Senaste nytt

SAS har ställt in 700 flygningar de senaste 3 månaderna

Du säger att det är tre (eller ja nu är det två) plan som står i en hangar och väntar pga personalbrist. Det var det som jag tyckte lät intressant och undrar om du har någon källa på det?
Japp, skrev ju det ovan. Tre icke-levererade plan i hangar hos Airbus i Hamburg. Nu två.

Japp, skrev ju det ovan. Tre icke-levererade plan i hangar hos Airbus i Hamburg. Nu två.
Är de icke-levererade pga vad du hävdar personalbrist som i sin tur är på grund av CAE Parcs villkor eller på grund av försening hos leverantören?

Du är ju alltid förtjänstfullt intresserad av källor för att forumet inte skall fördummas, så jag antar ju att du själv har tillförlitliga källor, så är kanon om du delar med dig av dessa källor. (för att det skall vara klart vad jag menar, jag skulle vilja läsa mer om de två plan som väntar på leverans och att de väntar på grund av personalbrist hos "SAS" som du hävdar).

Är de icke-levererade pga vad du hävdar personalbrist som i sin tur är på grund av CAE Parcs villkor eller på grund av försening hos leverantören?

Du är ju alltid förtjänstfullt intresserad av källor för att forumet inte skall fördummas, så jag antar ju att du själv har tillförlitliga källor, så är kanon om du delar med dig av dessa källor. (för att det skall vara klart vad jag menar, jag skulle vilja läsa mer om de två plan som väntar på leverans och att de väntar på grund av personalbrist hos "SAS" som du hävdar).
Jag kanske är trött, körde en all-nighter, men det står alltså tre icke-levererade flygplan (nu två) och väntar i Hamburg. Detta har jag ju skrivit ovan. Att CAE Parc har stora problem med rekrytering står t.ex. här. Vad det beror på har vi diskuterat och spekulerat kring i denna tråd, t.ex. att de erbjuder villkor som inte är tillräckligt konkurrenskraftiga för en pilotmarknad som kännetecknas av stor efterfrågan för tillfället. All in all har detta lett till att SAS Mainline tvingas hoppa in och täcka under den mest intensiva flygsäsongen, något som naturligtvis inte låter sig göras hur lätt som helst. Detta har drabbat passagerarna.

Jag kanske är trött, körde en all-nighter, men det står alltså tre icke-levererade flygplan (nu två) och väntar i Hamburg.

När det rör sig om planen i hangar tror jag det syftas på källa till informationen. Om du är förstahandskälla, så ange det. Om inte, vart/hur fick du uppgifterna om detta.

Jag kanske är trött, körde en all-nighter, men det står alltså tre icke-levererade flygplan (nu två) och väntar i Hamburg. Detta har jag ju skrivit ovan. Att CAE Parc har stora problem med rekrytering står t.ex. här. Vad det beror på har vi diskuterat och spekulerat kring i denna tråd, t.ex. att de erbjuder villkor som inte är tillräckligt konkurrenskraftiga för en pilotmarknad som kännetecknas av stor efterfrågan för tillfället. All in all har detta lett till att SAS Mainline tvingas hoppa in och täcka under den mest intensiva flygsäsongen, något som naturligtvis inte låter sig göras hur lätt som helst. Detta har drabbat passagerarna.
Det är ju förståeligt om du är trött såklart att det tar lite längre tid att förstå.

Ja, de två sakerna är väl mer eller mindre odiskutabla

1) CAE Parc har problem med rekryteringen (av olika anledningar som det spekuleras i).

2) Det står två oleverade flygplan i Hamburg.

Du har hävdat att 2 beror på 1. Det vill säga att flygplanen är oleverade på grund av personalbristen. Jag tycker det låter intressant och vill läsa mer om det, så länka gärna till din källa. Man kan ju annars lätt tolka den uteblivna källan som att du insett att det kanske är av andra anledningar planen är olevererade (som tex problem på leverantörens sida), men att du inte riktigt vill erkänna att du hade fel när du påstod att 2 ovan beror på 1.

När det rör sig om planen i hangar tror jag det syftas på källa till informationen. Om du är förstahandskälla, så ange det. Om inte, vart/hur fick du uppgifterna om detta.
Haha, klart att jag inte är förstahandskälla. Men att SAS Ireland ska ha nio plan (inledningsvis) fördelade på baserna i Malaga/London och att sex (nu sju) levererats är ju offentlig information. Och tre (nu två) står hos Airbus i Hamburg.

Du har hävdat att 2 beror på 1.
Aha, nu förstår jag hur du tänker och det är inte så jag har tänkt. Det är naturligtvis två problem som i sin tur leder till fler problem för Mainline som måste hoppa in mitt under sommarrusning. Det är ju inte för inte som Londonrutterna/sommar-och-sol-destinationerna fått stryka på foten.

Stopp och belägg nu!
Påstående om tre 320neo som står i hangar i Hamburg kommer från artikeln Varslerbrev fra 26 piloter til SAS-ledelsen: – På randen av kollaps | ABC Nyheter
Citat: "Også SAIL mangler besetning, dessuten er de ikke kommet i gang i Malaga som planlagt. Tre Airbus’er står fortsatt i hangaren i Hamburg i stedet for å frakte passasjerer til og fra Spanias solkyst og europeiske byer."

Så som det är skrivet så får man uppfattningen att alla 3 planen är leveransklara men att SAIL inte tagit emot dom vilket uppenbarligen är helt fel.
En av de tre (EI-SIG) levererades nyligen (se EI-SIG - status - Flyprat) medan nästa (EI-SIH) enligt EI-SIH - status - Flyprat fortfarande väntar på motorer.
Den 3:e (förmodat EI-SII) är fortfarande i byggsats enligt EI-SII - status - Flyprat

/ TT

Låt oss återgå till lite fakta.

2. Det enda vi kan fastslå i detta nu är följande: (i) CAE Parc erbjuder inte marknadsmässiga (eller varför inte kalla det konkurrenskraftiga istället, man ska ju uppenbarligen locka över folk) arbetsvillkor, och (ii) detta har lett till att personalbristen är stor (så t.ex. står tre stycken färdiga A320Neo i en hangar i Hamburg och väntar på att CAE Parc ska erbjuda marknadsmässiga (och/eller konkurrenskraftiga) arbetsvillkor och därmed locka till sig personal som kan tjänstgöra ombord dessa plan).

Aha, nu förstår jag hur du tänker och det är inte så jag har tänkt. Det är naturligtvis två problem som i sin tur leder till fler problem för Mainline som måste hoppa in mitt under sommarrusning. Det är ju inte för inte som Londonrutterna/sommar-och-sol-destinationerna fått stryka på foten.

Tja, om du läser vad du själv skrivit så kan man helt klart få uppfattningen att du skyller de försenade leveranserna på att SAIL inte har personal att ta emot dom, detta är naturligtvis helt fel. Orsaken till leveransförseningen är inte detta, fakta som du skriver... ;)

Last edited:
Nu skriver svt.se att kommande vecka ställs ytterligare 40 flygningar in...
Enligt norska Dagens Näringsliv beror de inställda avgångarna på personalbrist och att flygbolaget sålt biljetter utan att ha full koll på bemanningen.
"– Vi har varit för ambitiösa i planeringen av färdprogrammet i sommar. Såhär i efterhand hade jag önskat att vi varit mer försiktiga. Problemen tas på största allvar, säger Lars Sandahl Sørensen till norska DN."

Läs mer på SAS fortsätter att ställa in flyg | SVT Nyheter

SAS måste bestämma sig för vilket bolag man vill vara. Vill man konkurrera med Norwegians och Ryanairs produkt eller vill man hålla top notch skandinavisk kvalité där ordning och reda, rätt och riktigt, säkerhet och tidtabell är ledorden.

Nä, SAS är i en såkallad liminalfas - det är halvdant och man vet inte vilket ben man ska stå på. Nu får ni steppa upp och bedriva riktig organisation. Som det ser ut nu är det bara pinsamt. Fram med ledarna och ta ansvar.

Kolla deras facebook, kunder är riktigt pissed. Man får vänta 6 timmar i telefonkö för att sedan bli klickade när man väl kommer fram. Det är ett haveri in the making som man inte löser med extraresurser. Man har ingen flygpersonal, fine, felplanerat. Men dessutom så har man ingen kundtjänstpersonal tillgänglig i detta läge. Det är ju nu man ska steppa in och styra upp skutan så gott det går. Det verkar man inte göra.

Kvantitet är inte kvalitet, kom ihåg det SAS.

Last edited:
Toppen