lite tråkig attityd på personalen, deras öl hissas till skyarna, det finns ingen hejd på hur bra den är. Och visst, det kan jag förstå när man är på en bryggeripub men lite ödmjukhet skadar inte. Värre blir det när jag svarar uppriktigt på vad jag tyckte om hamburgaren jag åt där, att den var torr och ärligt sagt en rätt tråkig sak. Servitören blir rentav förolämpad och säger någonting om att många minsann har sagt att Ångkvarn serverar Uppsalas bästa burgare. Jaja...

Nöjd med eftermiddagen, trots inställt möte, vart det sedan pendeln tillbaka till Stockholm och vidare öläventyr. Men det tar vi en annan gång.

Fotnot: En god vän hävdar med bestämdhet att Bierhuis är bästa stället i Uppsala för öl. Han är dock mycket mer inne på belgisk öl än vad jag är... Av den anledningen hoppade jag Bierhuis denna gång men får hoppas att det står kvar när jag är i Uppsala nästa gång.

Ölets dag infaller ju den tredje onsdagen i juli, så mycket vet jag. Men är det någon som vet om det finns någon speciell anledning annat än att uppmärksamma Sveriges hantverksbryggare?

USA har ju sin "National Beer Dag" 7/4, det är väl kopplat till lättnader av förbudstiden för alkohol som lagstiftades den dagen.

För egen del har jag suttit i en varm bil stora delar av dagen men resan innebar bland annat ett stopp i Nora och på Systembolaget där inhandlades fem olika öl från Nora Brygghus, tyvärr för varma att dricka just nu så det får bli något annat från hemmaförrådet som inmundigas ikväll.

Ps: Glöm heller inte bort International IPA Day första torsdagen i augusti. Och så småningom International Stout Day första torsdagen i november. Min starka rekommendation är att fira båda. Noggrant ;-).

Last edited:
Det är väl som kanelbullens dag ett sätt att sälja lite mer öl just idag.

Vill även påminna att detta inte ska vara en generell öltråd utan just öl kopplat till resor (resa till bryggeri är ju en resa). Finns andra forum kopplade till just att dricka öl och liknande.

Toppen