Senaste nytt

Diskussion om SAS vin ombord samt annan dryck

gillar champagnen, dock är vinerna rätt svaga, känns som att PL och hans gäng lagt mer fokus på div olika limiterade ölsorter än på själva vinutbudet.

Dock måste jag ge en känga till bubblet i plus, Francois Montand, trots att det är fransk blanc de blanc så måste vara det härsknaste kattpisset jag druckit ur en glasflaska.

Minns när man fick Nicolas Feuillatte (I GLAS GLAS!!), verkligen ingen märkvärdigt men dagens är ett rejält nerköp.

Last edited:
gillar champagnen, dock är vinerna rätt svaga, känns som att PL och hans gäng lagt mer fokus på div olika limiterade ölsorter än på själva vinutbudet.

Dock måste jag ge en känga till bubblet i plus, Francois Montand, trots att det är fransk blanc de blanc så måste vara det härsknaste kattpisset jag druckit ur en glasflaska.

Minns när man fick Nicolas Feuillatte (I GLAS GLAS!!), verkligen ingen märkvärdigt men dagens är ett rejält nerköp.
Håller med. De kan väl ha en billigare sorts champagne i plus eller sälja till rimlig peng. Montand är inte god, men den de hade innan med orange etikett var ännu värre. Den var odrickbar.

Tydligen fortsätter nedköpen. Numera serveras Francois Montand som pre departure drink i SAS Business, i alla fall på outstations.

Är det en customs/duty fråga? Någon som vet?

Det måste väl ändå vara någon form av undantag.

”Fingers crossed!” Som det heter!

But... ”I’m not holding my breath” som det också heter....

Brian Kelly (The Points Guy) brukar posta lite då och då om hur bolag serverar prosecco eller liknande som pre departure drink på sina outstations (i business) med förklaringen att det är för att de inte vill betala duty's. Antar att annat gäller i luften.

Jag glömde fråga den mycket trevliga pursern Lennart om detta var en sådan outstationslösning eller om det skulle ske genomgående.

Såg först att de hade Francois Montand uppställd i lilla buffeeluckan och tänkte först, Jaha, vad märkligt, de kanske vill få lite Go passagerare sugna på att köpa bubbel? Sen när brickan med glas kom såg jag på en gång (enbart på färgen) att detta inte var den vanliga Charles Heidseck och definitivt inte den gamla Henroit'en (som de körde som pre-departure-drink ett tag när det tog in den första vändan CH). Då frågade jag och fick svar: "ja det stämmer, det är samma som serveras i Plus" så ja, Francois Montand.

Aja, av alla saker man kan dra tillbaka på är ju pre departure drink kanske den som påverkar ens resa minst. Det är ju på riktigt ett enda glas. Dock är det kanske det härligaste glaset, det som får markera slutet på en lång stressig arbetsvecka, den alltid lika helvetiska färden genom Holland Tunnel eller Lincoln Tunnel, och den alltid helt överfulla, snigelslöa säkerhetskontrollen på EWR.

Last edited:
Det sades väl att champagnen skulle bort som predeparture drink under sommaren. De rabatterar ju sin business med 4-8 tusen per säte så kostnaderna behöver väl ned lite.

Skulle tippa på att Heidsieck Blanc är tillbaks i höst när den rosa är slut.

Toppen