Club Carlson Gold Elite genom aktieköp

fcx skrev:...sen så kan det ju ta någon/några veckor att faktiskt få guldstatusen...Klicka för att utvidga...
Exakt, tror rentav de skriver någonstans att det kan ta upp till 20 dagar. Anekdotalt, baserat på min egen erfarenhet och tidigare inlägg här i tråden, verkar det dock oftast handla om timmar.

Det har gått väldigt snabbt för mig personligen att bli uppgraderad varje gång. Men denna gång fick jag intrycket av att man endast kunde utnyttja erbjudandet en gång samt att min status bara gäller kvalificeringsåret ut(mot tidigare då den gällde i innevarande år + ett år). Stod följande i mailet:

- To maintain Elite status, members must re-qualify annually per programme rules.

Jay skrev:- To maintain Elite status, members must re-qualify annually per programme rules.Klicka för att utvidga...
Jojo, men så har det stått i mina mail också i minst tre års tid. Jag har också reagerat på den förut. Det är möjligt att regeln finns men i så fall efterlevs den mycket dåligt/inte alls.

Berglund skrev:Jojo, men så har det stått i mina mail också i minst tre års tid. Jag har också reagerat på den förut. Det är möjligt att regeln finns men i så fall efterlevs den mycket dåligt/inte alls.Klicka för att utvidga...
Den regeln har funnits sedan tidernas begynnelse, men efterlevs den? Till 99,9x % inte... Det kan väl ha funnits någon som nekats någon gång har jag för mig men inte är det ofta....

Jay skrev:Det har gått väldigt snabbt för mig personligen att bli uppgraderad varje gång. Men denna gång fick jag intrycket av att man endast kunde utnyttja erbjudandet en gång samt att min status bara gäller kvalificeringsåret ut(mot tidigare då den gällde i innevarande år + ett år). Stod följande i mailet:- To maintain Elite status, members must re-qualify annually per programme rules.Klicka för att utvidga...

Berglund skrev:Jojo, men så har det stått i mina mail också i minst tre års tid. Jag har också reagerat på den förut. Det är möjligt att regeln finns men i så fall efterlevs den mycket dåligt/inte alls.Klicka för att utvidga...

NotRyan skrev:Den regeln har funnits sedan tidernas begynnelse, men efterlevs den? Till 99,9x % inte... Det kan väl ha funnits någon som nekats någon gång har jag för mig men inte är det ofta....Klicka för att utvidga...
Jag har inte läst det som er; min tolkning är att det där är friskrivningen om att man inte är "Elite for life" i och med den här uppgraderingen/erbjudandet. Informationen på själva sidan har inga friskrivningar om guld bara erbjuds en gång - tvärtom så är det ju uttryckligen en aktiägarförmån.

Jag har sagt det förr och säger det igen - det är helt enligt reglerna att bli uppgraderad till Gold så länge man har aktierna.

En smula OT:

Jag köpte aktier back in the days (givetvis från tips här) typ 2013?

Har sedan dess bytt bank så jag har ingen aning hur mkt jag köpte aktierna för eller hur många ens? (kan det varit 200)

Hur tar man reda på det?

Vet min gamla bank Nordea det?

Din gamla bank borde ha kvar transaktionshistoriken. De måste väl spara i minst de tio åren som Skatteverket kan välja att gå tillbaka och revidera dina skatteberäkningar?! Hur skulle annars någon form av efterkontroll av skatten kunna ske för någon?

Annars får du ta upp dem till schablonbelopp i din självdeklaration den dagen du säljer.

henke12 skrev:En smula OT:Jag köpte aktier back in the days (givetvis från tips här) typ 2013?Har sedan dess bytt bank så jag har ingen aning hur mkt jag köpte aktierna för eller hur många ens? (kan det varit 200)Hur tar man reda på det?Vet min gamla bank Nordea det?Klicka för att utvidga...
Din gamla bank måste ha kvar köpnotan. Däremot kan de ta ut en fet avgift för detta, fråga innan om avgift. Hur många aktier du har måste du kunna kolla gratis i din nuvarande bank.

Generella råd om man saknar köpnotan men kan visa på ett ungefär när man köpt aktien. Samt vill slippa en fet skäms-avgift för att man inte sparat köpnotan.

- Kontakta företaget ( Investor Contacts | Radisson Hospitality AB ) och fråga när du kom med i aktieboken och hur ditt aktie-antal utvecklats (om du köpt i omgångar, deltagit i emission så kan antalet förändrats).

- Jämför med Skatteverkets aktiehistorik över företaget (split, emissioner etc) ( Radisson Hospitality | Skatteverket )

- Kolla upp historiska kurser på företaget ( Historical Lookup | Radisson Hospitality AB )

- Använd ett antaget anskaffningsbelopp (omkostnadsbelopp) baserat på datum för att du blev införd i aktieboken och lägsta pris för den dagen och två handelsdagar bakåt. Jämför med rubrik Sannolik anskaffningsavgift på Vinst och förlust inte alltid lätt | Aktiespararna

Just för Radisson (Rezidor) är det mycket oförmånligt att använda schablonmetoden (20% schablon av dagens pris är ungefär 36 x.20 = 7.20 SEK; minsta värde för Rezidor senaste fem år är 21.95 SEK).

Använd inte schablon om du vill betala rätt skatt.

https://www.businessclass.com/forum/attachments/420093a0-2986-4cb0-b228-9569f4f78b1e-jpeg.78258/

Nemo skrev:Din gamla bank måste ha kvar köpnotan. Däremot kan de ta ut en fet avgift för detta, fråga innan om avgift. Hur många aktier du har måste du kunna kolla gratis i din nuvarande bank.Generella råd om man saknar köpnotan men kan visa på ett ungefär när man köpt aktien. Samt vill slippa en fet skäms-avgift för att man inte sparat köpnotan.- Kontakta företaget (Investor Contacts | Radisson Hospitality AB) och fråga när du kom med i aktieboken och hur ditt aktie-antal utvecklats (om du köpt i omgångar, deltagit i emission så kan antalet förändrats).- Jämför med Skatteverkets aktiehistorik över företaget (split, emissioner etc) (Radisson Hospitality | Skatteverket)- Kolla upp historiska kurser på företaget (Historical Lookup | Radisson Hospitality AB)- Använd ett antaget anskaffningsbelopp (omkostnadsbelopp) baserat på datum för att du blev införd i aktieboken och lägsta pris för den dagen och två handelsdagar bakåt. Jämför med rubrik Sannolik anskaffningsavgift påVinst och förlust inte alltid lätt | AktiespararnaJust för Radisson (Rezidor) är det mycket oförmånligt att använda schablonmetoden (20% schablon av dagens pris är ungefär 36 x.20 = 7.20 SEK; minsta värde för Rezidor senaste fem år är 21.95 SEK).Använd inte schablon om du vill betala rätt skatt.Visa bifogad bild 78258Klicka för att utvidga...

Stort tack @Nemo !!

Nemo skrev:- Kontakta företaget (Investor Contacts | Radisson Hospitality AB) och fråga när du kom med i aktieboken och hur ditt aktie-antal utvecklats (om du köpt i omgångar, deltagit i emission så kan antalet förändrats).Klicka för att utvidga...
Det där går inte med lätthet att ta fram av Radisson. Är det direktägda aktier (via VP-konto) så är det möjligtvis lättare, men är det aktier ägda via depå, vilket är vanligast, så rapporterar depåinstituten in innehavet till Euroclear månadsvis. Endast aktuellt innehav redovisas, vilket i och för sig kan jämföras med innehavet vid tidigare avrapporteringstidpunkter, men hur det har köpts och sålts har man ingen aning om. Om jag minns rätt så kan man söka något år eller max två år tillbaka i Euroclears gränssnitt. Möjligtvis har då bolaget någon sidoordnat register, men det kan potentiellt strida mot GDPR-förordningen gissar jag.

En liten återrapportering på hur processen fungerar nu:

Den nya mail-adressen som jag hittade i Club Carlson Gold Elite genom aktieköp | Sida 74 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor fungerade bra. Lite lustigt för först kom där ett auto-reply från en person som meddelade att "jag jobbar inte med det här längre, kontakta någon annan" (ospec.). Men en dag senare kom ett mänskligt svar om att inskickade handlingar var godkända och att man uppdragit åt kundtjänst att fixa ny status "vilket kan ta 4 veckor".

Två dagar senare syntes guld-status på min asidor och på kvällen kom ett mail som berättade att det var klart och upprepade regeln om att "To maintain Elite status, members must re-qualify annually per programme rules."

Hur som helst, totalt 4 arbetsdagar från mail till uppgradering.

Fick bara status till februari 2019, så det var lite "snålt", i alla fall om man utgår från att man börjar på noll och måste förnya sin status innan året är slut.

intuition skrev:Fick bara status till februari 2019, så det var lite "snålt", i alla fall om man utgår från att man börjar på noll och måste förnya sin status innan året är slut.Klicka för att utvidga...
Standard är status till februari månad. Den riskobenägna brukar köpa Rezidor/Radisson i februari, kontakta Radisson för förnyelse, och sälja samma februari månad. Repetera varje år.

intuition skrev:"To maintain Elite status, members must re-qualify annually per programme rules."Klicka för att utvidga...

intuition skrev:Fick bara status till februari 2019, så det var lite "snålt", i alla fall om man utgår från att man börjar på noll och måste förnya sin status innan året är slut.Klicka för att utvidga...

Men alltså, jag har sagt det flera gånger om nu - det ÄR enligt reglerna för aktieägarprogrammet att man får guldstatus om man har aktier. Det enda den där strofen säger är att ditt guldkort inte har oändlig giltighetstid.

agehall skrev:Men alltså, jag har sagt det flera gånger om nu - det ÄR enligt reglerna för aktieägarprogrammet att man får guldstatus om man har aktier. Det enda den där strofen säger är att ditt guldkort inte har oändlig giltighetstid.Klicka för att utvidga...
Jag uttryckte mig inte tillräckligt klart.

Jag är fullt medveten om att det fungerar så i verkligheten. Vad jag tänkte på var att om Radisson verkligen hade hållt på att aktieägarna måste återkvalificera sig med nätter så hade det varit kort om tid. Som att ge mig en 6 månaders challenge, men ändå kräva det normala helårets antal nätter.

Nemo skrev:Standard är status till februari månad. Den riskobenägna brukar köpa Rezidor/Radisson i februari, kontakta Radisson för förnyelse, och sälja samma februari månad. Repetera varje år.Klicka för att utvidga...
Ja minimera risk, maximera nytta!

Nu hade jag aktierna sedan något år tillbaka, hade bara inte gitit be om aktieägar-förmån.

intuition skrev:Jag uttryckte mig inte tillräckligt klart.Jag är fullt medveten om att det fungerar så i verkligheten. Vad jag tänkte på var att om Radisson verkligen hade hållt på att aktieägarna måste återkvalificera sig med nätter så hade det varit kort om tid. Som att ge mig en 6 månaders challenge, men ändå kräva det normala helårets antal nätter.Klicka för att utvidga...

Fast det @agehall säger är ju att dom håller sig till reglerna.

Det står inte i reglerna att "aktieägare ska kvalificera sig genom nätter"

Enligt reglerna i aktieägarprogramet så kvalificerar du dig för guld från X datum fram till kvaliferceringsårets slut. Därefter måste du återigen visa att du äger aktier och då kvalificerar du dig för det kvalificeringsåret osv.

Xpressen skrev:Fast det@agehallsäger är ju att dom håller sig till reglerna.Det står inte i reglerna att "aktieägare ska kvalificera sig genom nätter"Enligt reglerna i aktieägarprogramet så kvalificerar du dig för guld från X datum fram till kvaliferceringsårets slut. Därefter måste du återigen visa att du äger aktier och då kvalificerar du dig för det kvalificeringsåret osv.Klicka för att utvidga...
Exakt så.

Sälj-rek: Radisson Hospitality | Aktie | Affärsvärlden

"Affärsvärlden satte i vintras en köprekommendation för Radisson Hospitality, då aktien stod i rekordlåga nivåer. Sedan dess har aktien ökat kraftigt och i augusti sålde Radissons huvudägare, kinesiska HNA, över hälften av sina aktier till ett annat kinesiskt bolag.

"Utan kinesiska uppåtvindar faller aktien snart ner mot 25 till 28 kronor", skriver Affärsvärlden och rekommenderar sälj av Radisson-aktien, som stängde på 36:45 kronor på onsdagen."

Sålde faktiskt mina för någon dag sedan på 36,50 (vinst 40%) före sälj-rekarna!

Inte enbart för att ta hem vinst utan för att jag varken tyckte det var speciellt meningsfullt med Radisson guld eller jag trodde på kedjan baserat på det jag ser som kund. Men skön tajming iaf!

Back