Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

En fråga till. Blev 12 h försenad hem . Är det samma ersättning 250 euro känns konstigt att man får samma ersättning om man blir 7 h försenad mot tex 20 h .
Ett stort tack för all info / hjälp o kunnigt folk som finns här
Schablonersättningen är samma för 7h som för 20h. Utöver schablon kan du begära ersättning för förlorad semester/fritid/arbetsinkomst.

Se mitt inlägg sid 31 i denna tråd
http://www.businessclass.se/forum/t...agerares-rättigheter.6200/page-31#post-211868
 
SAS har släppt lite info som jag studsar på och som vi ju diskuterat i den här tråden tidigare. Jag tycker nedan är oerhört tveksamt sett till förordningens ordalydelse. Man lägger över ansvaret under artikel 8 på passageraren men inför samtidigt en del begränsningar. T.ex. tror jag "comparable transport conditions" handlar om en sämre klass (dvs. utgångspunkten är att om du bokat och betalt affärsklass ska du erbjudas affärsklass), inte bättre som SAS begränsar sig till nedan (dvs. inte att du bokat och betalt Go Light men tvingas boka om till affärsklass, t.ex. på grund av brist på billiga biljetter 24 timmar innan avgång).

Vad tycker ni om detta? Är jag fel ute?

message | SAS

"At times we have difficulties to find alternatives for you when SAS, Star Alliance and other partner airlines are all fully booked the same or next day, thus no seats available. We understand this is causing you great inconvenience. If this is the cases you have the option to switch to another airline which SAS has no reciprocal agreement with, take a train, bus or hire a car. If you are required to exercise this option, you are advised to arrange your travel yourself and submit the receipts to us for reimbursement


SAS will then reimburse reasonable cost for alternative travel under comparable transport conditions. The alternative transport cost must be within the same price range as your original unused ticket or as close to it as possible. If you choose to buy a new flight ticket, we will only reimburse you for a journey in the same or lower service class as you had in your original ticket.


The exact definition of what is reasonable is always depending on the individual situation. Please remember, it is your responsibility to limit your costs and don’t forget to save your receipts."
 
Haha, det där är ju BS så det stänker om det. Finns inte en chans att det där är rimligt.
Ja, jag tycker det. Jag har inte drabbats själv än men skulle inte dra mig för att utmana detta om SAS satte mig på ett flyg 24 timmar senare. Vad värre är - detta är den information man går ut till allmänheten med.
 
Det riktigt orimliga i den där texten är ju inte frågan om klass på biljetten utan frågan om pris. Om jag har köpt en biljett billigt på en kampanj är det ju inte en chans i välden att jag hittar ett pris som är i närheten av original biljettens pris med kort varsel. I praktiken så skriver ju SAS av sig allt ansvar utom att återbetala biljettens pris eftersom resultatet blr i stort sett detsamma.
 
Det riktigt orimliga i den där texten är ju inte frågan om klass på biljetten utan frågan om pris. Om jag har köpt en biljett billigt på en kampanj är det ju inte en chans i välden att jag hittar ett pris som är i närheten av original biljettens pris med kort varsel. I praktiken så skriver ju SAS av sig allt ansvar utom att återbetala biljettens pris eftersom resultatet blr i stort sett detsamma.
Nja, det är delen som gör det uppenbart att det är BS. Men långt ifrån det enda...
 
  • Gilla
Reactions: DRG
Hej kära BC:are

Häromdagen, den 28 Juli, så hände det som inte fick hända...en kvinna lyckade springa igenom säkerhetskontrollen i München med förödande resultat för alla resenärer...200 flighter blev inställda i ett nafs...:eek: Plus efterföljande svallvågor…

Munich airport cancels 200 flights after security breach sparks lockdown | World | News | Express.co.uk

Vi fick reda detta just den 28 juli kl 18:00 dvs 15 min innan avgång med LH 2275 från Nice till München för att som planerat flyga vidare direkt med LH 2420 upp till Stockholm , men iom att LH 2275 var blev snudd på 4 timmar sen så blev det ganska uppenbart att vi skulle missa planet till STO (LH 2420). Vi försökte kontakta LH personal på plats på flygplatsen i Nice, men hittade inga...Vi försökte ringa till LH, men alla linjer var överbelastade...Väl ombord på LH 2275, 4 timmar senare så blev vi informerade om att LH Service center i MUC skulle hjälpa oss med hotell och övernattning.

Väl i München (ca 23:30 på kvällen) så var allt KAOS, folk satt/låg på golvet, på soffor, på stolar...överallt... filtar, tältsängar..
Kön till LH Servicecenter var flera hundra meter lång...Förväntad handläggningstid, ca 10 -15 timmar, minst...

Tur i oturen var att vi flög i med Businessbiljetter, bokad ToR i ren bokningsklass C och D...

Man hade också nämligen upprättat en dedicerad kö för business/First passagerare i Business loungen på MUC.(stenhård gallring och många som försökte... blev avhysta). Dock var även den kön lång (nåja 1-2 timmar om man hade stått kvar) och med med komplicerade ombokningar med bl.a. asiater som skulle hem och med bristande kunskaper i såväl tyska som engelska och enbart en person betjänade kön... Men som tur var så dök det upp en supervisor efter några min och började gallra de till synes ”enkla fallen”.

När hon hörde att vi skulle ”endast” till Stockholm så tog hon oss åt sidan och började kolla vad som fanns att tillgå i form av platser mm. Men iom den sena timmen så fanns inga fler flyg till STO.
Nästa dag dvs den 29 juli den var i det princip fullt på nästan alla avgångar men på sista flighten, LH 2420 kl 20:50 fick vi plats plus att vi blev väntelistade på morgonflighten LH 2414 med förväntad avgång kl 08.50 nästa morgon. Hotell? Glöm det...

- ”Sorry sir, everything is ”fully booked” så antingen får ni försöka hitta en ledig plats i loungen som vi öppnat upp för natten alt. får ni gärna försöka hitta hotell på egen hand och skicka räkningen till Lufthansa… ;-)

Efter en snabb titt i Loungen så stod det klart att alla soffor var upptagna…
Men att sova i soffor, golv eller sittande på en stol är inte vår melodi, så efter en snabb koll på expedias app så kunde vi anse att det fanns lite strörum inne i centrala München och då framför allt på 5 stjärniga hotell, sagt och gjort, så bokade vi in oss på Hotel Königshof i Central München och tog en taxi in dit, utan att förlora mer tid.

Strax innan jag somnade kom ett SMS från LH att 08:50 flygningen var inställd , nåja 20:50 var ju bekräftad (trodde jag). Nästa morgon ringde jag till LH som nu inte hittade bokningen 20:50 utan hänvisade till 20:50 den 30 juli i stället och bokade om oss till den. Resultatet blev nu ytterliggare en natt i München (gick ner till receptionen och bokade en natt till).

Totalt blev vi ca 48 timmar sen till Arlanda.

Så nu kommer jag till pudelns ”kärna”,
Är det någon annan BC:are som var med den dagen/natten i MUC (eller som har färska erfarenheter av liknande) och som kan dela med stiga av sina erfarenheter? Vad gjorde ni, vilka besked fick ni…mm mm..

Vart skickar jag mina utläggskviton mm, LH, hemförsäkring, kortförsäkring (SAS Eurobonus Mastercard), var kan jag läsa på mer vad som gäller?? Är det faktiska belopp för övernattning eller schablon…
 
Hej kära BC:are

Häromdagen, den 28 Juli, så hände det som inte fick hända...en kvinna lyckade springa igenom säkerhetskontrollen i München med förödande resultat för alla resenärer...200 flighter blev inställda i ett nafs...:eek: Plus efterföljande svallvågor…

Munich airport cancels 200 flights after security breach sparks lockdown | World | News | Express.co.uk

Vi fick reda detta just den 28 juli kl 18:00 dvs 15 min innan avgång med LH 2275 från Nice till München för att som planerat flyga vidare direkt med LH 2420 upp till Stockholm , men iom att LH 2275 var blev snudd på 4 timmar sen så blev det ganska uppenbart att vi skulle missa planet till STO (LH 2420). Vi försökte kontakta LH personal på plats på flygplatsen i Nice, men hittade inga...Vi försökte ringa till LH, men alla linjer var överbelastade...Väl ombord på LH 2275, 4 timmar senare så blev vi informerade om att LH Service center i MUC skulle hjälpa oss med hotell och övernattning.

Väl i München (ca 23:30 på kvällen) så var allt KAOS, folk satt/låg på golvet, på soffor, på stolar...överallt... filtar, tältsängar..
Kön till LH Servicecenter var flera hundra meter lång...Förväntad handläggningstid, ca 10 -15 timmar, minst...

Tur i oturen var att vi flög i med Businessbiljetter, bokad ToR i ren bokningsklass C och D...

Man hade också nämligen upprättat en dedicerad kö för business/First passagerare i Business loungen på MUC.(stenhård gallring och många som försökte... blev avhysta). Dock var även den kön lång (nåja 1-2 timmar om man hade stått kvar) och med med komplicerade ombokningar med bl.a. asiater som skulle hem och med bristande kunskaper i såväl tyska som engelska och enbart en person betjänade kön... Men som tur var så dök det upp en supervisor efter några min och började gallra de till synes ”enkla fallen”.

När hon hörde att vi skulle ”endast” till Stockholm så tog hon oss åt sidan och började kolla vad som fanns att tillgå i form av platser mm. Men iom den sena timmen så fanns inga fler flyg till STO.
Nästa dag dvs den 29 juli den var i det princip fullt på nästan alla avgångar men på sista flighten, LH 2420 kl 20:50 fick vi plats plus att vi blev väntelistade på morgonflighten LH 2414 med förväntad avgång kl 08.50 nästa morgon. Hotell? Glöm det...

- ”Sorry sir, everything is ”fully booked” så antingen får ni försöka hitta en ledig plats i loungen som vi öppnat upp för natten alt. får ni gärna försöka hitta hotell på egen hand och skicka räkningen till Lufthansa… ;-)

Efter en snabb titt i Loungen så stod det klart att alla soffor var upptagna…
Men att sova i soffor, golv eller sittande på en stol är inte vår melodi, så efter en snabb koll på expedias app så kunde vi anse att det fanns lite strörum inne i centrala München och då framför allt på 5 stjärniga hotell, sagt och gjort, så bokade vi in oss på Hotel Königshof i Central München och tog en taxi in dit, utan att förlora mer tid.

Strax innan jag somnade kom ett SMS från LH att 08:50 flygningen var inställd , nåja 20:50 var ju bekräftad (trodde jag). Nästa morgon ringde jag till LH som nu inte hittade bokningen 20:50 utan hänvisade till 20:50 den 30 juli i stället och bokade om oss till den. Resultatet blev nu ytterliggare en natt i München (gick ner till receptionen och bokade en natt till).

Totalt blev vi ca 48 timmar sen till Arlanda.

Så nu kommer jag till pudelns ”kärna”,
Är det någon annan BC:are som var med den dagen/natten i MUC (eller som har färska erfarenheter av liknande) och som kan dela med stiga av sina erfarenheter? Vad gjorde ni, vilka besked fick ni…mm mm..

Vart skickar jag mina utläggskviton mm, LH, hemförsäkring, kortförsäkring (SAS Eurobonus Mastercard), var kan jag läsa på mer vad som gäller?? Är det faktiska belopp för övernattning eller schablon…
Detta faller väl utanför EU261 eftersom det kan klassas som en extraordinär händelse?
 
Säkert, men de erbjöd att betala hotell mot kvitto iom at deras Egan alltments var slut.... Och trafiken kom i gång igen kl 14:00 samma dag...
Svårt att tro att LH b driver välgörenhet ...?

Men om någon kär moderator vill byta rubrik/flytta till nytt ämne..feel free...
 
Toppen