Senaste nytt

Grina ut i kvällspressen

Den här diskussionen liknar, omvänt, lite den vi hade i Sverige på.1980 talet o narkotika. 1988 blev narkotika bruk kriminaliserat och 1993 fanns fängelse straff i skalan. Innan dess var det tillåtet att knarka

Det är ju minst två brott hon begått om man bortser från alkoholen
1) försökt ta sig in i landet utan korrekt visum, och vägra lämna landet - här tror jag hon inte berättat hela sanningen om hur arg/vild/högljudd hon var
2) Försökt filma på område där fotoupptagning är förbjuden - samma här, vi vet inget om hur hon betedde sig.

Bara dessa två bör kunna leda till fängelse i ett land som UAE men jag kan givetvis inte deras lagar.

Precis, testa samma med exempelvis amerikansk gränskontroll så finner de säkert fler anledningar att placera dig bakom lås och bom.

Kanske upptäcker de att du har med dig ett svenskt äpple som du fick under flygturen, ja det är ju ett brott mot lagar för införsel av jordbruksprodukter.

I aftonbladet i et al skulle dock rubriken vara "X fick ett äpple av SAS häktades i USA" plus sockersöta bilder på X med plutande mun
och X:s stackars barn som blev utan lördagsgodis.

Tillbaka till det första "brottet", att hon hade visa-strul. Jag har har passerat AUH med hotellövernattning två gånger, senast i somras, två passager (inkl en vistelse på 5 dagar) i Dubai. Har aldrig varit något snack om visum, vad jag minns. Vare sig om du är svensk eller brittisk medborgare (ej säker på britterna), är det väl bara att knalla genom immigration och hittar dom inget jäkligt skumt så släpper dom väl in digo_O

Precis, testa samma med exempelvis amerikansk gränskontroll så finner de säkert fler anledningar att placera dig bakom lås och bom.

Kanske upptäcker de att du har med dig ett svenskt äpple som du fick under flygturen, ja det är ju ett brott mot lagar för införsel av jordbruksprodukter.

I aftonbladet i et al skulle dock rubriken vara "X fick ett äpple av SAS häktades i USA" plus sockersöta bilder på X med plutande mun
och X:s stackars barn som blev utan lördagsgodis.
Off topic svar.

Jag har åkt till USA bara en gång men flera gånger till Australien & Nya Zeeland.
Varje gång före landning till Australien & Nya Zeeland, kabinpersonalen sa att man inte får ta mig sig mat och dryck som man fick på flyget till de länderna.

Säger kabinpersonalen inte liknande sak på flygning till USA?

Nu är ju fallet med den fängslande svenska damen med sitt barn i Dubai löst och hon har fått en utsäkt för det inträffade. I varje fall om man skall tro på Expressen.

Jag har sökt på forumet efter motsvarande trådrubrik men för Expressen istället. Jag hittar i gen rubrik för Expressen. Eftersom dessa artiklar det oftast handlar om i denna tråd till 99% är publicerade i båda våra kvällstidningar borde i så fall rubriken ändras till ”Grina ut i Aftonbladet/Expressen”.
Utan att behöva blanda in politik i det hela är det samma typ av halvdålig journalistik som finns i båda tidningarna, båda har oftast samma fel i det dom skriver. Det är bara vinklat på ett annat sätt.

Off topic svar.

Jag har åkt till USA bara en gång men flera gånger till Australien & Nya Zeeland.
Varje gång före landning till Australien & Nya Zeeland, kabinpersonalen sa att man inte får ta mig sig mat och dryck som man fick på flyget till de länderna.

Nej - Jag har aldrig varit med om det i alla fall!

Off topic svar.

Inte mig veterligen.

Tillbaka till det första "brottet", att hon hade visa-strul. Jag har har passerat AUH med hotellövernattning två gånger, senast i somras, två passager (inkl en vistelse på 5 dagar) i Dubai. Har aldrig varit något snack om visum, vad jag minns. Vare sig om du är svensk eller brittisk medborgare (ej säker på britterna), är det väl bara att knalla genom immigration och hittar dom inget jäkligt skumt så släpper dom väl in digo_O

Jag reagerade på detta också. Svenska medborgare behöver inte ansöka om visum i förväg för att åka till UAE för vanliga semesterresor och jag är nästan säker på att detsamma gäller för medborgare i Storbritannien.

Kan det vara så att giltighetstiden på passet var för kort? Den ska i normalfallet vara minst 6 månader. I vissa fall funkar 3 månader.

Dessutom så låter det konstigt att tullen var den som satte stopp. Då hade hon väl redan passerat passkontrollen, eller? Jag har ju precis varit där, men har inte tänkt på vad som kommer först, tullen eller passkontrollen? Men tullen borde rimligtvis komma sist, tycker jag.

Jag tycker att det verkar allmänt rörigt, men så blir det väl med en "kvalitetsblaska" :rolleyes: som Expressen, en person (kvinnan) som jag misstänker faktiskt inte har helt rent mjöl i påsen/inte säger hela sanningen samt ett land där godtyckligheten/hyckleriet i lagstiftning, myndighetsutövning mm är ett faktum.

Till sist, jag har sagt det förr, och vill ändå i sammanhanget nämna det igen. Om detta hade varit en migrantarbetare som fått sina rättigheter inskränkta eller kränkta så får det i det närmaste "noll" uppmärksamhet. Och då ska ni veta att det händer varje dag. För att kunna nå en förändring måste man omdefiniera vad en bra "deal" är. Det krävs ansvarsfullhet och medvetenhet i sitt val av leverantörer både i affärer och resande. Inte att man enbart styr efter lägsta pris.

Toppen