Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Ah. Det här köper jag helt, och visst är det så som du beskriver nästan undantagslöst. Att man måste tränga sig igenom skocken om man inte är där tidigt är ingen höjdare eftersom det äter lounge-tid.
I den bästa av världar, skulle det finnas utrymme vid gaten för ett flertal fållor. Men så ser det ju ej ut på de flesta flygplatser pga utrymmesbrist samt ej möjlighet att avdela ett halvdussin anställda för ett specifikt flyg.. Oftast bara en eller två fållor. Rekordet i fållor, var på Miamis flygplats inför embarkering av LH:s A-380 till FRA - minst 8 fållor...

Med risken att detta redan konstaterats...

Jag har ofta hört att man ropar ut om prio-boarding på Arlanda, men har aldrig sett att det upplevs genom att skicka tillbaka de som inte har prio. Även om man gjorde detta, är det oftast en stor grupp av människor som man ska tränga sig igenom för att kunna stiga ombord och det är jag inte bekväm med - de vet inte att jag har prio boarding och ser bara en idiot som inte kan köa. Om jag måste se till att jag befinner mig nära gaten strax innan ombordstigningen, är det ingen riktig prio-boarding för mig. Jag vill kunna komma när som helst och gå i en särskild prio-fälla bredvid (inte igenom) den vanliga kön.
För mig har det faktiskt fungerat bra senaste halvåret med att de faktiskt avvisar folk som inte har rätt till prioboarding. Ofta ser de helt ovetande ut.
Problemet med "köttbullen" som står framför boardingen är ju dock nästan alltid där, vissa flygplatsen är dock bättre än andra.

Förhoppningsvis får vi fler automatgater framöver som används påbörja rätt sätt.

Dagens flight till Lissabon vid lunchtid = kaos.

Glatt utropar gateagenten att: "då var vi äntligen klara för boarding och vi välkomnar alla passagerare att kliva ombord"
varpå nya världsrekord i 100 meters sprinten sattes ute på Arlanda, såväl på dam- som på herrsidan, i alla klasser, ungdomsklassen, seniorklassen, veteranklassen, rullstolsklassen samt rullatorklassen! Dessutom var tydligen paralympics på plats de med och satte nytt rekord i 100 meter kryckor...

Last edited:
För mig har det faktiskt fungerat bra senaste halvåret med att de faktiskt avvisar folk som inte har rätt till prioboarding.
Jag instämmer.
Ikväll var sena flyget försenat från Malmö till Arlanda. Utrop om priority boarding, Plus, Gold & Diamond får möjlighet till boarding, trots det gjordes flera försök av statuslösa, vilket resulterade i det frenetiska pipandet. De fick snällt gå åt sidan. Efter ett 20-tal försökspersoner, slutade pipandet.

Upplysningen når fram?

På alla mina 4 flighter denna vecka har det varit utrop om prio och hyfsad åtlydnad, bara ett fåtal som fått den röda lampan och varit tvugna att vända om.
Dock skapade de onödig förvirring när de i samband med prioutropet på en av flighterna sa något i stil med att "if you sit in rows >14 we NOW welcome you to board through the back"

På SK2031 bordade man tidigare i veckan med de bakre raderna först. Plus fick med andra ord vänts till sist. Detta pga, som jag förstod det, en trasig bakre ramp.

Med risken att detta redan konstaterats...

Jag har ofta hört att man ropar ut om prio-boarding på Arlanda, men har aldrig sett att det upplevs genom att skicka tillbaka de som inte har prio. Även om man gjorde detta, är det oftast en stor grupp av människor som man ska tränga sig igenom för att kunna stiga ombord och det är jag inte bekväm med - de vet inte att jag har prio boarding och ser bara en idiot som inte kan köa. Om jag måste se till att jag befinner mig nära gaten strax innan ombordstigningen, är det ingen riktig prio-boarding för mig. Jag vill kunna komma när som helst och gå i en särskild prio-fälla bredvid (inte igenom) den vanliga kön.

Sköts föredömligt av andra bolag på samma flygplatser där SAS ständigt misslyckas.

untitled-1-jpg.72993

Toppen